|
|
|
|||
|
Fachkunde für Kraftfahrzeugschlosser 1955 Ádám barátommal beszélgettünk a siófoki veteránbörzén, megakadt a szeme a régi német könyvön, felkaptam, kinyitottam találomra és pont egy pirostankos AWO képe fogadott, kis alku után megvettem, mert sok érdekességet találtam benne, lássuk részletesen. A hajdani Ikarus műszaki könyvtár tulajdona volt a Szakmai ismeretek tanműhelyeknek című kiadvány. Ebből tanultak a korabeli lakatosok és autószerelők. 1954-ben zárták le a szerkesztését és 1955-ben adták ki Berlinben. Ewald Dahn neve feltűnik az AWO 425 tervezésénél is, emiatt külön érdekes a kiadvány. A főbb járműtípusok bemutatása természetesen képekkel illusztrált, a motorkerékpároknál egy 1951-es évjáratú AWO 425 szerepel. A vázgeometria résznél is feltűnik egy korai vázlatrajz egyik prototípus szemlélteti az első villa kialakítását. Az első villa felépítése és alkatrészei. Hátsó bakteleszkóp részletes metszeti rajza. A kerekek fejezetben a felnyitható sárvédővég megkönnyíti a kerék ki és beszerelését. Ez még az 1950-es motor. Motor metszeti rajzán jól látható a korai kipufogó menet nélküli hengerfej, illetve a szórótárcsa nélküli főtengely.Három helyen csapágyazott főtengely, OHV motor két szeleppel, száraz egytárcsás kuplunggal. Két tömítés között az öntöttvas henger látható, felette a szelepemelő rúd és az üreges hengerfejcsavar látható. Helytakarékos SUM porlasztó. Főtengely és részei a dugattyúval. Az első két évjárat vezérműtengelye az olajszivattyú hajtással és az egybeépített fogaskerékkel. Szelepemelő kialaktások és a szelephimba, hézag állítása csavarral és kontraanyával Szeleprugó változatok, Simson esetében a hajtűrugókat alkalmazták végig. Hengerfej felújítás lépései... illetve a szelep becsiszolás. Sebességváltó metszeti rajza (felső nézetből) 4 sebességes, a Hardy tárcsa előtt kilóméteróra meghajtással Konplett hátsó hajtás fékbetétekkel. Kardáncsukló (porvédő előretolva lehet hozzáférni a kereszt zsírzógombájához) és a Hardy tárcsa. Úsztatás az 1953-ban bevezetett lapsúberes BVF prolasztón. Az első három évjárat még a SUM három fúvókás karburátorral készült... majd áttértek a modernebb BVF karburátorra. Üzemanyagcsap, 1954-től használták ezt a típust. A szikráról az IKA gyújtómágnes gondoskodik, hasznos a sematikus rajz a megismeréséhez. Megszakítóhézag beállítása fontos a megfelelő szikra miatt. Tetszik ez a metszett motor fotója, jól látszik a korai ZS2 mágnes, a dinamó, alatta pedig a feszültségszabályzó. Gyújtás beállításához segítség a korai modelleken. 1952-ben megjelent a furat a motorblokk oldalán és a lendkeréken a megfelelő jelölésekkel, melyed egy gumidugó takar. Középső lámpafej érdekes, nincs benne km óra. Lámpafej és részeinek metszeti rajza (1953-ig használt egy visszajelzős változat). Egy prototípus fényképe az elejéről, még a Bosch lámpaüveg jól kivehető. Pirostankos motoron izzócsere. Az ún. boszorkányorr hátsó lámpában izzócsere. A kis bakelit lámpához mindig tartozott a rendszámtábla alatt egy fényvisszaverő prizma, ezt váltotta 1954-ben a modernebb egybe épített hátsó lámpa. EFR kürt és felépítése, természetesen ez is a háború előtti Bosch egy továbbfejlesztett másolata. Bekötési rajz 1950-52-es modellekhez (csak töltésvisszajelző és bowdenes fényváltó kapcsoló) Végül pedig egy összehasonlító táblázat a korabeli NDK motorokról. (EMW R35 gumimérete helyesen 3,50-19)
Bogyay Norbert 2023.05.04. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2023. |
|