|
|
|
|||
|
Simson S50B2 1979 Magyarországon ugyan nem színesítette a hetvenes évek második felének a kínálatát, de a sok honfitársunk, aki kint dolgozott az NDK-ban előszeretettel hozott haza magával elektronikus gyújtású S50-es Simsont. Így került ez a szépen megmaradt példány is Szentlőrincre akkoriban. Német nyelvű dokumentumok kerültek elő a Simson feliratos borítékból, egy kézikönyv a típushoz, egy számla és egy garancialevél. Ezek jártak minden motorhoz, illetve egy lapos papír, melyet a suhli gyár adott át, szerepelt rajta a pontos gyártási dátum. 1976-ban került piacra az S50 sorozat módosított kivitele az S50B1, párhuzamosan megjelent a B2 változat. Néhány apróság különbözteti meg a két kivitelt, nézzük meg egyesével mindet. Kezdjük a külsőségekkel, melyek alapján beazonosítható az electronic. Talán a legpontosabban a adattábla árulja el a típust. Az oldalfedeleken az íves kis típusmatrica mellé került egy fehér keretes electronic logó mindkét oldalra. A gyújtásfedélen a márkajelzés fölé újabb felirat került. Ha alaposabban megnézzük az első fényszórót, akkor az izzó árulkodik a turpisságról, 25 wattos helyett 35W-os 6v-os került bele, emiatt a töltőtekercs és az egyenirányító is megváltozott. A lényeg a fedelek alatt van, mégpedig a karbantartást nem igénylő tirisztoros gyújtás, melynek részei a jeladó az alaplapon, a hozzá való bütyök nélküli lendkerék, illetve a légszűrőfedél alatt lapuló vezérlőegység. Az 1978-as modellévre már a modernebb tankkal készültek a kismotorok, korabeli kiegészítő a zárható Doblina kulcsos tanksapka ekkor tértek vissza a normál, két keresztes küllőzésű kerekekre. Már feketék a bowdenek, új formájúak a markolatgumik. De még a sárga irányjelző búrákban vannak a rögzítő csavarok. Az ülésen rátértek a később is használt fehér festett feliratokra, egy kockás IFA felirat került mindegyik ülés hátuljára. Még világos szürke színre fényezték a préselt, pumpatartós üléslemezt. Elöl-hátul műanyag sárvédővégeket találunk, melyeken alul Pneumant márkajelzés található. Pneumant K30-as mintázatú gumikkal készült természetesen, mai napig jó állapotban vannak, elöl még a meo pecsét is tökéletesen látszik. A motor a már bevált, többször módosított M53 sorozat, három sebességes, menetszél átlal hűtött változat. 3,6 lóerő áll rendelkezésre, a megfelelő keverékarányról BVF gyártmányú 16N1-8 porlasztó gondoskodik. Nem találunk nyomát a távolsági fény visszajelzőnek, ebből tudható, hogy a hazai forgalomban segédmotorként használták, ezt bizonyítja az utólagos CM50 beütés is az adattáblán. Nagyméretű lámpafej, precíz bowdenelvezetés, 80 km/óráig mérő kis óra, illetve a gázszektor mellett található krómozott irányjelző kapcsoló tipikus S50-es részletek. Egy kis érdekesség, még a csomagtartón lévő gumi is megmaradt, nem porladt el az elmúlt 40 év alatt. Ebben az évben már egyre több S51-es prototípus járta az NDK útjait, a KERMI-hez is beérkeztek az első próbadarabok. Végül egy kis videó a motorról Bogyay Norbert 2019.02.25. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2019. |
|