|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nixe oldal csónakmotor Folytatódik az érdekes NDK gyártású motorok bemutatása. Napokban egy berlini gyártású csónakmotorhoz jutottam, melyet 1959-ben készítettek az év elején. Lássuk a részleteket. 1954-ben mutatták be a lipcsei vásáron a hatvan köbcentis kétütemű, vízhűtéses motort sellő néven. Évente kicsit fejlesztették, teljesítménye viszont alig változott, 1,2 ről 1,25 lóerőre hízott a ménes :) 42 mm-es átmérőjű a furata és 43-as a lökete, kétfelömlős a vízhűtéses hengere. Vízköpenyes a vas henger és alumínium a hengerfej, illetve a szétcsavarozható kipufogódob. Karburátor BVF gyártmány, a Simson moped sorozatra hasonlít eltérő fúvókával és torokátmérővel. A főtengelye két helyen csapágyazott, de a MAW segédmotorhoz hasonlóan csak egy főtengely sonkával rendelezik. Kihajtás külön olajzást kapott, beöntő csavarja egyben a nívópálca is, itt lehet ellenőrizni a megfelelő mennyiséget. Két literes üzemanyagtartály kb 2.5 órára elegendő keveréket tud fogadni. Különálló vízszivattyúval rendelkezik, melyre a motor hűtése miatt van szükség. A motorblokk fedelek illesztőszámai jól látszanak, megegyeznek a kihajáséval. A párhuzamos réseken távozik a kipuffogógáz. Gyújtása a (SEZ 21 CR 1), 6v-os töltőtekercs is van az alaplapra szerelve, így világítást is lehet rákötni. Az alábbi rajz szemlélteti a helyes bekötési rajzot a világításkapcsolóba: A gyújtásfedél egyben a berántó szerkezet alja is, elég egy madzagot tekerni rá és már indítható is. Nagyságrendileg egy kisebb csónakot 10-15 km/órás sebességre tud felgyorsítani a 12 kg-os kis motor. Műszaki adatok az 1959-es SOZ 60 típushoz::
Bogyay Norbert 2018.08.21. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(c) Bogyay Norbert 2018. |
|