|
|
|
|||
|
Simson 425 1958 A gyártás utolsó éveiben még mindig módosítottak pár dolgot a Simson gyárban a már kifutó típuson, ezt mutatom be a képeken szereplő nagyrészt az NDK-ban használt motoron. Meglepő, hogy a Sport 1956-os bemutatása után is tovább készült a korábbi modell, igaz kisebb példányszámban, de még 1960-ban is gyártásban tartották a szép lassan elavuló típust. Továbbra is folyamatosan fejlesztették, megjelentek a Sport modell alkatrészei, ilyen a hosszabb szivar alakú kipufogó, féklámpás hátsó lámpa, modernebb sebességváltó... majd a nagyobb ívű berugókar, alumínium kezelőszervek a szintén a Sporttól származó kormányon. A szép vonalú csepp alakú üzemanyagtankra is felkerültek a szárnyas Simson emblémák, illetve a Sport tankgumijai és a hozzá passzoló jobbos és bal oldali tartólemezek, Ami marad viszont a megszokott hátsó bakteleszkópos rugózás, és a csillapítás nélküli első teleszkópok... Már a gyárban felkészítették az oldalkocsis használatra, helyén a három csatlakozó, hátsó hajtás is az oldalkocsis áttételes (B jelű 6 és 36 fogas a kúp és tányérkerék) Ez már az újabb, nem az IKA feliratos szimmetrikus fényszóróüveggel készült Szépen követi a lámpafejet az ívelt gyújtáskulcs, balra tőle a biztosítéktartó bakelit fedele látható. Az alu csavaros kormányszorító továbbra is mindegyik modellen magtalálható. MAW gyártmányú 120 km/óráig skálázott óra változatlan, mint az üres és a töltésvisszajelzó a lámpatök jobb oldalán Alumíniumból készült a MILA gyártmányú kezelőszerv, a komány végébe Slusia visszapillantó tükör passzol. Hordós formájú markolatgumik, a gázkar végén első osztájú minőségjel és a cikkszám látható a zárófedélen Kétféle kivitelt gyártottak, az egyszerűbb feketére fényezett kerekes és teleszkópos normál és a díszesebb, ezüst betétes felnis, krómozott küllős és teleszkópos, illetve hardy tárcsás export kivitelt. Anyagtakarékossági okokból az 5 szegecses tartópálcás sárvédők először 4 majd 3-ra csökkentek, a préselt félfékdobos kerekek is kitartottak az utolsó példányokig. Szárnyas Simson márkajelzés miatt kicsit ívesebb a vonalazás a benzintartályon. Jól áll a nagyobb térdpárna. A kürt a tank alatt rejtőzik. Simson feliratos alu tanksapka, eredetileg is polírozott. Szépen a tankra illeszkedik a vezetőülés, Még bontatlan a 12 lóerős osztott hengerfejes négyütemű OHV motor és a hozzá csatlakoztatott kézzel és lábbal is kapcsolható 4 sebességes váltó. Belseje megegyezik a Sporrtal, megkapta a szórótárcsás olajzást a főtengely, de maradt az öntöttvas henger és az RF dugattyú. Külön fedelet kapott a szívó és a kipufogó szelep. A fekete öntöttvas henger talpánál látható a nívópálca, egy laza mozdulattal kihúzható. Újdonság volt a zárható légszűrő, csak az ötvenes évek második felében vezették be, a hidegindítást segítette. Az ülés alatt a megszokott szerszámos henger is változatlan maradt. Behajtható berugókar a modernebb Sportról, mögötte a Bakelit 6V-os akku. Möve gyártmányú lengőnyereg elöl és a feláras utasülés, melyet a korábbi változatokkal ellentétben nem a csomagtartóra, hanem egy speciáliis merevítőre csavarozhatott fel a boldog tulajdonos. Szoknyavédős a nyereg kialakítása, más NDK motorokra is passzolt (MZ RT 125), természetesen eredeti itt is az ülésgumi, meghálálta a gondoskodást. Ekkor már a kisebb átmérőjű, tartó és cső nélküli Saxonia pumpával szerelték a Simsonokat. Polírozott alumínium védőkupak a bakteleszkóp tetején. 1958-ban jelent meg a szürke hátsó lámpa, felette az 1954-től használt Simson feliratos és a suhli címert is ábrázoló vizesmatrica, melyet vékony lakkréteg véd. 1957-es újítás volt a préselt rendszámtábla tartó modernebb és egyszerúbb kialakítása Pneumant K8 mintázat a fekete keréken, eredeti a bakelit szelepsapka is természetesen. A képeken szereplő példány az egyszerűbb kivitel, video itt található róla.
Bogyay Norbert 2023.04.16. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2023. |
|