Főoldal

KERMI szakvélemények 1981-1990

Bármely motorkerékpár kereskedelmi forgalomba hozatala előtt a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet bevizsgált egy-egy példányt. Ezen szakvélemények segítségével könnyebb megérteni miért is tért el a magyar változatok felszereltsége a többi országétól.

1981. februárjában kiadtak egy kiegészítő szakvéleményt az S51N H típusú segédmotorkerékpárhoz, melyben megállíptották, hogy a hosszútávú futópróba alatt meghibásodás nem történt. Külön kiemelték a megbízhatóságot. Az S51 B 1-3 esetében, már néhány hiba fellépett a hosszútávú próba során pl. a kuplungkosár szegecselése elvállt, de ezt egyedi hibának minősítették (km óra spirál szakadás, gyertyapipa megrepedt, helyzetjelző izzó kiéget...) és összességében megbízhatónak minősítették a kismotort, 1981.12.10-én el is szállították a KERMI-től.

1983. márciusában érkezett a KERMI-hez az S51 Enduro (a: 5154656 m: 4478861) mintapéldánya. Megszakítós gyújtással és 25/25W-os első fényszóróval. Az S51 B 1-3 típussal vetették össze. Érdekességek ezek közül:

- ezüstszürke üzemanyagtank módosított Simson felirattal, sárvédők, oldalfedelek és a kerekek (!), míg a többi vázelem fekete

- magasított kormány 2db 120mm-es átmérőjű visszapillantó tükörrel

- erősített első sárvédő tartó, pálca nélküli sárvédő

BSL 122 típusó hátsó lámpa (MZ ETZ típusnál is alkalmazott)

3 hónappal később érkezett egy elektronikus gyújtású változat is a Minősítő Intézethez, érdekes, hogy a német belpiacos kürttel és a rendszámvilágítás nélküli hátsó lámpával.

A IV-2664/ 1983-as szakvélemény alapján a motorkerékpár rendeltetésszerű használatra alkalmas, de kifogásolták a lakkbevonat minőségét, a hőelvezető burkolat lefestését és az eü csomag hiányát. A forgalomba hozatal feltétele a távolsági fényszóró visszajelző felszerelése (index visszajelző helyett a km órában), a hátsó kiegészítő sárvédő felszerelésére vonatkozó KPM felmentés beszerzése (még 1983-ban megadták), megfelelő méretű rendszámtáblatartó keret és motorkerékpár hátsó lámpa felszerelése, vigyázat nagyfeszültéség felirat és jótálási jegy mellékelése.

1985-ben már az S70 C típusú motorkerékpár vizsgálatát végezték (a: 5579128 m: 4854555). Az általános értékelésben megemlítik a kedvező esztétikai és műszaki tulajdonságait a kismotornak. Ezeken túlmenően további biztonságot (első fékre is működő féklámpa), kényelmet (oldaltámasz), vezetési biztonságot (fordulatszámmérő távolsági fény visszajelzővel) és a jobb motorozhatóságot (70 ccm).

1986. novemberében a Simson S51 B 2-4 típus került kötelező minőségvizsgálatra (a: 5790482 m: 5249886). Egy rövid szakvélemény csak az S51B 1-3 típustól való eltéréseket vizsgálta, melyben megállapították, hogy a termék jó minőségű színvonalat képvisel, rendelkezik a korábbi típusok elő-nyös tulajdonságaival, jó gyártási és összeszerelési minőségével. A módosítások alapján a vizsgálati mintát a korábbi típusok továbbfejlesztett változatának tekintik. Az S 51B 1-3 típusbizonyítványát kiterjesztették az S51B 2-4 típusra is. (2978/1986.)

1987 végén érkezett egy Simson S51B 1-4 típusú motorkerékpár vizsgálatra. A már korábban említett S51B 1-3 tól csak a 4 sebességes váltóban van eltérés. Minden szempontból megfelelt a forgalomba hozatal feltételeinek, 1987. december 30-án az S51B 1-3 típusbizonyítványát kiterjesztették erre a változatra is (3567/1987).

