Főoldal

Simson gyújtás változatok típusonként

Eléggé összetett témakör, de érdemes alaposan körbejárni a témát, hogy melyik Simsont, milyen gyújtással szerelték, illetve milyen cikkszámok vannak az alaplapon és a lendkeréken.

Awo 425, majd a 425S típus nagy részében (1951től) a ZS3 típusú gyújtómágnes egységet szereltek, több mint 200.000 darabot gyártottak belőle, végül az EZ41 változatnál tértek vissza a kezdeteknél is alkalmazott kerek első porvédőre.

A sömmerdai írógépgyárban készült motorokra az Optima gyártotta az alaplapokat, a gyújtás kódja:

SEZ 21 FR1

alaplap kódja: 8306.2-100,

Simson Spazt SR4-I gyújtásalaplapja 1964-ből: 8306.3/1-100

8306.10/1 1:5 konus

8306.10-010 lendkerék

1964-től a Schwalbe/Star páros esetén a hagyományos lendkerékmágneses gyújtással készült, ahol közvetlenül az alaplapon lévő gyújtótekercs adta gyertyának a szikrát.

Két fő változatot különböztetünk meg, az 1964-66 közötti lendkerekek kónusza 1:5, míg a későbbieké 1:10-es volt, így nem felcserélhető a két típus (főtengelycserével viszont már igen).

1976-os Schwalbe KR51/1 kismotor lendkereke.

1979-es S50N-H kismotor lendkereke.

SLMZ a SchwungLicht MagnetZünder rövidítése. Ebben az esetben mindegyik 6 voltos világító és töltő tekercset tartalmaz az alaplap.

Típus Gyújtás változat Alaplap száma Lendkerék száma
KR51, SR4-II SLMZ 8306.8-100 8306.8-010
SR4-I SK SLMZ 8306.8/2-100 8306.10-010
KR51/1, SR4-2/1 SLMZ 8306.10-100 8306.10-010
S50B, S50N SLMZ 8306.12-100 8306.10-010

 

A Sperber volt az első fecske, ahol külső trafót helyeztek el a tank alatt, ezt követte szinte az összes változat, egészen a kilencvenes évek elejéig készült többféle változatban a hagyományos megszakítós gyújtás.

Eleinte 6V-os, majd 1980-tól mindegyik típusra 12 Voltos trafót szereltek.

SLPZ, a SchwungLicht PrimarZünder rövidítése, ahol 1988 végéig 6 voltos világító és töltőtekercsek voltak.

1989-től ezeket 12 voltosra cserélték, a táblázatban az S51/1B és az SR50/1B modelleknél szerepel.

Típus Gyújtás változat Alaplap száma Lendkerék száma
SR4-3, SR4-4 SLPZ 8307.3-100 8307.3-010
Duo 4/1 SLPZ 8307.3/1-100 8307.3-010
S50B1 SLPZ 8307.7-100 8307.3-010
S51B1, KR51/2 N, E SLPZ 8307.8-100 8307.8-010
S51N-H SLPZ 8307.8/1-100 8307.8-010
S51N, S51E/4 SLPZ 8307.8/2-100 8307.8-010
S51B 1-3, 1-4 SLPZ 8307.10-100 8307.10-010
S51N SLPZ 8307.10/2-100 8307.8-010
SR50B SLPZ 8307.10/4-100 8307.10-010
SR50N SLPZ 8307.10/5-100 8307.10-010
S51/1B SLPZ 12V 8307.12/1-100 8307.10-010
SR50/1 SLPZ 12V 8307.12-100 8307.10-010

1986-os S51B1-3 alaplapja

1986-os S51B1-3 lendkereke

1976-ban az S50B2 volt az első Simson típus, ahol gondozásmentes, tirisztoros gyújtást alkalmaztak, ezt szinte mindegyik típus legjobban felszerelt változata követte.

SLEZ a SchwungLicht ElektronikZünder rövidítése, melyen 6 voltos töltő és világítótekercsek voltak 1988 végéig, ez alól kivételt képezett az önindítós SR50CE modell, melyet már 12 voltos tekercsekkel szereltek a kezdetektől, illetve 1989-től az összes modellt.

EMZA a kismértetű gyújtrótrafó a tirisztoros gyújtás speciális alkatrésze a nyolcvanas évek második felében.

Típus Gyújtás változat Alaplap száma Lendkerék száma
S50B2 SLEZ 8305.1-100 8305.1-010
S51B2, KR51/2L SLEZ 8305.1/1-100 8305.1-010
KR51/2 L SLEZ 8305.1/2-100 8305.1-010
S51E, B2/1 S70 SLEZ 8305.1/4-100 8305.1-010
SR50 CE SLEZ 12V 8305.2-100 8305.2-010
SR50/1 CE SR80CE SLEZ 12V 8305.2/1-100 8305.2-010
S51/1, S70/1 S53/83 SLEZ 12V 8305.2/2-100 8305.1-010
S53N SLEZ 12V 8305.2/4-100 8305.1-010
SD50, Albatros SLEZ 12v 8305.2/5-100 8305.2-010

1986-os S51E lendkereke.

1989-es S51/1E1-H lendkereke.

A cikkszámok utolsó három számjegye árulja el, milyen alkatrésszel van dolgunk:

8305.2-100 az alaplap

8305.2-010 a lendkerék

8305.2-110 a gyújtótekercs

8305.2-120 a világítótekecs

8305.2-130 a töltőtekercs

 

1994-re elfogytak a hagyományos NDK gyártmányú gyújtások a raktárról, így áttértek a korabeli NSZK ból származó PVL gyújtásra.

1998-tól cseh gyújtást használtak, ebből is több féle volt

először a képeken szeleplő A54

majd 2001-től a VAPE

 

 

Bogyay Norbert 2020.01.07.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2020.