|
|
|
|||
|
Simson S51 és KR51/2 1981-es alkatrészkatalógus érdekességei Nemrég jutottam hozzá még egy példányhoz az 1981-es német nyelvű katalógushoz. Egyszerű kiadvány, de sok érdekesség található benne, néhány részletet kiragadtam, ami hasznos lehett a simsonosoknak. A szokásos kék lap és ezüst színű feliratok, ez is egy suhli kiadvány, melyet a gyártó állított össze és a városban működő Freies Wort napilapnál nyomtattak 1981-ben Az első tulajdonos bejegyzése, az egyik bolt, ahol lehetett akár új Simsont is venni abban az időben a fővárosban, a Garibaldi utca 3-as szám alatt működött a Ramovill. Ekkor még 3-3 szám volt a telefonszám :) Visszatérve a katalógusra, szerepelt a gyártó pontos címe, mely az alkatrész rendelésekhez elengedhetetlen volt. Magyarországra az importőrön keresztül szállítottak. Korabeli színválaszték. Alkatrészcsoportosítás. Méretek és tűrések, itt éppen a henger belső és a dugattyú külső átmérői szerepelnek. Látható a négy alapméret és a hat túlméret. Színekkel jelölték a különböző méreteket. Még a csapágyaknál is. Korabeli típusválaszték az NDK-ban. Nálunk sajnos jóval szűkebb volt a kínálat, jobbára az S51N-H moped, az S51B1-H és a KR51N-H motorkerékpár volt kapható az üzeletek szerencsésebb részében, jobb esetben rendelésre, vagy valamilyen ismerősön keresztül hamarabb ment. Ez pedig a motorblokk kínálat volt, jól láthatóan az S51 és a KR51/2 változatokat külön vették az előbbi a Mokick, míg az utóbbi a Roller. Az eltérések zöme a gyújtás típusa, vagy a sebességfokozatok számában van. Egyik kedvenc apróságom a 26-os számmal jelölt kis gumi, mely ha hiányzik nagyot puffan a középtámasz a váznak, vagy rosszabb esetben a kipuffogónak. A 4-es számmal jelölt lámpaidom szinte minden országba a képen látható kürt furatos változatba készült, természetesen mi voltunk a kivételek, már 1978-as évjárattól nem ezt a kivitelt kaptuk. Szintén fontos apróság a 2-es számú tömítés, melyből kettő, azaz két darab van, egyik a könyökön lévő perem alatt, míg a másik felette, így tömít rendesen, azaz nem folyik az olaj sehol, nem is lazul le az anya. Természetesen főleg felszerelés után ajánlott párszor ellenőrizni, utánahúzni. Szintén apróság, de a kuplunk és a gyújtásfedél is több kivitelben készült, típustól függött, hogy melyik változat került rá. Sőt itt még az évjárati is be tud kavarni :) Ekkor még nem is volt a fordulatszámmérős, vagy a feketére porfestett kivitel. Szintén hazai sajátosság volt a 14-es lánckerék, itt éppen a 15-ös rajtszámmal látható. Emiatt a km óra meghajtás is eltért a többitől. Szintén érdekesség, de a gyár megadta pontosan a karburátor túlfolyó cső pontos méreteit (12-es számú alkatrész)
31-es számmal látható a gyári formájú, méretpontos gumitömítés, manapság nem nagyon látni ilyet, az meg külön előny, hogy nem nyúlik az üzemanyaggal érintkezve. Ebben az időben minden suhli kismotor 6V-os elektromos rendszerrel készült, mégis a szemfülesek kiszúrják a 8-as számú alkatrész, azaz a gyújtótrafó minden változaton 12 voltos volt. Végül pedig szintén egy apróság, de az izzókészletben is elég sok változat volt, minden típushoz külön készlet volt. 2-es számmal van jelölve, az Export Ungarn felirat az S51N-H változat miatt szerepel, ugyanis ilyen kis teljesítményű első fényszóróval nem szereltek Simsont az NDK-ban.
Bogyay Norbert 2018.06.13. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2018. |
|