1988 októberében az SR50/1 B típusú (a: 8116998 m: 5623896) NDK előminta segédmotoros kerékpár forgalomba hozatalát megelőző vizsgálata következett. A korábbi SR 50 sorozattól eltérések: - 12V, - elektronikus töltő és irányító berendezés, - módosított lendkerekes gyújtóegység, - új hátsó lámpatest és villogók, - műanyag bázisú festékbevonat és a 40 km/órás haladási végsebesség. A jármű minden tekintetben megfelelt a forgalomba hozatal feltételeinek.

1989 januárban 175/89 számon az S51E motorkerékpár típusbizonyítványát kiterjesztették  az S51/1 E1 változatra is. (motor típusa: M 542/4 KF). 176/89-es számon a Simson S51B 1-3 típusbizonyítványát kiterjesztették a 12 voltos elektromos hálózatú változatokra is: S51B 1-3: már nem gyárják, S51B 1-4: S51/1 B, S51B 2-4: S51/1 C1 típusjelölésre cserélték.

1989 októberében az S51/1 B- H Budapesti Nemzetközi Vásáron történt megtekintése alapján a korábban vizsgált típusokból kialakított terméknek tekintették és forgalomba hozatalra alkalmasnak tekintették. (144-3406/1989.)

1990-ben az S51/1B H40 miatt a KERMI, a Pannónia-Csepel külkereskedelmi közös vállalat és a Simson gyár között több levélváltás is történt. A KERMI szükségesnek érezte a jármű nagyobb végsebességre átalakítás megakadályozását és bontás nélküli beazonosíthatóságát:

Meghajtó lánckerék: 14-as számmal való jelölés 1990. 26. hetétől lehetséges, de mindenkor szükséges a dinamófedél leszerelése

Kipuffogócső: 60km/órás 340mm hosszú, míg a 40-esé 650mm, de a jelölés nem ésszerű

Kipufogódob: 1990-től a Simson járműveket egységes dobbal látják el az üzemanyag fogyasztás csökkentése miatt.

Henger: jelölés a szívócsonkon zöld ponttal történik, a kérést érthetetlennek minősítették, de a 26. héttől 4-es jelzést beütnek.

Hengerfej: minden 50ccm-es motort ugyanolyan hengerfejjel készítik.

Motor jelzés: M542KF-41, öntapadós cimke

1990 augusztusában az S53 C motort (a: 6334130 m: 5980833) vizsgálták. Az eredmények jó min-őségi szinvonról szólnak. A korábbi típushoz képest eltérő a műanyag első sárvédő, az első lámpatest és a műszereket is magába foglaló pajzs, benzintank, nyereg, az oldaldobozok borítása, a hátsó sárvédő, a hátsó lámpa és a hátsó lengéscsillapító. A forgalomba hozatal feltétele a fényszóró E megfelelőségének a dokumentálása és a magyar dokumentáció mellékelése. A nagyfokú hasonlóság miatt az S53 E és S53 B-40 típusokra is érvényes.

1990 október 24-én a Simson S51/1B-H40 típusbizonyítványát kiterjesztette az S53 B-40-re (3154/90), a Simson S51 E típusbizonyítványát az S53 E-re (3155/90) és az S51/1 C1 bizonyítványát az S53 C-re (3156/90)

Utoljára egy érdekesség. 1992-ben a bajai Simson Bt áfás árai a februári árlistájukból: Simson S51E 63.000,- S51C 62.500,- mindkettő mellett a elfogyott felirat, SR50 71.000,- S53B 76.500,- S53C 78.900,- S53E 79.900,-. Ekkor még 5 jegyűek voltak a vezetékes telefonszámok is...

Köszönettel tartozom Szilágyi Pistának a bemutató írásához nyújtott segítségért.

Bogyay Norbert 2011.04.17.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2011.