|
|
|
|||
|
Simson S51/1 E1 H 1990 Az utolsó kiadású S51-es Endurokból elég sok került az országba, hasonlóan a többi NDK járműhöz. Sajnos azóta eltelt 20 év és egyre kevesebb a megkímélt, igazi gyári állapotú példány. Ebben az évjáratban zömében fekete szinterezett váz és sárvédők, piros, törtfehér, világos és sötétzöld fényezésű modellek hagyták el a suhli gyárat. Az Enduro felszereltség része a K32-es mintázatú Pneumant gyumiabroncsok, a merevített váz, kis oldaltámasz, az MZ típusokról ismert hátsó teleszkópok, a magasított kormány, bordázott magasított ülés, alacsonyabb csomagtartó, emelt kipufogó védőráccsal, horpasztott jobb oldali fedéllel, 2 tükör, illetve a rövidebb hátsó sárvédő műanyag toldattal. A kipuffogó helyzete miatt módosítottak a lábfékkar hajlításán és az utaslábtartó ívén is. A magyar piacra kizárólag az M541-es blokkal készítették, 4 sebességes kivitelben, elektronikus gyújtással és 12 voltos elektromos rendszerrel, 60 km/órás végsebességgel. Ezért akkoriban motorkerékpárnak számítottak, tehát rendszámozták őket. A két kisméretű tükör jól mutat a motoron, eléggé egyszerű a műszerezettség, hiányzik a fordulatszámmérő. A magas kormány könnyen megszokható. A 12 voltos elektromos hálózatnak és a HS1-es fényszórónak hála végre sötétben is jó a motorral közlekedni. Biztonságosabb is az első féklámpakapcsoló miatt, illetve a hátsó kapcsoló is új helyre költözött, egyszerűbbé vált az állítás. A rendszámtáblatartó kitölti a helyet a hátsó lámpa és a sárvédővég között. Enduro betegség, hogy a jobb hátsó index olajos lesz a kipuffogó miatt. Látszik, hogy könnyű terepre szánták ezt az típust, mert az első sárvédőt nem emelték meg, így könnyen eltömődik a sáros talajon. Praktikus a kis oldaltámasz, de figyelni kell, hova állítjuk a motort, nehogy eldőljön. A nyomatékos motor földúton van igazán elemében. A vázmerevítők miatt a kisméretű trafó a tank alá költözött. Ha nem alakították át több tízezer kilométeren át megbízható marad egy gyári Enduro. Egyedül a karburátor kényes, ha mosáskor nem takarjuk le bejut a víz és csak szivatón megy a motor. A képeken látható piros Endurot 1990. október elsején helyezték forgalomba Dombóváron, majd 1993-ban átminősítették segédmotorrá. Erről a zöld forgalmiban van bejegyzés. Gyári szerszám és gumijavító készlete az oldalfedél alatt, míg a pumpa az ülés alatt van. Természetesen megvan mind a 4 db kulcs és a gyári, kék színű kézikönyve is. Bogyay Norbert 2010.07.07. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2010. |
|