|
|
|
|||
|
Simson S51/1E1 H 1989 A nyolcvanas évek végének legjobban felszerelt Simsonja volt Magyarországon, a közel 18.000 Ft-os vételárával mindenki számára könnyen elérhető motorkerékpár volt. Az Alföldön éppen csak bejáratott, egygazdás szépen megőrzött példánya nemrég került a gyűjteménybe, így részeltes képes bemutató következik. Ebben az évjáratban még az ezüstszürke sárvédőkkel készült mindegyik változat, de az év második felére megjelent az oldalfedélen az S51 12 Volt felirat. A fotó kedvéért hagytam oldaltámaszon, valószínüleg egy kisebb szél el is döntené. Szép, eredeti állapotban maradt meg, egyedüli átalakítás a dupla órás tartó, amelyet itthon készítenek azóta is kapható a boltokban. Bal oldalra egy elektronikus fordulatszámmérőt tettek, amelyet szintén Magyarországon gyártanak. Érdekesség, hogy ekkor már szinte mindegyik tankmatrica hagyományos volt, de ezen a példányon még a régi vizesmatricát használták. Napon nem sokat állt, mert a fényezés, de még a matrica sem fakult meg. A hővédő rács, a kürt, lábtartó, motor és kipufogótartó, villakiflik, illetve a hátsó lámpatartó már porfestett bevonatot kapott. A védőfólia tökéletesen megvédte a bordázott üléshuzatot, így nem repedezett ki, illetve a feliratok is rikító fehérek még a hátulján. A csomgtartón helyén a rögzítő, öregedésnek semmi nyoma. Ekkor még Eska csavarok voltak mindenhol, igaz a vésett feliratosok mellett több domború feliratos. A krómozási minőség kiemelkedő, indextartó, csomagtartó, teleszkóprugó és a küllők is újkori fényükben ragyognak. Ezen a képen jól látszik a magasított ülés, alacsony csomagtartó, a kipufogó miatt szélesebb hátsó lábtartó tartóvas és a háromfuratos hátsó sárvédő, amire a nagyméretű rendszámtábla tartót csavarozták. Két fokozatban állítható hátsó rugóstag az egyszemélyes beállításon van jelenleg. Jól látható a szép gyári fényezés a vázon és az oldalfedeleken is. A jobb fedelet rögzítő csavar alatt lapos alátét, alatta pedig a gumi védi a lakkozást. Közelről nézve az légszűrőház viszont öntési hibás, csíkozások vannak benne. Egyedi lehet, mert eddig még nem láttam ilyen hibát egyik motoron sem. A vázszáma alapján az utolsó negyedévben készült. HS1-es lámpafej, nagy fényerővel, állandó menetfénnyel, Narva izzóval. Jobb teleszkópszáron lévő, nagy hangerejű duda. Egyenlőre marad a szimmetriát biztosító órapár. Két kisméretű tükörrel jöttek az országba ezek a motorok. Első féklámpa kapcsoló a fékkonzolba van integrálva, gumi burkolat védi a nedvességtől. Szép fényesek az alufelnik és a teleszkópszárak, igényes részletmegoldások, még a szelepsapka is galvanizált.
Pneumant K32-es mintázatú gumik 1989. 35. hetéből származnak, 2,75-16 a méretük. Itt még a hagyományos középtámaszra állíthatjuk a gépet, nem sokkal ezután cserélték egy könnyítettebb kivitelre. Kis oldaltámasz, erős rugóval. Ezek a kivitelek polírozott motor oldalfedelekkel érkeztek. Jól látszik a sárgított csavar és a nagy alátét a teleszkóp tetején. Préselt kipufogó tartó, hibátlan fényezésel. Itt közelről látható az enduró kivitelek horpasztott kipufogódobja. A középrész krómozása kevésbé fényes és sima felületű, mint a végének, Szintén enduró specifikus a lábfékkar kialakítása. Itt még a gyári láncszett a helyén, nem tört szét mindent az öngyilkos patentszem. Az első szerelésű patentszem rögzítése belül van. A biztonság kedvéért egy minőségi darabra cseréltem. 4 sebességes blokk, 1988-as gyártású hengerrel, nagyon szép kipufogókönyökkel. Polírozott Simson felirat kerete. A fekete műanyag rögzítőcsavaros km óra spirált szerelték a gyárban mindegyik modellre. Megszakító nélküli gyújtás, értintetlen fekete lendkerékkel 1989. harmadik negyedévéből. Csak a fotó kedvéért vettem le a fedelet, érintetlenek voltak a rögzítő csavarok mindenhol. BVF 16N3-4 porlasztó, alacsony fogyasztással, lezárt CO csavarral. Elég csak óvatosan rálépni a berugókarra, a gyújtáskapcsoló elfordítása, benzincsap megnyitása és a dúsítókar elhúzása után lelkesen beindul a jellegzetesen búgó hangú kismotor. Végül egy kis videó a motorról Bogyay Norbert 2016.05.01. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2016. |
|