|
|
|
|||
|
Simson rendszámok Érdekes téma, sok fiatal nem is tudja, hogy a nyolcvanas évek elejéig a mopedek kivételével minden Simson motorkerékpárnak számított, így forgalmi rendszámot kapott, A kategóriás jogosítvánnyal vezethető volt és időközönként műszaki vizsgára kellett vinni. Ezek mellett előnye a kétszemélyes használat lehetősége. De nézzük végig az elejétől a történetet. Néhány Awo 425 bekerült az országba már az ötvenes évek elején, erre bizonyíték az 1951-es példányom, melynek váznyakába 3 különböző két betű három számos (165x185 mm) rendszám beütés is szerepel. Érdekesség képpen ekkor E, X, Z kezdőbetűvel is adtak rendszámot nagymotorra. Az oldalkocsis fogatokra N, a teheroldalkocsisokra O sorozat került. 1958-ban jött az átrendszámozás, két betű, kettő kettő szám formátum (185x165 mm), szerencsére még mindig kötelezően beütötték a rendszámot a váznyakba, így megőrizték a motorok a hazai forgalomba helyezést. 125 ccm felett E sorozat volt a Simson Sportokon. Az oldalkocsis fogatok eleinte az NA, a teheroldalkocsisok az OA sorozatos táblákat kapták. Simson mopedek nem voltak rendszámosak. Ennek ellenére a 80-as években mégis több adattáblába belütötték a CM50 feliratot. 1966-ban megindult a Schwalbe és a Star forgalmazása, ekkor már a 125 ccm alatti kismotorokra az L betűs rendszámokat adták, mindegyiket rendszámozták, ekkor már nem ütötték be a vázba. Star esetében két furat volt a hátsó lámpa alatt vízszintesen, alatta egy néhány centivel, amire egy hajtított lemez távtartót csavaroztak. A táblát a motor színére fényezték Schwalbe esetében mindössze két 6-os Eska csavar tartotta a táblatartót, itt is a motor színére fényezték a lemezt. Az S50B sorozat 1975-től már a frissebb MC-vel kezdődő sorozatot kapta, mely kitartott egészen a nyolcvanas évek közepéig, igaz akkor már az összes motorkerékpár az M-es sorozatot kapta, a vége felé már a keskenyebb betűkkel. S50B-k a két részes tartóval kerültek az üzletekbe, felső része a hátsó lámpa alá került, melyet a két lámparögzítő csavar tartotta, középen nem volt furat a két rögzítés között. Az alsó része a sárvédőn lévő alsó két 6mm-es furatba rögzítette két 5-ös Eska feliratos csavar. Természetesen a Schwalbe is megkapta az M-es rendszámot 1975-től, illetve 1976 után már a tartón újabb két furat jelent meg, ahová a sárvédőgumit szegecselték Suhlban. Ebben az időben a rendszám a Belügyminisztérium tulajdona volt, forgalomból kivonás esetén le kellett adni a táblát, komolyan vették ennek elmulasztását. S50N-H változatát az importőr segédmotornak rendelte 1978-tól, így nem volt rendszám rajta, éppúgy, mint az utód S51N-H esetében sem. 1983-ban az S51B sorozatnál bevezették az új, nagyobb méretű hátsó lámpát, melynek a kialakítása miatt a két rögzítő furat között futott át a kábelköteg, így egy nagyméretű furat került a tartóra emiatt. Azonban hamar rájöttek, hogy így nehézkes fel és leszerelni a tartót, ezt módosították. 1986-tól forgalmazták az S51 endurókat, három furatos hátsó sárvédővel, melyre passzolt a korábban a Star/Schwalbe esetében is használt táblatartó. A nyolcvanas évek második felében volt egy DA sorozat, majd 1988-ban áttértek az BI-BN ig tartó változatra, mely 1990 augusztusáig kitartott. 1988-ban az S51B és az electronic is megkapta a nagyméretű rendszámtáblatartót a korábbi kétrészes helyett. A nyolcvanas évek végén (88-89) volt még egy átrendszámozás, az E betűvel kezdődő sorozatot bevonták, mert később személyautókra is kiadták, ezért berendelték a tulajdonosokat és a B-vel kezdődő sorozatot adták a Simson Sport tulajdonosoknak a rendőrségeken. Az SR50/1B- H40 is segédmotorként került az üzletekbe fojtott kivitelben 1989-ben, akárcsak az 1990-ben az S51/1B H40 kivitel. A rendszerváltás után a három betű három szám kombináció (240x130mm) jött az új Simsonokra, a használtakra 1994ig az átrendszámozás időszaka volt. U-val kezdődtek, függetlenül a szóló, vagy az oldalkocsis (Simson Sport) változattól. 2004. május 1-én a magyar trikolort lecserélték a kék hátterű EU-s logóra, ekkor nem volt kötelező átrendszámozás, folytatódott az U-s sorozat. Érdekesség, hogy az OT, azaz muzeális minősített motorok a mai napig a trikoloros táblákat kapják. Bogyay Norbert 2019.02.26. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2019. |
|