|
|
|
|||
|
Fachkunde für Kraftfahrzeugschlosser 1955 Ádám barátommal beszélgettünk a siófoki veteránbörzén, megakadt a szeme a régi német könyvön, felkaptam, kinyitottam találomra és pont egy pirostankos AWO képe fogadott, kis alku után megvettem, mert sok érdekességet találtam benne, lássuk részletesen.
A hajdani Ikarus műszaki könyvtár tulajdona volt a Szakmai ismeretek tanműhelyeknek című kiadvány. Ebből tanultak a korabeli lakatosok és autószerelők.
1954-ben zárták le a szerkesztését és 1955-ben adták ki Berlinben. Ewald Dahn neve feltűnik az AWO 425 tervezésénél is, emiatt külön érdekes a kiadvány.
A főbb járműtípusok bemutatása természetesen képekkel illusztrált, a motorkerékpároknál egy 1951-es évjáratú AWO 425 szerepel.
A vázgeometria résznél is feltűnik egy korai vázlatrajz egyik prototípus szemlélteti az első villa kialakítását.
Az első villa felépítése és alkatrészei.
Hátsó bakteleszkóp részletes metszeti rajza.
A kerekek fejezetben a felnyitható sárvédővég megkönnyíti a kerék ki és beszerelését. Ez még az 1950-es motor.
Motor metszeti rajzán jól látható a korai kipufogó menet nélküli hengerfej, illetve a szórótárcsa nélküli főtengely.Három helyen csapágyazott főtengely, OHV motor két szeleppel, száraz egytárcsás kuplunggal.
Két tömítés között az öntöttvas henger látható, felette a szelepemelő rúd és az üreges hengerfejcsavar látható. Helytakarékos SUM porlasztó.
Főtengely és részei a dugattyúval.
Az első két évjárat vezérműtengelye az olajszivattyú hajtással és az egybeépített fogaskerékkel.
Szelepemelő kialaktások és a szelephimba, hézag állítása csavarral és kontraanyával
Szeleprugó változatok, Simson esetében a hajtűrugókat alkalmazták végig.
Hengerfej felújítás lépései...
illetve a szelep becsiszolás.
Sebességváltó metszeti rajza (felső nézetből) 4 sebességes, a Hardy tárcsa előtt kilóméteróra meghajtással
Konplett hátsó hajtás fékbetétekkel.
Kardáncsukló (porvédő előretolva lehet hozzáférni a kereszt zsírzógombájához) és a Hardy tárcsa.
Úsztatás az 1953-ban bevezetett lapsúberes BVF prolasztón.
Az első három évjárat még a SUM három fúvókás karburátorral készült...
majd áttértek a modernebb BVF karburátorra.
Üzemanyagcsap, 1954-től használták ezt a típust.
A szikráról az IKA gyújtómágnes gondoskodik, hasznos a sematikus rajz a megismeréséhez.
Megszakítóhézag beállítása fontos a megfelelő szikra miatt.
Tetszik ez a metszett motor fotója, jól látszik a korai ZS2 mágnes, a dinamó, alatta pedig a feszültségszabályzó.
Gyújtás beállításához segítség a korai modelleken. 1952-ben megjelent a furat a motorblokk oldalán és a lendkeréken a megfelelő jelölésekkel, melyed egy gumidugó takar.
Középső lámpafej érdekes, nincs benne km óra.
Lámpafej és részeinek metszeti rajza (1953-ig használt egy visszajelzős változat).
Egy prototípus fényképe az elejéről, még a Bosch lámpaüveg jól kivehető.
Pirostankos motoron izzócsere.
Az ún. boszorkányorr hátsó lámpában izzócsere. A kis bakelit lámpához mindig tartozott a rendszámtábla alatt egy fényvisszaverő prizma, ezt váltotta 1954-ben a modernebb egybe épített hátsó lámpa.
EFR kürt és felépítése, természetesen ez is a háború előtti Bosch egy továbbfejlesztett másolata.
Bekötési rajz 1950-52-es modellekhez (csak töltésvisszajelző és bowdenes fényváltó kapcsoló)
Végül pedig egy összehasonlító táblázat a korabeli NDK motorokról. (EMW R35 gumimérete helyesen 3,50-19)
Bogyay Norbert 2023.05.04. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2023. |
|
|||