|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Simson gyújtás változatok típusonként Eléggé összetett témakör, de érdemes alaposan körbejárni a témát, hogy melyik Simsont, milyen gyújtással szerelték, illetve milyen cikkszámok vannak az alaplapon és a lendkeréken. Awo 425, majd a 425S típus nagy részében (1951től) a ZS3 típusú gyújtómágnes egységet szereltek, több mint 200.000 darabot gyártottak belőle, végül az EZ41 változatnál tértek vissza a kezdeteknél is alkalmazott kerek első porvédőre. A sömmerdai írógépgyárban készült motorokra az Optima gyártotta az alaplapokat, a gyújtás kódja: SEZ 21 FR1 alaplap kódja: 8306.2-100, Simson Spazt SR4-I gyújtásalaplapja 1964-ből: 8306.3/1-100 8306.10/1 1:5 konus 8306.10-010 lendkerék 1964-től a Schwalbe/Star páros esetén a hagyományos lendkerékmágneses gyújtással készült, ahol közvetlenül az alaplapon lévő gyújtótekercs adta gyertyának a szikrát. Két fő változatot különböztetünk meg, az 1964-66 közötti lendkerekek kónusza 1:5, míg a későbbieké 1:10-es volt, így nem felcserélhető a két típus (főtengelycserével viszont már igen). 1976-os Schwalbe KR51/1 kismotor lendkereke. 1979-es S50N-H kismotor lendkereke. SLMZ a SchwungLicht MagnetZünder rövidítése. Ebben az esetben mindegyik 6 voltos világító és töltő tekercset tartalmaz az alaplap.
A Sperber volt az első fecske, ahol külső trafót helyeztek el a tank alatt, ezt követte szinte az összes változat, egészen a kilencvenes évek elejéig készült többféle változatban a hagyományos megszakítós gyújtás. Eleinte 6V-os, majd 1980-tól mindegyik típusra 12 Voltos trafót szereltek. SLPZ, a SchwungLicht PrimarZünder rövidítése, ahol 1988 végéig 6 voltos világító és töltőtekercsek voltak. 1989-től ezeket 12 voltosra cserélték, a táblázatban az S51/1B és az SR50/1B modelleknél szerepel.
1986-os S51B1-3 alaplapja 1986-os S51B1-3 lendkereke 1976-ban az S50B2 volt az első Simson típus, ahol gondozásmentes, tirisztoros gyújtást alkalmaztak, ezt szinte mindegyik típus legjobban felszerelt változata követte. SLEZ a SchwungLicht ElektronikZünder rövidítése, melyen 6 voltos töltő és világítótekercsek voltak 1988 végéig, ez alól kivételt képezett az önindítós SR50CE modell, melyet már 12 voltos tekercsekkel szereltek a kezdetektől, illetve 1989-től az összes modellt. EMZA a kismértetű gyújtrótrafó a tirisztoros gyújtás speciális alkatrésze a nyolcvanas évek második felében.
1986-os S51E lendkereke. 1989-es S51/1E1-H lendkereke. A cikkszámok utolsó három számjegye árulja el, milyen alkatrésszel van dolgunk: 8305.2-100 az alaplap 8305.2-010 a lendkerék 8305.2-110 a gyújtótekercs 8305.2-120 a világítótekecs 8305.2-130 a töltőtekercs
1994-re elfogytak a hagyományos NDK gyártmányú gyújtások a raktárról, így áttértek a korabeli NSZK ból származó PVL gyújtásra. 1998-tól cseh gyújtást használtak, ebből is több féle volt először a képeken szeleplő A54 majd 2001-től a VAPE
Bogyay Norbert 2020.01.07. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(c) Bogyay Norbert 2020. |
|