Főoldal

Simson S51 és KR51/2 1981-es alkatrészkatalógus érdekességei

Nemrég jutottam hozzá még egy példányhoz az 1981-es német nyelvű katalógushoz. Egyszerű kiadvány, de sok érdekesség található benne, néhány részletet kiragadtam, ami hasznos lehett a simsonosoknak.

A szokásos kék lap és ezüst színű feliratok, ez is egy suhli kiadvány, melyet a gyártó állított össze és a városban működő Freies Wort napilapnál nyomtattak 1981-ben

Az első tulajdonos bejegyzése, az egyik bolt, ahol lehetett akár új Simsont is venni abban az időben a fővárosban, a Garibaldi utca 3-as szám alatt működött a Ramovill. Ekkor még 3-3 szám volt a telefonszám :)

Visszatérve a katalógusra, szerepelt a gyártó pontos címe, mely az alkatrész rendelésekhez elengedhetetlen volt. Magyarországra az importőrön keresztül szállítottak.

Korabeli színválaszték.

Alkatrészcsoportosítás.

Méretek és tűrések, itt éppen a henger belső és a dugattyú külső átmérői szerepelnek. Látható a négy alapméret és a hat túlméret.

Színekkel jelölték a különböző méreteket.

Még a csapágyaknál is.

Korabeli típusválaszték az NDK-ban. Nálunk sajnos jóval szűkebb volt a kínálat, jobbára az S51N-H moped, az S51B1-H és a KR51N-H motorkerékpár volt kapható az üzeletek szerencsésebb részében, jobb esetben rendelésre, vagy valamilyen ismerősön keresztül hamarabb ment.

Ez pedig a motorblokk kínálat volt, jól láthatóan az S51 és a KR51/2 változatokat külön vették az előbbi a Mokick, míg az utóbbi a Roller. Az eltérések zöme a gyújtás típusa, vagy a sebességfokozatok számában van.

Egyik kedvenc apróságom a 26-os számmal jelölt kis gumi, mely ha hiányzik nagyot puffan a középtámasz a váznak, vagy rosszabb esetben a kipuffogónak.

A 4-es számmal jelölt lámpaidom szinte minden országba a képen látható kürt furatos változatba készült, természetesen mi voltunk a kivételek, már 1978-as évjárattól nem ezt a kivitelt kaptuk.

Szintén fontos apróság a 2-es számú tömítés, melyből kettő, azaz két darab van, egyik a könyökön lévő perem alatt, míg a másik felette, így tömít rendesen, azaz nem folyik az olaj sehol, nem is lazul le az anya. Természetesen főleg felszerelés után ajánlott párszor ellenőrizni, utánahúzni.

Szintén apróság, de a kuplunk és a gyújtásfedél is több kivitelben készült, típustól függött, hogy melyik változat került rá. Sőt itt még az évjárati is be tud kavarni :)

Ekkor még nem is volt a fordulatszámmérős, vagy a feketére porfestett kivitel.

Szintén hazai sajátosság volt a 14-es lánckerék, itt éppen a 15-ös rajtszámmal látható. Emiatt a km óra meghajtás is eltért a többitől.

Szintén érdekesség, de a gyár megadta pontosan a karburátor túlfolyó cső pontos méreteit (12-es számú alkatrész)

  

31-es számmal látható a gyári formájú, méretpontos gumitömítés, manapság nem nagyon látni ilyet, az meg külön előny, hogy nem nyúlik az üzemanyaggal érintkezve.

Ebben az időben minden suhli kismotor 6V-os elektromos rendszerrel készült, mégis a szemfülesek kiszúrják a 8-as számú alkatrész, azaz a gyújtótrafó minden változaton 12 voltos volt.

Végül pedig szintén egy apróság, de az izzókészletben is elég sok változat volt, minden típushoz külön készlet volt. 2-es számmal van jelölve, az Export Ungarn felirat az S51N-H változat miatt szerepel, ugyanis ilyen kis teljesítményű első fényszóróval nem szereltek Simsont az NDK-ban.

 

Bogyay Norbert 2018.06.13.

vissza a Főoldalra

 

 Fórum

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2018.