|
|
|
|||
|
Simson kulcskérdés A Simson gyár folyamatosan fejlesztette a típusait, ez mindenki által jól ismert. Ahogy jelentek meg az újabbnál újabb típusok, a kulcsokat is változtatták. Ezt szeretném most megmutatni a saját motorjaim segítségével.
Az első AWO-kon csak a gyújtáskapcsoló kulcs volt, se kormányzár, sem szerszámfedélzár. A kivehető kulcs szépen, ívesen követi a lámpafejet. Ekkor még nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a biztonságnak. Az ötvenes évek közepén már kormányzárral készítették a motorokat. Az Sr1-es és Sr 2 moped gyújtáskapcsolója megeggyezett: fekete, fixen rögzített háromállású kapcsoló. A mopedek védelmét a csomagtartóban rögzített küllőzár, illetve az Sr2 típusnál a szerszámfedél zárja biztosította.
1956-ban a AWO 425 S volt a legbiztonságosabb, hiszen a szerszámfedél és az akkumlátorfedél is zárható volt. A Simson Sr2E megjelenésével csak a gyújtáskapcsoló színe válzotott meg, fehér lett. 1962-ig 4 fajta AWO kulcs ismert a számomra: formailag hasonlóak, eltérés csak a feliratokban van. 1964-ben a mopedek is kivehető kulcsos gyújtáskapcsolót kaptak. Eleinte még a nagy testvérektől örökölték a formát. A kormányzár és az ülészár kulcsa hosszukban különbözött egymástól. A Simson mofa 1-nél a spórolás volt az elsődleges szempont, így fixen beépített 3 állású kapcsolóval szerelték, ami fekete színű.
Az S50 sorozat egy letisztultabb kevésbé míves kidolgozású kulcskészlettel jelent meg, sőt az N változaton egyszerűen elhagyták a gyújtáskapcsolót is.
Az S51-eseken egy picit még módosítottak, pontosabban szögletesítettek a gyújtáskapcsoló kulcson. A biztonság azonban nem javult.
Az SR50-es robogónál már biztonsági kulcsot használtak a gyújtáskapcsolónál, evvel megeggyezett az ülészár kulcsa. A kormányzár maradt a hagyományos BAB feliratú, míg a másikon Doblina felirat van. Ezen a modellen a legesztétikusabb a kulcs, mivel egy műbör tartóban van benne. Így nem kell otthon átfúrni a kulcsot és mindig kéznél van mindkettő, illetve nem karcolja meg a fényezést sem. Az S53-asnál végre elérték azt, hogy egy kulcs nyitja a kormányzárat, a szerszámfedelet és egyben a gyújtáskapcsoló kulcs is. Itt már Zadi kulcsokat használtak. A kilencvenes évek végére azt is elérték, hogy kéttollú lett a kulcs, illetve nagyobb lett a feje, így kényelmesebben használható. Az utolsó Simson kulcsok egyike a 125 RS- en lévő Zadi kulcs, ami piros színű és nyitja az ülést, a tanksapkát és a kormányzárral kombinált gyujtáskapcsolót.
Bogyay Norbert 2007.11.10. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2007. |
|