Főoldal

Simson Sport gyújtás és karburátor

Az Awo 425 esetében is bevállt gyújtómágnest használták a Sport esetében is, de a nagyobb teljesítmény és az eltérő hengerfej miatt új típusú BVF karburátorral szerelték.

Sok Simsonossal folytatott beszélgetéskor szinte mindig felmerült a motor megbízhatósága, illetve az eredetiség viszonya. Egy felújított motor esetén álltalában a gyújtás és a porlasztó a két fő bűnös, ami a legtöbbször a problémák okozója.

Gyári ZS3-as jelű gyújtómágnessel szerelték ezeket a motorokat az 50-es, 60-as években. A legtöb hiba a gyújtótekercs, a gyenge mágnes, a röpsúlyos előgyújtásszabályzó és az esetleges áthúzó bakelit elemek környékén található. A megszakító szerencsére a kereskedelmi forgalomban a mai napig kapható.

A tekercset szerencsére újra lehet tekercseltetni, a mágnest delejezni, illetve az egyéb műanyag elemeket be lehet szerezni utángyártásból. Sokan ezek ellenére inkább átalakítják akkumlátoros gyújtásra, akkor csak a megszakítóra van szükség az egész egységből. A németek ennél is tovább mennek, teljes gyújtás és töltésrendszert lehet venni elég borsos áron náluk, de a 6V-os rendszert 12V-os váltja fel és a 60W-os töltést több mint 100 W-os váltja fel.

A karburátornál a korábbi évjáratok esetében a lapsuberes megoldást használták, majd áttértek a hengeres suberes megoldásra. Az idők folyamán a benzin oktánszáma, állaga is jelentős változáson esett átt és a sok megtett km alatt a porlasztók eléggé megkoptak, a fúvókák jóval nagyobb átmérő-jűek is lehetnek a gyári értékhez képest is.

Ennek a jele a kevésbé stabil alapjárat, nehezen indul melegen a motor, illetve alapjáraton nagyon kormol a motor, előbb, utóbb annyira kormos lesz a gyertya, hogy leáll a motor. Ezért sokan egész más típus karburátoraival próbálkoznak.  Többen az MZ 125-150 sorozat modernebb egységét használják egy megfelelő közdarab segítségével, van aki Pannonia, JAWA, de olyan is aki az olasz Dellorto típusokat részesíti előnyben. Ezekhez az átalakításokhoz megfelelő közdarab kialakítsa mellett eltérő gázbowden és esetlegesen a dúsítókar felszerelése is szükséges. Előnye lehet az alacsonyabb alapjárati fordulatszám, a kormolás megszűnése, de viszont az eredetiség és a  korhűség csorbul.

Néhány héttel ezelőtt adtam egy hengeres suberes BVF karburátort felújításra, a napokban megis érkezett hozzám a csomag. A kívül megtisztított karburátorház belül teljesen megújult. Új súbert súbertűt, fúvókaszettet, úszórögzítő tút kapott.

Próbaképpen feltettem egyik motoromra, kíváncsi voltam hogy viselkedik a gyakorlatban. Felszerelés után néhány rúgásra életre kellt a Simson, az alapjáratot néhány másodperc alatt sikerült beállítani, majd az első próbakör következett.

Néhány perc múlva beállította a helyes benzin/levegő keveréket. Hidegen melegen volt alapjárat, első rúgásra indult a motor. Az első 50km -es próba igen kedvező eredménnyel végződött. Megszűnt a kormolás alapjáraton, a gyertya nem lett kormos a próba alatt.

Egy kis videó az indítás után még hideg motorral:

Mindenre lehet megoldást találni, ha az eredetiség megörzése a cél akkor is, csak alaposan körbe kell járni a lehetőségeket. Akit esetleg érdekelne a karburátor felújítás, vagy az utángyártott gyújtás alkatrészek : Pap József, Gödöllő 06-30-466-69-30, mail: papgumi@invitel.hu

Bogyay Norbert 2011.05.01.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2011.