Főoldal

Fachkunde für Kraftfahrzeugschlosser 1955

Ádám barátommal beszélgettünk a siófoki veteránbörzén, megakadt a szeme a régi német könyvön, felkaptam, kinyitottam találomra és pont egy pirostankos AWO képe fogadott, kis alku után megvettem, mert sok érdekességet találtam benne, lássuk részletesen.

A hajdani Ikarus műszaki könyvtár tulajdona volt a Szakmai ismeretek tanműhelyeknek című kiadvány. Ebből tanultak a korabeli lakatosok és autószerelők.

1954-ben zárták le a szerkesztését és 1955-ben adták ki Berlinben. Ewald Dahn neve feltűnik az AWO 425 tervezésénél is, emiatt külön érdekes a kiadvány.

A főbb járműtípusok bemutatása természetesen képekkel illusztrált, a motorkerékpároknál egy 1951-es évjáratú AWO 425 szerepel.

A vázgeometria résznél is feltűnik egy korai vázlatrajz egyik prototípus szemlélteti az első villa kialakítását.

Az első villa felépítése és alkatrészei.

Hátsó bakteleszkóp részletes metszeti rajza.

A kerekek fejezetben a felnyitható sárvédővég megkönnyíti a kerék ki és beszerelését. Ez még az 1950-es motor.

Motor metszeti rajzán jól látható a korai kipufogó menet nélküli hengerfej, illetve a szórótárcsa nélküli főtengely.Három helyen csapágyazott főtengely, OHV motor két szeleppel, száraz egytárcsás kuplunggal.

Két tömítés között az öntöttvas henger látható, felette a szelepemelő rúd és az üreges hengerfejcsavar látható. Helytakarékos SUM porlasztó.

Főtengely és részei a dugattyúval.

Az első két évjárat vezérműtengelye az olajszivattyú hajtással és az egybeépített fogaskerékkel.

Szelepemelő kialaktások és a szelephimba, hézag állítása csavarral és kontraanyával

Szeleprugó változatok, Simson esetében a hajtűrugókat alkalmazták végig.

Hengerfej felújítás lépései...

illetve a szelep becsiszolás.

Sebességváltó metszeti rajza (felső nézetből) 4 sebességes, a Hardy tárcsa előtt kilóméteróra meghajtással

Konplett hátsó hajtás fékbetétekkel.

Kardáncsukló (porvédő előretolva lehet hozzáférni a kereszt zsírzógombájához) és a Hardy tárcsa.

Úsztatás az 1953-ban bevezetett lapsúberes BVF prolasztón.

Az első három évjárat még a SUM három fúvókás karburátorral készült...

majd áttértek a modernebb BVF karburátorra.

Üzemanyagcsap, 1954-től használták ezt a típust.

A szikráról az IKA gyújtómágnes gondoskodik, hasznos a sematikus rajz a megismeréséhez.

Megszakítóhézag beállítása fontos a megfelelő szikra miatt.

Tetszik ez a metszett motor fotója, jól látszik a korai ZS2 mágnes, a dinamó, alatta pedig a feszültségszabályzó.

Gyújtás beállításához segítség a korai modelleken. 1952-ben megjelent a furat a motorblokk oldalán és a lendkeréken a megfelelő jelölésekkel, melyed egy gumidugó takar.

Középső lámpafej érdekes, nincs benne km óra.

Lámpafej és részeinek metszeti rajza (1953-ig használt egy visszajelzős változat).

Egy prototípus fényképe az elejéről, még a Bosch lámpaüveg jól kivehető.

Pirostankos motoron izzócsere.

Az ún. boszorkányorr hátsó lámpában izzócsere. A kis bakelit lámpához mindig tartozott a rendszámtábla alatt egy fényvisszaverő prizma, ezt váltotta 1954-ben a modernebb egybe épített hátsó lámpa.

EFR kürt és felépítése, természetesen ez is a háború előtti Bosch egy továbbfejlesztett másolata.

Bekötési rajz 1950-52-es modellekhez (csak töltésvisszajelző és bowdenes fényváltó kapcsoló)

Végül pedig egy összehasonlító táblázat a korabeli NDK motorokról. (EMW R35 gumimérete helyesen 3,50-19)

 

Bogyay Norbert 2023.05.04.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2023.