Főoldal

Simson kulcskérdés

A Simson gyár folyamatosan fejlesztette a típusait, ez mindenki által jól ismert. Ahogy jelentek meg az újabbnál újabb típusok, a kulcsokat is változtatták. Ezt szeretném most megmutatni a saját motorjaim segítségével.

 

Az első AWO-kon csak a gyújtáskapcsoló kulcs volt, se kormányzár, sem szerszámfedélzár. A kivehető kulcs szépen, ívesen követi a lámpafejet. Ekkor még nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a biztonságnak.

Az ötvenes évek közepén már kormányzárral készítették a motorokat. Az Sr1-es és Sr 2 moped gyújtáskapcsolója megeggyezett: fekete, fixen rögzített háromállású kapcsoló. A mopedek védelmét a csomagtartóban rögzített küllőzár, illetve az Sr2 típusnál a szerszámfedél zárja biztosította.

 

1956-ban a AWO 425 S volt a legbiztonságosabb, hiszen a szerszámfedél és az akkumlátorfedél is zárható volt.

A Simson Sr2E megjelenésével csak a gyújtáskapcsoló színe válzotott meg, fehér lett.

1962-ig 4 fajta AWO kulcs ismert a számomra: formailag hasonlóak, eltérés csak a feliratokban van.

1964-ben a mopedek is kivehető kulcsos gyújtáskapcsolót kaptak. Eleinte még a nagy testvérektől örökölték a formát. A kormányzár és az ülészár kulcsa hosszukban különbözött egymástól.

A Simson mofa 1-nél a spórolás volt az elsődleges szempont, így fixen beépített 3 állású kapcsolóval szerelték, ami fekete színű.

 

Az S50 sorozat egy letisztultabb kevésbé míves kidolgozású kulcskészlettel jelent meg, sőt az N változaton egyszerűen elhagyták a gyújtáskapcsolót is.

 

Az S51-eseken egy picit még módosítottak, pontosabban szögletesítettek a gyújtáskapcsoló kulcson. A biztonság azonban nem javult.

 

Az SR50-es robogónál már biztonsági kulcsot használtak a gyújtáskapcsolónál, evvel megeggyezett az ülészár kulcsa. A kormányzár maradt a hagyományos BAB feliratú, míg a másikon Doblina felirat van. Ezen a modellen a legesztétikusabb a kulcs, mivel egy műbör tartóban van benne. Így nem kell otthon átfúrni a kulcsot és mindig kéznél van mindkettő, illetve nem karcolja meg a fényezést sem.

Az S53-asnál végre elérték azt, hogy egy kulcs nyitja a kormányzárat, a szerszámfedelet és egyben a gyújtáskapcsoló kulcs is. Itt már Zadi kulcsokat használtak.

A kilencvenes évek végére azt is elérték, hogy kéttollú lett a kulcs, illetve nagyobb lett a feje, így kényelmesebben használható.

Az utolsó Simson kulcsok egyike a 125 RS- en lévő Zadi kulcs, ami piros színű és nyitja az ülést, a tanksapkát és a kormányzárral kombinált gyujtáskapcsolót.

 

Bogyay Norbert 2007.11.10.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2007.