Főoldal

Simson KR51/1 1976

Közel 40 évig szolgálta első tulajdonosát Mohács környékén, csak az utóbbi években került le róla a rendszám. Ezen a szép, megkímélt állapotban megmaradt Schwalbe-n mutatom be a hetvenes évek második felének fontosabb jellemzőit.

1976. szeptember 9-én helyezték forgalomba Pécsett motorkerékpárként, MG xx xx rendszámot kapott, így A kategóriás jogosítvánnyal rendelkező tulajdonosa két személlyel is használta a 60 km/óra végsebességű kismotort. Ez az az időszak, amikor a pedálos Simsonokat kivéve az összes rendszámos motor volt.

A gondos gazda figyelt a részletekre, a következő műszaki vizsgára 1979-ben került sor, ekkor már kötelező volt a távolságifény visszajelző, melyet sokszor a lámpaidomba fúrtak fel, de ebben az esetben az eloxált alumínium légszűrő fedélbe tettek.

1990-ben lekerült a régi két betű két két szám rendszám, helyére a három betű három szám került, jelen esetben UCX kezdetű, melyet 2007-ben szedtek le, ekkor véglegesen kivonták a forgalomból a Forgalmi Engedélyben erről bejegyzés született Mohácson.

Utána segédmotorként néhány kilóméter még belekerült, az utolsó biztosítást 2013-ban fizették be.

Az igényes tulajdonos szinte minden részén tetten érhető a motoron, nagyon szép a gyári fényezés, nincs semmi polírozva rajta, csak vízzel mostam meg és szárazra töröltem. Egy ápoló viaszolást később kap majd.

Mila gyártmányú, már a modernebb végű kipufogó, feketére fényezett hátsó lámpatartó. 1977-ig készült sárvédő gumi nélküli rendszámtáblatartóval. A két plusz furat nem gyári, a mai rendszámtábla kisebb, mint a régi emiatt került rá 1990-ben.

Egy keresztes fűzésű kerekek, fekete lámpakeret és markolatok, de szürke kéder a lámpaidom körül, eloxált típusfelirat, hosszú szárú, kerek tükör.

Szinte hibátlan a sárvédő fényezése, helyén a lengővillán a bowdent rögzítő tartó és a porvédő gumi.

Pneumant K30-as mintázatú gumi. HU jelölés a Heidenau gyárra utal. Semmi nyoma az öregedésnek, pedig 40 évnél idősebb.

Krómozott díszcsavarok, hibátlan kédergumi, de az alumínium Schwalbe felirat is érintetlen. Még csak meg sem karcolták a lábvédő oldalát.

1983-ban ragasztották a lámpaidomra a műszaki érvényességet jelölő matricát, szerencsére itt felejtették :) Régies a gyújtáskulcs formája, ha nincs a helyén kis fedelet tolhatunk rá.

1978-tól kötelező volt a távolságifény visszajelző. Emiatt nem fúrták meg a lámpafejet. A levehető, könnyebben cserélhető légszűrőfedél lett végül az áldozat, oda csavarozták a kék lámpát.

Jól kivehető a hazai kivitel, irányjelzők és a jobb oldali kapcsolójuk nélkül készültek a magyar export változatok.

Magura markolatok adták az ötletet az NDK-soknak, ügyesen lemásolták. Szép krómozott házat kapott a fényváltó kapcsoló.

Az 1976-os év újdonsága volt a modernebb műanyagból készült kuplung és fékkar.

Közelről látszik a szép sárgított márkajelzés, újdonság, hogy nem süllyesztették a burkolatba, mint a korábbi évjáratoknál. A hátteret fehérre, a villámot pirosra fényezték, mielőtt a motorokra került.

Még a helyén a karcmentes kürt, a következő évjáratig szerelték ide, utána beköltözött a burkolat alá a hazai modelleken.

Előbukkan a kényszerlevegő hűtéses bontatlan blokk. Jól leburtolták a hengert, alig látszik ki a két lemez alól. Egy merevítő köti össze a két lábvédőt, melyet a váz színére fényeztek.

Az év elején készült, kora ősszel már motoroztak vele.

Nem sokat szerelték, szépen megmaradtak a sárgított csavarok. A túlfolyó csonkon nincs rajta a cső, mikor utoljára tisztították valamiért lemaradt.

Kicsit egyszerűsítettek a díszítésen, illetve az olajbeöntő fedél szélességét növelték a jól ismert három sebességes M53/1 jelű suhli kismotoron.

Egy kulcs nyitja az ülés alatti zárat és a kormányzárat, a másik a tartalék. Élvédő dekoráció mindkét zár körül.

1974-76 között használták ezt a fajta feliratot az üléshuzat hátulján. A kétszemélyes használat ellenére is kemény az öntött szivacs.

Az ülés alatt rejtőzött az eü csomag, Narva izzókészlet, melybe még egy plussz tartalék izzó is került, mégpedig a távolságifény visszajelzőé. A szerszámkészletben is pár idegen dolog látható a már megszokottak mellett.

Hihetetlen, hogy a csomagtartón lévő csomagrögzítő gumi sem porladt el a 42 év alatt. Természetesen minden működik, akár kézzel is indítható a csendesen járó Schwalbe.

 

Bogyay Norbert 2018.07.01.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2018.