|
|
|
|||
|
Muzeális minősítés megszerzése Egyre több a veterán minősítés előnye, úgyhogy kiválasztottam egy Simson Sportot 1959-ből és néhány akadály lekűzdése után OT-s rendszám került a motorra. 2010-ben a Muzeális minősítés megszerzésére csak néhány nagyvárosban van lehetőség. Hozzám a legközelebbi bázis Kaposvár. Júniusi időpontot néztem ki, sajnos nem volt szabad hely, így szeptember végére jelentkeztem. A motorom érvényes okmányokkal és biztosítással rendelkezett, így nem kellett további köröket futni a tulajdonosi láncolat keresésére, illetve az átiratásra. Első lépés a helyi Autóklubnál a jármű adatainak felvétele, a vizsgadíj befizetése, majd a szakértők átnézték a jármű eredetiségét. Korabeli műszaki dokumentációt érdemes vinni az eredetiség igazolása miatt. Teljesen gyári állapot elérése volt a cél a restauráláskor, így nem volt mitől tartani. A Muzeális Minősítő Bizottság összetétele: Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembere, Magyar Autóklub szakembere, Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség szakembere és végül a Közlekedési Múzeum szakembere. A sikeres minősítés eredménye a plakett és több okmány, amit magammal vittem a kaposvári NKH állomásra a műszaki vizsgához. Nemrég veztették be, hogy a minősített veterán járművek 5 évig érvényes műszaki vizsgát kapnak, igazodva a minősítés időtartamához. Az 1959-es gyártás miatt pár mai szabvány alól mentességet kapott a motor (borostyánsárga féklámpa, asszimetrikus fényszóró, távolságifény visszajelző hiánya), de fékpadon ellenőrizték a fékek hatékonyságát. Sikeres műszaki vizsga után következik az ügyintézés, sajnos az OT-s rendszámot csak Budapesten, a Központi Okmányirodában adnak. Természetesen ez új Forgalmi Engedély és Törzskönyv cserét is jelent, ezek újabb költséget jelentenek. Közben Postán megérkezett pár napon belül a Muzeális jellegű Jármű Igazolvány is, benne a motor képével és adataival. A Muzeális jármű regiszter plakettet a sikeres veterán vizsga után megkaptam, a Központi Okmányirodában a rendszámot és a Forgalmi Engedélyt állították ki. 5 évig érvényes a műszaki vizsga és a hivatalos feljegyzések között szerepel, hogy Muzeális jellegű a motorom, illetve egy bejegyzés a fényszóróvisszajelző hiányáról. Végeredmény, az OT rendszámot büszkén viselő Simson :) Még a Törzskönyv érkezik postán és ezzel lezárult a minősítési folyamat, ami aktuális áron számolva kb. 50-70.000 Ft-ba került. A muzeális minősítésből fakadó kedvezmények: (forrás: http://www.mavamsz.hu/ ) 1. A gyártáskori paraméterek alapján történő műszaki vizsga; 2. Az időszakos műszaki vizsga érvényessége max. 5 év; 3. Kedvezményes gépjármű felelősség biztosítás; 4. Az OT betűjelű rendszámmal ellátott járművek mentesek a: - a teljesítményadó alól - cégautó-adó alól - a luxusadó alól. 5. Az Euro IV. uniós környezetvédelmi előírásokat nem teljesítő járműveket Unión kívüli országból Magyarországra kizárólag muzeális minősítéssel lehet behozni és forgalomba helyezni; 6. Muzeális járműként importált járműre a regisztrációs adót nem kell megfizetni; 7. Muzeális minősített járműre nem kell környezetvédelmi vizsgálat; 8. A muzeális minősítés egyben hatósági eredetvizsgálat is, így első forgalomba helyezésekor és tulajdonos váltáskor csak muzeális minősítés kell, ezért ezekre a járművekre nem kell integrált műszaki vizsga; 9. Legális, törvényes lehetőség az okmányokat vesztett járművek forgalomba helyezésére; 10. Lehetőség van az összeépített (több azonos típusból összerakott) jármű muzeális minősítésére és forgalomba helyezésére; 11. Lehetőség van a sport célokra az előírások szerint átalakított járművek muzeális minősítésére és forgalomba helyezésére; 12. A FIVA minősített járművek automatikusan megkapják a muzeális minősítést; 13. A megőrzésre, muzeális minősítésre érdemes járművek a muzeális minősítő bizottság előminősítésével a forgalomból átmenetileg nem csak fél évre, hanem 10 évre kivonhatóak, majd a 30. év betöltése után újból forgalomba helyezhetők; Bogyay Norbert 2010.10.11. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2010. |
|