|
|
|
|||
|
M53/1 gyári új motor 1973-ban vásároltak egy új Simson Start a dombóvári Vas és Múszaki boltban, majd pár évre rá az NDK-ban élő rokonok 4db Radiál gumiért cserébe a Trabantra hoztak egy új alkatrészmotort. Nem került beépítésre azóta sem, kicsit nézzük meg a részleteket: A Simson gyár 1964-ben kezdte meg a sorozatgyártását az M53 motornak, melynek több változata készült. Egészen 1980-ig építették be motorokba, akkor szűnt meg a KR51/1 Schwalbe gyártása, de természetesen alkatrészként tovább készült. Az 1968-as modellfrissítés után kezdték meg az M53/1 gyártását, ekkor kapta meg a képeken szereplő hengert. 1975-ben az S50 sorozatgyártásának megkezdését követően megváltozott a hátsó felfogatás, elhagyták a szilentet és megjelent az alsó feltogatás, így kompatibilis lett a legújabb típusokhoz is. Jól láthatóan komplett a motor, gyújtással, fedelekkel és porlasztóval, így azonnal beépíthető lenne. Kényszerlevegő-hűtés miatt burkolt a jobb oldal. Nem volt még soha üzemamyag a porlasztóban, újkora óta le van zárva a szívó és a kipufogó nyílás. Nem mostam meg, ruhákba betekerve vészelte át az elmúlt legalább 3-4 évtizedet. Olajjal feltöltve szállították, így figyelni kell melyik oldalra állítom a fotózáshoz. Kis E beütés és nagyon magas motorszám utal rá, hogy nem motorba építve, hanem alkatrészként került piacra. Cikkszámok és három hegyet jelképező Simson logó. Egyezik természetesen a két motorfél száma. Hengerfej cikkszáma és a szilent. Szépek a kötőelemek, tiszták a bordák. 1982 májusi a gyertyapipa gyártási ideje. Isolator gyújtógyertya, még nem a Speciál változat. A henger alján is a három hegyes logó. A hetvenes évek közepéig használták ezt az oldalfedelet, később elhagyták a Simson felirat körüli ívet. Szemléltetés képpen hoztam egy szintén új Schwalbe fedelet, ennyi a két motor közötti különbség. Műanyag ventillátor lapát, szép sárgított csavarokkal. Helyén a lánckerék, betekintés hátulról. Természetesen nem vettem le a fedelet. BVF 16N1-6 a porlasztó pontos típusa, ez is a Starra való. Felfelé álló háromszög abban az időben az első osztályú minőség jelképe volt. Érintetlenek és szépen megmaradt a csavarok galvanizálása, ennyit tesz a jó tárolás.
Bogyay Norbert 2022.06.06. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2022. |
|