|
|
|
|||
|
Isolator, gyújtógyertya az NDK-ból A II. Világháborút követően az új államban elkezdődtek a motor és a személyautó fejlesztések. A járműiparnak szüksége volt gyújtógyertyára is. 1947-ben készült az első, míg 1949-ben kezdték el nagy sorozatban gyártani a gyújtógyertyákat és folyamatosan nőtt a termelés. 1957-re már 25 millió gyertyánál tartottak. Ekkor már a termelés fele exportra ment. Az Isolator gyertyák minőségén folyamatosan javítottak, egyre megbízhatóbbak lettek. A képen jól látszik a jobb oldalon az 1950-es években készült gyertyáktól fokozatosan jutottak el a bal oldalon lévő jelenleg is piacon lévő gyújtógyetyáig. A hatvanas években még újítottak fel gyertyákat és külön dobozban árulták. Felfelé haladva egyre újabbak a dobozok. Egy új Isolator gyertya a hetvenes évekből. Érdekesség, hogy a nyolcvanas évek vége felé az élettartam 15.000 km-re nőtt. Folyamatosan bő-vültek az exportpiacok is (Anglia, Egyiptom, Marokkó, Spanyolország, Kuba). 1987-ben a VEB Elektromechanische Werke Sonneberg nevű gyár legyártotta a 450 milliomodik Isolator néven futó gyújtógyertyáját. Ezek az utolsó NDK Isolatorok (ezek már a sárga bevonat helyett ezüst színűvel készültek). A rendszerváltást követően először megalakult az Elektrokeramik Sonneberg GmbH, majd 1991. novemberében átvette az irányítást a BERU. Azóta is készülnek Isolator néven gyújtógyertyák. Néhány éve módosították a gyertya formáját, úgy tűnik a megbízhatóságon is sikerült javítaniuk, mert egész jól bírják az igénybevételt. Az évek során ennyi Isolator gyertyát használtam, illetve volt olyan időszak, amikor annyira megbízhatatlan volt a Beru csoportos gyertya, hogy csak egy kört bírt ki a Simsonokban. Az NDK-s verzió szerintem a legjobb, főleg a matt dobozos. Bogyay Norbert 2008.03.14. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2006. |
|