|
|
|
|||
|
Simson S51/1B H40 1990 1990-es év végén vásárolták Szegeden, onnan hazavitték délvidékre, mindössze 1200 km-t használták, majd egy pincében töltött közel három évtizedet, innen került egy ismerősömhöz, aki betolta hozzám, hogy motorozható állapotra hozzam. Lássuk a részleteket. Az S51/1 sorozatból 1990 tavaszán hozták ki a magyar piac számára készült segédmotor változatot, három év kihagyás után nagyon várta már a piac, szinte azonnal elfogytak a vas és műszaki boltokból. A B változat jellemzője volt a kis porvédő az első teleszkópszárakon, íves berugókar, krómozott porvédős hátsó lengéscsillapítók, kisméretű és csak bal oldalra szerelt tükör, hagyományos lámpafej és a megszakítós gyújtás, itt viszont már 12 voltos változatban. A napfénytől elzárt tárolás nagy előnye a fakulásmentes gyári fényezés és matricák. A május után forgalmazott motorokon jól mutatnak a porfestett fekete sárvédők, a hátsón lévő hosszú gumi a magyar piac egyik jellegzetessége. A másik jól látható egyszerűsítés a hátsó lábtartók hiánya, mert a segédmotor kizárólag egy személyes, rendszám sem kellett rá, így nincs meg a három furat a hátsó lámpa alatt. 1988-tól K36-os mintázatú gumikkal szerelték a B és a C1 jelű motorokat, itt már a modernebb K36/1 látható a kerekeken. Az 1990-es évjárat jellemzője az egyszerűsített középállvány, melynek hátulján olvasható a cikkszáma. Egy kis modernizáció elérte a hagyományos első fényszórót, megjelent az E jelölés, kicsit igazodott az NDK is a nemzetközi szabványosításhoz. Az adattáblán gyárilag szerepel a CM50ccm felirat, ez a forgalmazó kérésére került a gyártó vállalat mellé. Semmi kopás a gyári fényezésű üzemanyagtartályon és a markolatokon. Jól látszik a helyes bowdenelvezetés a kormánynál. Nagyon keveset futott motor, valós az állás, gyári a km spirál és működik az óra. A dúsítókar és felette a piktogram is teljesen újszerű állapotot tükröz. 1990. 04. hónapban készült a nagyméretű 12 Voltos gyújtótrafó. (Az enduró és az elektronik változat esetében a fele ekkora EMZA feliratost szerelték) Tankmatrica pozíciója jól látható és állapota is kivételes.
Pneumant feliratos gázmarkolat az évtized második felére jellemző, a hagyományos tankmatrica viszont csak 1989-ben jelent meg, de akkor az összes S51/1 esetében erre cserélték a korábbi kopásra és töredezésre hajlamos vizes szettet. Szintén 1989. végén vezették be egységesen mindegyik változatnál az S51 12Volt feliratos oldalfedélmatricát.Sokan általánosítják a tirisztoros gyújtással, de ebben az esetben hagyományos megszakítóst szereltek mindegyik S51/1B-H40 variánsba. Helyén az első fék bowdenjének a tartója az első sárvédőn, még nem koptatta a huzal. Eddig két alkalommal mostam meg a 4 sebességes fojtott motort. láthatóan sokat tisztult. Fojtott henger, porlasztó, kipufogókönyök, illetve 14 fogas az első lánckerék, ez a 4 tétel miatt 40 km/órára csökkent a végsebesség. BVF 16N3-12 jelű a karburátor, könnyű azonosítani az alacsony súberházból, ami miatt nagyon rövid a gázmarkolat útja. Nagyon nyersen jár a motor, a tulajdonosra vár még a bejáratás. Természetesen az olajat lecseréltem, viszont a szimmeringek gyáriak, ennek ellenére tökéletesen megy velük a motor. Ideiglenesen tettem egy utángyártott gyújtáskulcsot, mert az eredetit kifúrták és rátették a kormányzár és az oldalfedél kulcsát, emiatt viszont hamar leszedi a fényezést a kapcsoló körül, kár lenne a gyári fényért. S51/1-es motorokon itt található a hátsó féklámpa kapcsoló, nagyon egyszerűen és gyorsan beállítható. Láthatóan semmi kopás a fékpedálon. A hátsó lengővilla tengelye azért nyúlik ennyire hosszan ki, mert egyféle tengelyt használtak mindegyik változaton, itt nincsenek vázmerevítők, mint az enduró és az S70/1 Comfort esetében. Jól látható cikkszámok és a három hegyes Simson logó a repedésmentes láncvédő gumikon. Módosított vezetékköteggel készültek ezek a motorok, így egy vezeték jön hátra, szépen elvezetve a lámpatartó alatt, nincs külön vezeték az irányjelzőknek. Jó kiállású motor, pici patina látható a krómozott alkatrészeken, de halljuk a hangját: Bogyay Norbert 2020.03.28. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2020. |
|