|
|
|
|||
|
A Simsonokon használt csavarok Az igényes restaurátor a legapróbb részletekig ügyel az eredetiségre, a csavarok tekintetében szeretnék egy kis segítséget nyújtani. Az első AWO 425-ösökön az 1950-es évek elején a csavarfejeken nem volt felirat, a 6-os csavarokon 11-es, a 8-as csavarokon 12-es majd 14-es fej volt. A csavarok nagy része barnított felületkezelést kapott. A blokkban lévő csavarok zöme barnított, imbuszkulcsos fejű volt, kivéve a karter rögzítőket, amik hatlapfejűek. Az 50-es évek közepére az F betű volt a jellemző a csavarfejeken, majd folyamatosan megjelent a FIN, majd ESKA felirat. A mopedek megjelenésével változtattak a blokkban lévő csavarokon és elhagyták az imbuszfejet és barnított, csavarhúzóval lazítható változatban szerelték. Egyre több csavar kapott ESKA feliratot, ami lehetett krómozott pl. a pedáloknál felirat nélküli vagy ESKA volt, vagy galvanizált pl. a tankrögzítő vagy a rugótakaró lemez rögzítő csavarok. De a FIN felirat is több helyen előfordult. A hatvanas években zömében áttértek az ESKA csavarokra, illetve a motorblokkban fényes csavarokat használtak 1964-től az új sorozatnál. A vázon sárgított csavarokat használtak. A hetvenes évekre dizájnt váltottak az ESKA csavarok, illetve a másik fő változás az M8-as csavarok fejét 14-esről 13-asra csökkentették. Az S50-es sorozattól a sárvédővéget nem csavarral rögzítették, hanem speciális szegeccsel. A nyolcvanas évekre kicsit finomítottak a csavarok formáján, de lényegi változás nem történt. 1988-ban tértek át a 19-es kulcsról 18-asra mindegyik típusnál a szerszámkészletben, a keréktengelyeknél és a lengővilláknál. A főtengely végein pedig a 17-es fejről 16-osra váltottak. Az utolsó S51 sorozatnál 1990-91-ben már nem csak ESKA csavarokat használtak Az újabb típusoknál már többféle csavart kevertek, nem igazán lehet kategorizálni, a négyütemű motoroknál a vázon és a blokon is visszatértek az imbuszos megoldásra, de már ezüst kivitelben. Természetesen a csavarokkal együtt a csavaranyák méretén és a szerszámkészleten is változtattak. Jellemző volt még a meglepően vékony alátétek alkalmazása. Bogyay Norbert 2010.02.24. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2010. |
|