|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Simson karburátorok Gyakran visszatérő, összetett kérdéskör, hogy milyen motor, melyik típusú és változatú porlasztóval hagyta el a gyárat, illetve mik az egyéb paramétereik. Részletesen körbejártam a témát, lássuk mikor, milyen karburátort szereltek a suhli kétüteműekre. BVF NKJ 12-es sorozat Az első Simson mopedekre a Berlini Karburátorgyár NKJ sorozatú porlasztója került. A korabeli alkatrészkatalógusból származó rajzon jól látható az egyszerű felépítés. A rajzon található 10-es számú csavar kivétele után hozzáférünk az úszóházhoz. Az 1-es jelű csonk magába foglalja a 3-assal jelölt tűszelepet. A 7-es számú csavarral lehet állítani az alapjáratot, mely a súbert emeli. 17-es jelzésű csavar kitekerésével közvetlenül hozzáférünk a főfúvókához (4).
BVF NKJ 13 és 15-ös sorozat Az elvi felépítése változatlan a nagyobb torokátmérőjű változatok esetében, modelltől függően több apró eltérés látható az egyes változatokon. Hidegindítás esetén az úsztató gomb megnyomásával lehet több keveréket juttatni a motorba, illetve a zárható légszűrővel lehet csökkenteni a beszívott levegő mennyiségét.
BVF 11N1 Hasonló elven, kicsit modernebb kivitelben és kisebb torokátmérővel készült a Mofa és a fűnyíró karburátora, az úsztatás helyett viszont megjelent a piros gomb, melyet a gázkar működtetésével lehet eredeti állapotába állítani. Az úszóházat két csavar tartja a helyén, így levételkor nem folyik ki az üzemanyag.
BVF 16N1 sorozat A hatvanas évek közepén jelent meg a modernebb hidegindítóval ellátott jóval bonyolultabb kivitelű új porlasztócsalád, mellyel a legtöbb Simsont szerelték. (Közvetlen a váltás után 16NK néven futott) Az elődökhöz képest egyszerűbb a kezelés, bowdennel a kormányról működtethető szivató, külön alapjárati fúvóka, tisztább üzem. Külön csavarral állítható az üzemanyag/levegő keveréke (6) és az alapjárat (7). Az ábrán még az korai úszóházas kivitel szerepel, melyen alul egy csavarral könnyen leengedhető a keverék és hozzáférhető a főfúvóka. A képen a Star/Habicht kivitele látható egyszerű furat a túlfolyó, ezt később csonkra cserélték, amire egy csövet húztak a gyárban, így teljesen tiszta maradhatott a motoron a karburátor és környéke, illetve nehezebben ment a víz az úszóházba.
BVF 16N3 sorozat 1986-os évben jelent meg az összes kismotoron az újabb fejlesztésű, környezetbarátabb és még egyszerűbben beállítható porlasztó, melyen a gyárban előre beállították, majd plombával látták el a CO csavart. Az ábrán a 22-es jelű csavarral kell beállítani az alapjáratot, nem a súber emelésével, mint a korábbi változatoknál. A 16N3-as sorozatnál jelent meg az alacsony súberházas változat, melyet a 40km/órás fojtott kiviteleknél alkalmaztak.
BING 17 sorozat 1991-re elfogytak a korábbi NDK-s BVF készletek és a Simson gyár új beszállítók után nézett, végül a nürnbergi Bing gyár termékeit választották, ettől fogva tőlük vásárolták a 2002-es bezárásig a porlasztókat. Kis közdarab segítségével az összes S50/S51 motoros Simsonra felszerelhető a megfelelő Bing karburátor. Elvi felépítése hasonlít a BVF 16N1-re, de a kivitelezése egészen más. Itt is külön csavarral (19) állítjuk az üzemanyag/levegő mennyiséget és a 21-es csavar állításával a súbert emeljük, vagy visszaengedjük, így változik az alapjárat. Ötletes az üzemanyagcsonknál lévő könnyen hozzáférhető szűrő.
A bemutatóban szereplő adatok a Simson gyár alkatrészkatalógusaiból és kézikönyveiből származnak. Természetesen a gyártás alatt változtathattak a paramétereken, így csak tájékoztató jellegűek az információk.
Bogyay Norbert 2017.02.09. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(c) Bogyay Norbert 2017. |
|