Főoldal

Fortschritt E931.50 1988

1989-90 között forgalmazta az Agroker vállalat, sokfelé árulták az országban, hamar vevőre talált a közismert Simson motorja miatt. Sokaknak bevált, megbízhatósága miatt, de volt akinek sok fejtörtést okozott elsősorban a ritka használat miatt. Most egy teljesen újszerű állapotban megmaradt, gyártás elejéről származó példányról lesz szó.

1989 elején a helyi háztáji boltban is megjelent a Fortschritt E931-es változata, mely színesítette az akkor még elég szűk kertigépek kínálatát. Mire eldöntötte első tulajdonosa, hogy beszerez egy példányt persze elkapkodták hamar a szűkös készletet, így a pécsi Agrokertől szerzett egyet, természetesen egy jó barátja közvetítésével.

1988-as gyártású kisgép két színű porfestett bevonattal készült, feltűnő matricázással. Standard kivitel, azaz 3 fokozattal rendelkezett előre, hátramenet csak kevés kertigépen volt, nagyrészt az 50 ccm-es A01-es változat került az üzletekbe.

A Fortschritt szászországban lévő neustadt-i gyárában szerelték össze, folyamatosan fejlesztették tovább, több tucat munkagépet kínáltak az alapgéphez.

Több fokozatban és szögben állítható kormány a motorokhoz hasonlóan áll eltérően a konkurens típusoktól.

Átlagos terhelés mellett kb 2 órás munkára elegendő az üzemanyagtartályban lévő 1:50 arányú olaj, benzin keverék a kézikönyv szerint. Mögötte a poros munkákhoz használatos kiegészítő légszűrő műanyag fedele látható.

Igényesen elvezették a bowdeneket, ezen az első változaton kicsit nehezebb a kuplungkar, mert rövidebb a huzal, máshol vezették el, mint a későbbi kivitelen, kisebb az erőkar.

Egyszerűen leszerelhető karburátor takaró lemezek, szép dekorcsíkkal. Egyedien oldották meg a kényszerlevegő hűtést. Még a kis vizesmatrica sem kopott le a kapcsolóházról a márkajelzés felett.

Motorokról ismerős az ülepítős benzincsap, itt is három állású, zárva, nyitva és a tartalék.

Szemből feltűnő a nagy hengerburkolat, meglepő a belső fa burkolata, hogy ne sértse meg a henger bordáit.

Szokásos árnyékolt RFT márkájú gyertyapipa. Hővédő rács került a kipufogókönyökre. Szemből nézve bal oldalt a motor mellett látható a szíjtárcsa, a bézs rúd a sárvédők első tartója, mely talajmunkák esetén kifejezetten hasznos.

A jól ismert M531-es, 3 sebességes, tirisztoros gyújtású Simson motor szépen leburkolva. Egyedi váltó és berugókar gumi, itt elsősorba a kézi használat miatt ilyen a forma.

A fotó kedvéért levettem a burkolatokat. jól látható a 16N3-as porlasztó a nagy légszűrőpatronos szívócsővel, mely a Schwalbe (KR51/1 és 2) tulajdonosoknak nagyon ismerős lehet.

90 fokban elforgatták a hengerfejet a kényszerlevegő hűtés miatt. Rezgéscsillapító gumik sem a motoroknál megszokott hengeresek, hanem a henger oldalára kerültek.

Érintetlen kipufogócsatlakozás, jól látható a két tömítés (henger és a könyök között, illetve a hollander és a könyök pereme alatt) miatt mekkora menet rész látszik még. Helyén a biztosító lemez, mely megakadályozza a váratlan fellazulást.

Jobb oldali kis haljított fül az A02-es változatoknál a váltókar rúdjának a tartója. Tartós és magas fényű a porfestett váz.

Gumiburkolatos pedállal lehet állítani a kormány szögét több fokozatban, földmunkáknál van jelentősége, a taposási kárt lehet így csökkenteni.

Az adattáblát a fővázra szegecselték, mely magába foglalja a hangtompítórendszert.

Gyári tartozék a járókerék garnitúra szabadonfutóval, nagyon könnyű tolni emiatt, viszont figyelembe kell venni, hogy nincs fék.

NDK számozás szerint 400x100-as méretű terepes gumikkal szerelték, annyira keveset futott, hogy a szőrök, öntési feleslegek jól látszanak mindenhol a gumin.

Természetesen a Pneumant gumigyár terméke.

A hosszú kormányon látható a márka és típusjelzés, alul pedig a rövid EMZA gyújtótrafó, mellette a fordulatszámlimiter, tirisztor illetve a gyorscsatlakozó utánfutóhoz. Az elektromos rendszer 6V-os.

Kis karral állítható a kormány magassága. Simsonosok számára ismerős karok, markolatok szintén a Pneumant gyárban készültek. Középen a fekete gumiban vezették a kábeleket és huzalokat.

Kuplungszektor gyorsleállító kapcsolóval, kürtgomb csak a hozzá való utánfutóval működik,

teljesen matt markolatgumi oldalán a cikkszámmal és a korabeli 0,30 DDR Márkás egységárával.

Gázszektor az irányjelző kapcsolójával. Érdekesség, hogy itt nem a kézifék, hanem a dúsítót kötötték a karra, ezért megszokást igényel a használata.

Gyári tartozékok egy csokorban, a két méretű sárvédők, keréksúlyok, kapák és a szerszámkészlet becsomagova...

... kinyitva, illetve egy része kipakolva.

Két nagyméretű könyv is járt a kisgéphez, a felső a magyar nyelvű kezelési útmutató, részletesen bemutatva a külön vásárolható kiegészítőkkel. Alul pedig a három nyelvű (német, lengyel, magyar) pótalkatrészek katalógusa.

Külön köszönet szomszédomnak, aki nekem ajándékozta a gépet a tartozékaival együtt. Végül pedig egy rövid videó működés közben:

Bogyay Norbert 2020.04.04.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2020.