|
|
|
|||
|
Simson alkatrészek, amik nem a suhli gyárban készültek A járműgyártás esetében már a korai időszakban is általános volt, hogy nem minden alkatrészt készíti a gyártó, van sok olyan szabvány alkatrész, amit gazdaságosabb külső beszállítótól beszerezni. Nagyon átfogó a téma, de igyekeztem minél alaposabban körbejárni. Az NDK megalapításakor nagyon sok vállalat folytatta a háború előtti tevékenységét, de már állami keretek között. Folyamatosan fejlesztették a gyártmányaikat. A Simson mellett eleinte az EMW majd csak az MZ volt a meghatározó. Ha alaposan megnézünk egy korabeli MZ vagy egy Simson motort meglepően sok hasonló gyártótól származó alkatrészt találhatunk, ez abból adódik, hogy közös volt a beszállító hálózat. A gumiabroncsokról már volt szó egy korábbi bemutatóban, de a markolatokat, szimmeringeket is de még jópár gumi és műanyag alkatrészt is a Pneumant cégcsoport készítette. Awokon zömében Kautasit szimeringek voltak gyárilag szerelve. Csavarokról, kötőelemekről is volt már szó itt, több gyár is volt az NDK-ban ahol csavarokat készítettek, mind a többi terméknél itt is folyamtos volt a fejlesztés Nagyobb és átfogóbb téma a járműelektronika, több nagy gyárral: - VEB Fahrzeugelektrik Karl Marx Stadt: pl dinamók, feszültségszabályzók, trafók, lámpaüvegek, söt még komplett lámpafejek is (Simson moped SR1 SR2 és SR2E esetében is!) - VEB Fahrzeugelektrik Talheim, AKA kapcsolók, trafók, gyújtás - VEB Fahrzeugelektrik Ruhla (EFR majd FER) fényszórók, üvegek, lámpakarikák, kürtök, indexek, relék, Stoye oldalkocsi elektromos csatlakozók - VEB Fahrzeugelektrik Pirna, gyújtáskapcsoló és kulcs, kormányon a kapcsolók VEB Keramische Weke Neuhaus az Isolator gyertyák itt készültek Plitz Akkumlatoren KG a megszakítókról ismert F. Schneider KG, aki a Stern gyártmányú kürtöket és elemtartókat készítette pl az SR2E mopedre Elze & Meyer KG Wildsruff Awo gyújtáskapcsoló ,fedél és kulcs többféle kivitelben, 1968-ig. Sebességmérők is több gyár termékei: - MAW órák vannak az négyüteműeken - Geate und Regler Werke Teltow órák a moped SR1-eseken, majd a - az MWB (Meßgerätewerk Beierfeld ) Ülések Möve Werk Mühlhausen Porlasztók VEB Berliner Vergasser Fabrik, azaz a BVF Benzincsap Orsta, EHR Csapágyak DKF (VEB DKF Wälzlagerwerk Leipzig) volt a gyűjtőnév, ez alatt több csapággyár volt a hajdani NDK-ban. Jelenleg is gyártanak csapágyakat KRW néven Tömítések Plastanza Kézikönyvek VEB Fachbuchverlag Leipzig volt a kiadó, de több esetben a -Freiheit, Halle, VEB Fachbuchdruck Naumberg - Veb Dreckerei der Werktatigen, Halle Reyherdruck Gotha szedte és nyomtatta a kezelési útmutatókat Reklámanyag DEWAG Dresden Szerszámkészlet VEB Werkzeugfabrik Radebeul majd később a VEB Werkzeugkombinat Schmalkalden részeként Smalcalda néven készültek a szerszámok Zárak BAB kulcsokat a VEB Fabrik für Prazisionsschösser Potsdam-Babelsberg HOH, a Firma Hugo Urban Hirschbach bei Suhl VEB Döbelner Beschläge- und Metallwerke, Döbeln Doblina kulcsok 1957-től Akkumlátor VEB Akkumlatorenwerk Sehma, sok gyár közül, ahol akkumlátorokat készítettek. Izzók NARVA a háború előtti berlini Osram gyárból nötte ki magát, jelenleg is működő vállalat, a hatvanas években vette fel a NARVA nevet. Gumijavító szett VEB Pinnerolwerk Bad-Düben Pumpa Saxonia-Werk (vormals Insam & Co.), Schwarzenberg Végezetül a moped sorozatnál a komplett motor nem a Simsonnál készült, hanem a kész motorokat szállították a suhli gyárba. Bogyay Norbert 2012.09.17. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2012. |
|