|
|
|
|||
|
Mopedutánfutó az NDK-ból Újabb érdekesség került a gyűjteményembe, egy pár utánfutó, melyet kerékpár és Simson után is kötöttek az NDK-ban. A hatvanas évek elején a VEB Wagonbau Dessau gyárban fejlesztették ki a kisméretű utánfutókat kerékpárok és mopedek után. Az első típusok adattábláján még szerepelt a WBD típusjelzés. Az évtized végére fokozatosan áthelyezték a gyártást a VEB Metallkombinat Heldrungen gyárba, itt állatották elő a szinte változatlan MKH utánfutókat, melyek több kivitelben készültek, közös jellemzőjük a lapos profilból készült váz, horganyzott karosszéria, 60 kg-os összsúly, Renak kerékagyon, Simson mofa SL1 méretű felnin, 20x2,25 Pneumant gumin gurultak. Eltérés a vontató jármű típusa miatt volt. Fontosabb paraméterei: hosszúság 1740mm, szélesség 730mm, magasság 720mm, raktér 0,1 köbméter Az MKH /F változat volt a kerékpár után köthető kivitel, ezt egyszerű kerékpár hátsó lámpával látták csak el (0,6w-os izzós). A hetvenees és nyolcvanas években készült nagyobb példányszámban. A vontatórészre fixen rá volt hegesztve a vontatógömb, ennek a kvitelnek a legmagasabb ez a része. MKH/M jelzéssel látták el a legkorábbi mopedutánfutókat, a Simson moped sorozathoz, főleg az SR2E-hez készült, eltért a vontatószerkezete és a hátsó lámpa mérete is az F verziótól (Star/Schwalbe sorozatról származott 5w-os helyzetjezővel készült). Az MKH/M2 a Star, Schwalbe, Habicht, Sperbert és a Spatz kivitelekhez készült, de az irányjelzők nélküli S50N és S51N típusokhoz is tökéletesen passzol. Itt már a hátsó világítás mellett a féklámpa is megjelent, eleinte a szögletes, majd a kerek változatú hátsó lámpával szerelték. Eleinte a BSL100, majd a BSL122 változattal. Az MKH/M3 változat az indexes S50/S51 sorozathoz passzolt, itt az előbbiektől a hátsó irányjelzőkben tért el. Ezek a típusok később, 1985 után MWH (MetallWaren Heldrüngen) néven is készültek végül az MWH/RB az SR50/80 sorozathoz lett kifejlesztve, meglehetősen ritka és merőben különbözik az előbbiekben említett utánfutóktól, kisebb látványos kerekeken, műanyag sárvédőkkel és elegánsabb karosszériábal készült. Az vonószem mérete is megváltozott (18-25 mm), így csak az újabb vonófejekhez csatlakozatható. Az önsúlya 28 kg, míg az összsúlya 75 kg lehetett. Nagyon kis példányszámban készült S51-es sorozatra is. Magyarországon sajnos nem lehet használni segédmotoros kerékpár után az utánfutót, de Németországban igen, de ehez több előírást is kell teljesíteni a járműnek és az utánfutónak is. Ilyen a megfelelő járműspecifikus vonóhorog illetve az elektromos csatlakozó felszerelése, bejegyzése, vagy a megfelelő műszaki állapot, de a járműszerelvény megengedett maximális 40 km/órás sebességét is be kell tartani Természetesen több korabeli gyár is folytatott utánfutó gyártást kisebb nagyobb darabszámban, de ezek a típusok voltak a leggyakoribbak. Bogyay Norbert 2015.07.27. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2015. |
|