|
|
|
|||
|
Gumiabroncs körkép Simsonokon 1950- napjainkig, áttekintés a Simsonokra szerelt gumiabroncsokról. Az NDK gumiabroncsgyártás gyökerei egészen 1906-ig nyúlnak vissza, amikor a Deutschen Kabelwerke Berlin (DEKA) elkezdett gumiabroncsot és belsőgumikat gyártani. 1922-ben leválasztották a gumiabroncs gyártást és megalakult a DEKA Pneumatik AG. 1940-ben a DEKA új gyárat épített Fürstenwalde-ben, majd a II. világháború után szovjet irányítás alá került a gyár, később pedig népi tulajdonba került. 1948-ban Riesában is elkezdték a gumigyártást 1952-ben Heidenau-ban Heidenau márkanéven gyártottak gumikat TSG (VEB Thüringer Schlauch- und Gummiwerk) néven kerékpár gumikat kezdtek el gyártani a türingiai Waltershausenban, majd 1958-tól Kowalit névre váltottak KOmbinat WALtershausen In Thüringen 1955- től a mopedeket TSG majd Kowalit Extra Prima, vagy Heidenau márkájú gumikkal szerelték VEB Reifenwerk Riesa gumik 3,25-19-es méretben az Awo 425-ösökön. Az 1956-ban megjelent Awo Sporton 3.25-18-as méretű Riesa gumikat szereltek, majd a hátsó keréken 3,50-18-asra cserélték. KR50-eseket Heidenau 2.50-16-os gumival szerelték, ez alól az első évjárat kivétel, mert ekkor még nagyobb átmérőjű kerékkel készült. 1959 új név és logó: Pneumant A 60-as években Riesá-ban inkább a kutatással és a fejlesztéssel foglalkoztak, illetve elsősorban személyautók részére gyártottak gumiabroncsokat. 1964 februártól Pneumant K4 2,75-16 A hatvanas évek legvégén megjelent a K30-as mintázat, amivel szinte az összes Simson típust szerelték egészen a 90-es évekig. 1968-ban egyesültek az NDK-ban a gumigyártó vállalatok Pneumant, VEB Reifenkombinat Fürstenwalde néven. Ezután szinte minden járművet Pneumant gumikkal szereltek. Simson Mofa SL1-eseket Heidenau 2,25x16-os gumival szerelték. Később már Pneumant néven árultak ebben a méretben. Természetesen ez a mintázat is valamennyit változott a hosszú gyártási időszak alatt. Ilyen pl a nyolcvanas években a gyártási év és hét feltűtetése. Az Endurokat K32 mintázattal szerelték. A Comfort is új mintázatot kapott. Megjelent a K36 majd a K36/1-es is a kínálatban. Ilyet szereltek néhány B és zömében az Electronic kivitelekre is. Az SR50 robogó 12 colos kerekére is természetesen Pneumant gumiabroncsok kerültek, K38-as mintázattal. 1993 Pneumant Reifen & Gummi Werke GmbH. Ekkor már a Made in German Democratik Republic feliratot felváltotta a Made in Germany 1994-ig Pneumant márkanév a motorkerékpár gumikon, majd a Riesa-i gyár a Goodyear- Dunlop csoport kerébe került és ezzel a márkanevet is megvásárolták. (Nemrég ünnepelték a Riesa-i gyár 65. évfordulóját és a 150 milliomodik gumiabroncs gyártását.) 1994-től Reifenwerk Heidenau GmbH & Co. KG, és először Heidenauer, majd Heidenau márkanév a motorgumikon. Jelenlegi kínálata a gyárnak itt található Bogyay Norbert 2011.09.01. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2011. |
|