|
|
|
|||
|
AWO 750 1952 Az ötvenes évek elején szovjet irányítás alatt volt a suhli Simson gyár, kezdett felfutni az AWO 425-ösök gyártása, de még terveztek egy nagyobb modellt is. Sajnos nem készült nagy sorozatban, de érdekes elképzelés maradt a négyütemû boxer. Negyvenes évekbeli elegáns forma, alacsony építés, boxermotor, kardánhajtás, lengõnyereg hátsó bakteleszkópos rugózás. A merevített AWO 425-ös vázban kapott helyet a 750ccm-es BMW eredetû, de már a Szovjetúnióban készült motor. Egy egységet képez a motor és váltó páros. Kézzel és lábbal egyaránt lehet sebességet váltani. Kényelmes, ugyanakkor a kiálló hengerek miatt a láb veszélyben van. A menetiránnyal párhuzamosan mozog a berugókar, az akkumlátoros gyújtásnak köszönhetõen könnyen életre kel a motor, mely a két kipufogócsövön mély hangon dübörög. Magasan áll a fényszóró, ekkor még matrica volt a tankon, csak 1953-tól használták a lecsavarozható réz AWO feliratos emblémát. A kormányon az elõgyújtásszabályzó karja látható. A jobb oldali vázcsövön van a pumpa helye, alatta volt az 1952-es évjárat közepéig a kürt is. A vázon a három pontos oldalkocsi csatlakozók is megtalálhatók. Gyári új Riesa 3.25-19-es gumikon gurul a motor. Oldaltszelepelt, öntöttvas hengeres motor, kicsivel több, mint húsz lóerõvel, alacsony fordulatszámon nagy nyomatékkal, négysebességes váltóval. Az ülés alatt a szerszámos henger látható. Hengerenként egy karburátor. A tank alatt nagyméretû dinamó van. Ekkor még nem volt gumi a krómozott berugókaron. 160 mm-es átmérõjû az elsõ fék, feldobja a sok fekete szín mellett az ezüst betét a vasfelnit. A sárvédõkön és a tankon díszítõ csíkozás van. Az elsõ teleszkópok egyszerû felépítésûek. A kormány szélesebb a motornál. A csomagtartón lévõ 3 furatra utasülés csavarozható. Több, mint 50 év nem múlt el nyomtalanul a technika tekintetében. Bogyay Norbert 2014.05.13. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2014. |
|