|
|
|
|||
|
Simson gyári fényezés rétegvastagsága Gyakran felmerül egy-egy Simson esetében, hogy valóban gyári-e a fényezése. Szerencsére az elmúlt 31 év tapasztalata alapján könnyen kiszúrható a trükközés, mégis régóta foglalkoztatott a kérdés, valójában mekkora az eredeti fényezés rétegvastagsága. Egy eredetiségvizsgálat kapcsán beszélgettem Tiborral, hogy jó lenne megmérni részletesen minnél több mintát, így meglátogatott kezében a műszerrel. Minnél több gyári motort tudunk megmérni, annál hitelesebb a mérés, így belecsaptunk. Az ötvenes évek négyütemű, kardánhajtású Simsonjaival kezdtünk, meglepetésre hozták a mai modern járművek értékeit. Az üzemanyag tank tetején volt a legvastagabb 110-140 mikron közötti az érték, lámpafejen 120-130 között számok jöttek ki, a sárvédőkön volt kicsit alacsonyabb 70-120 között. Pár évtizedet ugorva a Star/Schwalbe sorozatból egy tucat mérés után az derült ki, hogy igen spóroltak a festékkel, 57-86 közötti számok jöttek ki ebben az esetben. Egyedül az 1985-ös okker esetében mértünk egy helyen 100 mikronos értéket. S50 esetében is hasonló számokat láthattunk 54-77 közötti értékekkel a tankon és az oldalfedeleken egyaránt. Meglepően kicsi a szórás ebben az esetben. Az S51 sorozat legrégebbi tagja, az 1980-as N-H a legalacsonyabb értékkel indította talán a legismertebb Simsonok sorozatát, de azért átlagosan 60-108 mikron környéki eredmények jöttek ki a több, mint egy tucat motor esetében. S51B kék színű gyújtáskapcsoló oldali zöld alapozós fedele is csak 76,2-t mutatott. Papám újszerű 1990-es S51/1C1-ese alátámasztotta, hogy a gyártás végére is spórolósan bántak a festékkel. Ezüst enduro hozta a várt alacsony számot A véletlen úgy hozta, hogy a szürkésfehér tank teteje hozta a legmagasabb értéket, ami éppen felülmúlta a 100 mikront. Kíváncsiak voltunk természetesen a sárvédőkre is, itt az ezüst kivitelek rendre 60-80 mikron között voltak függetlenül, hogy első vagy hátsó. Nem okozott meglepetést az 1990 májusától bevezetett porfestett fekete sárvédő magasabb értéke. SR50/1 esetében a porfestés egy vastagabb réteget jelent. Ebben az esetben a két határérték 132 és 188 volt a leggyakoribb 1990-es modellek esetében A rendszerváltás utáni modellek nagy része már egyre több műanyag elemet tartalmaz, így az S53/S83 sorozatra koncentráltunk, de ott is csak az üzemanyagtank maradt. Ebben az esetben is 100 környékéről indultak a számok, talán a piros S53 CX esetében volt a legmagasabb, ott megjelentek a 200-al kezdődő számok is, bizonyos helyeken. Köszönöm Kotánczi Tibornak a segítséget:
Bogyay Norbert 2021.05.10. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2021 |
|