|
|
|
|||
|
Simson KR51/1 1976 Közel 40 évig szolgálta első tulajdonosát Mohács környékén, csak az utóbbi években került le róla a rendszám. Ezen a szép, megkímélt állapotban megmaradt Schwalbe-n mutatom be a hetvenes évek második felének fontosabb jellemzőit. 1976. szeptember 9-én helyezték forgalomba Pécsett motorkerékpárként, MG xx xx rendszámot kapott, így A kategóriás jogosítvánnyal rendelkező tulajdonosa két személlyel is használta a 60 km/óra végsebességű kismotort. Ez az az időszak, amikor a pedálos Simsonokat kivéve az összes rendszámos motor volt. A gondos gazda figyelt a részletekre, a következő műszaki vizsgára 1979-ben került sor, ekkor már kötelező volt a távolságifény visszajelző, melyet sokszor a lámpaidomba fúrtak fel, de ebben az esetben az eloxált alumínium légszűrő fedélbe tettek. 1990-ben lekerült a régi két betű két két szám rendszám, helyére a három betű három szám került, jelen esetben UCX kezdetű, melyet 2007-ben szedtek le, ekkor véglegesen kivonták a forgalomból a Forgalmi Engedélyben erről bejegyzés született Mohácson. Utána segédmotorként néhány kilóméter még belekerült, az utolsó biztosítást 2013-ban fizették be. Az igényes tulajdonos szinte minden részén tetten érhető a motoron, nagyon szép a gyári fényezés, nincs semmi polírozva rajta, csak vízzel mostam meg és szárazra töröltem. Egy ápoló viaszolást később kap majd. Mila gyártmányú, már a modernebb végű kipufogó, feketére fényezett hátsó lámpatartó. 1977-ig készült sárvédő gumi nélküli rendszámtáblatartóval. A két plusz furat nem gyári, a mai rendszámtábla kisebb, mint a régi emiatt került rá 1990-ben. Egy keresztes fűzésű kerekek, fekete lámpakeret és markolatok, de szürke kéder a lámpaidom körül, eloxált típusfelirat, hosszú szárú, kerek tükör. Szinte hibátlan a sárvédő fényezése, helyén a lengővillán a bowdent rögzítő tartó és a porvédő gumi. Pneumant K30-as mintázatú gumi. HU jelölés a Heidenau gyárra utal. Semmi nyoma az öregedésnek, pedig 40 évnél idősebb. Krómozott díszcsavarok, hibátlan kédergumi, de az alumínium Schwalbe felirat is érintetlen. Még csak meg sem karcolták a lábvédő oldalát. 1983-ban ragasztották a lámpaidomra a műszaki érvényességet jelölő matricát, szerencsére itt felejtették :) Régies a gyújtáskulcs formája, ha nincs a helyén kis fedelet tolhatunk rá. 1978-tól kötelező volt a távolságifény visszajelző. Emiatt nem fúrták meg a lámpafejet. A levehető, könnyebben cserélhető légszűrőfedél lett végül az áldozat, oda csavarozták a kék lámpát. Jól kivehető a hazai kivitel, irányjelzők és a jobb oldali kapcsolójuk nélkül készültek a magyar export változatok. Magura markolatok adták az ötletet az NDK-soknak, ügyesen lemásolták. Szép krómozott házat kapott a fényváltó kapcsoló. Az 1976-os év újdonsága volt a modernebb műanyagból készült kuplung és fékkar. Közelről látszik a szép sárgított márkajelzés, újdonság, hogy nem süllyesztették a burkolatba, mint a korábbi évjáratoknál. A hátteret fehérre, a villámot pirosra fényezték, mielőtt a motorokra került. Még a helyén a karcmentes kürt, a következő évjáratig szerelték ide, utána beköltözött a burkolat alá a hazai modelleken. Előbukkan a kényszerlevegő hűtéses bontatlan blokk. Jól leburtolták a hengert, alig látszik ki a két lemez alól. Egy merevítő köti össze a két lábvédőt, melyet a váz színére fényeztek. Az év elején készült, kora ősszel már motoroztak vele. Nem sokat szerelték, szépen megmaradtak a sárgított csavarok. A túlfolyó csonkon nincs rajta a cső, mikor utoljára tisztították valamiért lemaradt. Kicsit egyszerűsítettek a díszítésen, illetve az olajbeöntő fedél szélességét növelték a jól ismert három sebességes M53/1 jelű suhli kismotoron. Egy kulcs nyitja az ülés alatti zárat és a kormányzárat, a másik a tartalék. Élvédő dekoráció mindkét zár körül. 1974-76 között használták ezt a fajta feliratot az üléshuzat hátulján. A kétszemélyes használat ellenére is kemény az öntött szivacs. Az ülés alatt rejtőzött az eü csomag, Narva izzókészlet, melybe még egy plussz tartalék izzó is került, mégpedig a távolságifény visszajelzőé. A szerszámkészletben is pár idegen dolog látható a már megszokottak mellett. Hihetetlen, hogy a csomagtartón lévő csomagrögzítő gumi sem porladt el a 42 év alatt. Természetesen minden működik, akár kézzel is indítható a csendesen járó Schwalbe.
Bogyay Norbert 2018.07.01. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2018. |
|