|
|
|
|||
|
A papa Simsonjának első 20 éve Nagypapám 1990-ben vette meg első Simsonját, ennek a 20 évnek a tapasztalatait mutatom be.
1990-ben egy közös családi hétvégén felmerül az ötlet, hogy nagypapám szeretne egy kis motort vásárolni. Volt egy Danuviája az ötvenes évek végén, azóta nemigen motorozott, de mivel erdész a szakmája szívesen járná a határt egy motorizált kétkerekűvel. A helyi Állami Gazdaság árubeszerzőjével felvettük a kapcsolatot, mivel a környékben zömében ő tudott új Simsont beszerezni. Eltelt pár hét és Augusztus 29-én hozta is a piros Simson S51/1C1H motorkerékpárt. Alig több, mint húszezer forintba került. Természetesen névre szóló számlával, kézikönyvvel, 4db kulccsal együtt. Körbe is állta mindenki az új szerzeményt, el is jött az indítási próba ideje, de hamar kiderült, hogy a karburátorban nem volt egy csavar meghúzva és csak szivatóval ment a motor. Pótoltuk a hiányosságot és máris üzemkész volt. Piros festés, fekete szinterezett vázzal és sárvédőkkel, magasított nyereg, 12 voltos elektromos rendszer, megszakító nélküli gyújtás, halogén első izzó, a 4 sebességes blokk, ezek akkoriban igen nagy szavak voltak. Levettük a szürke ülésvédő fóliát, a nagyméretű tükröt, a hátsó lábtartókat és a rendszámtartót és máris pár kör után megszerettük az új jövevényt. Az oldaldoboz alatt ott lapul a gyári szerszámkészlet a gumijavítóval és az égőkészlettel, szerencsére egyiket sem kellett használni eddig. A gyertyapipáról a környékbeli szerelők javaslatára lekerült a gyári alu borítás, nagypapám kérésére szereltek egy lábfékkar emelő fület és egy kosarat a hátsó csomagtartóra, mivel így könnyebben lehetett szállítani a pl. a gombát a határból. 1995 környékén szereltem fel az NDK blokk hőmérsékletmérőt a km óra mellé. Az elmúlt 20 év alatt sok probléma nem volt vele, a rutinos olajcseréket és a mosás utáni karburátortisztításokat kivéve. Csak egyszer tréfált meg minket az elnyíródó lendkerékék és a lánc patentszeme eltört,. illetve a km óra spirált kellett cserélni még A km óra mutatója sajnos kicsit meggörbült, pedig sokat nem volt napon a motor. A közel 20 év alatt pár apró karcot gyűjtött a fényezés, illetve a hátsó sárvédőgumi repedt meg a felfogatásnál picit. A lábtartót egyszer hegeszteni kellett, mert a gyári hegesztés elengedte és mozgott, ekkor kapott 2 után gyártott gumit, persze a hibátlan eredetiket elraktam a leszerelt cuccokkal együtt. Az első sárvédőn lévő bowdentartó pöcköt én vettem le, mert a földúton való használat miatt egyszer kipattant a helyéről és féltem, hogy elveszik. A gyári bowden nem ért neki a sárvédőnek, így nem koptatja a fényezést. Könnyen indul a motor még most is, nagypapám nem zárta el a benzincsapot szinte újkora óta és nem folyt túl még sohasem. Jelenleg a 3. akkumlátor van benne, de már ez is cserére érett. Villamossági problémája sosem volt, a blokk bontatlan, szépen, csendesen jár. Az S51/1 C1 motorokat itthon fojtatlanul árulták, így ma is megfutja a 60km/órás végsebességet könnyedén.
Bogyay Norbert 2010.05.09. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2010. |
|