|
|
|
|||
|
Simson S51/1E1-H 1990 Régóta kerestem egy teljesen eredeti állapotban lévő szürkésfehér endurót, a színváltozat érdekessége, hogy nagyságrendileg 1990 tavasza és ősze között készült, kizárólag fekete sárvédőkkel. Ezen időszak alatt viszont mindegyik S51/1 esetében előfordult. A történet egészen 1993 végére nyúlik vissza, amikor kerestem motort saját részre. Ez az az időszak, amikor új S51/1 már nem volt a műszaki boltok piacán, a használtak ára meg az egekben volt. A korabeli pécsi vásárban egyszerre két ilyen példányt is árultak, akkor 4 évesen, de már sok használati kopással, karcokkal és kisebb horpadásokkal, akkor kedvezőnek nem mondható 60.000 Ft-os irányáron. Az üzlet nem köttetett meg, viszont azóta is nézegettem a hirdetéseket, hátha felbukkan egy újszerű példány ebből a kellemes színváltozatból. E hónapban egy szerencsének, illetve egy barátnak köszönhetően hozzájutottam egy minden részében gyári példányhoz, melyet 1990 tavasz végén gyártottak, nyáron került első tulajdonosához, aki szenvedélyes horgászként, kedvelt hobbijához kinézte magának a helyi Vas és Műszaki Bolt kirakatában. Állapota árulkodik, hogy igazából nem dobták be a mélyvízbe, újszerűen megmaradt az utókornak. Kicsit még térjünk vissza erre az árnyalatra, mert több típuson felbukkan ez a szín a nyolcvanas évek közepén, ilyen a hazai kivitelű KR51/2 Schwalbe robogó, vagy a nálunk kevésbé ismert S51 és S70 Comfort sorozat, ezeknek modelleknek a sárvédői is ebben a kellemes színben ragyogtak. A magyar piacra kora nyáron érkeztek először a feketére szinterezett sárvédős kismotorok, a matricákat kivéve talán az első messziről is feltűnő változás a típus 1980-as bemutatása után. 1989 végén vezették be az egységes S51 12Volt feliratos oldalfedél matricát, melyet kivétel nélkül mindegyik 50 ccm-es változatra felragasztottak, ezzel megszűnt a típusok megkülönböztetése, viszont a magyar változatok esetében az adattáblán megjelent a pontos típus jelzése. Jelen esetben ez az S51/1E1 H mely azt jelöli, hogy az S51-es sorozat módosított kivetele, azaz 12 Voltos változata, az E1 jelölés a hagyományos enduro kivitelről árulkodik, míg az utolsó H betű a magyar piacot jelöli, tehát hátra nagyméretű rendszámtáblatartó, a km órába kék távolságifény visszajelző került. HS1 fényszóró, már a módosított foglalattal. Porfestett fekete elemek. Jó minőségű krómozás mindenhol. Jobb oldali teleszkópszáron a növelt hangerejű FER kürttel. Hibátlan állapotban maradt meg a magas kormány krómozása. Kombinált kapcsoló porfestése is sértetlen. Két kismértetű tükörrel szerelték ezt a változatot, cikkszám a szélén, elején pedig a három szimbolikus hegy logo található. Fehér alapú hagyományos tankmarica, jellegzetes pozícióban. 18-as fejű csavar rögzíti a benzincsapot a tankhoz. Kevés km összhangban van az álapottal. Két fokoztatban állítható MZ típusokról ismerős hátsó krómozott rugós teleszkóppár. Polírozás nélkül is szép MZ feliratos alumínium felnik, hibátlan krómozású küllőkkel. Még látható a régebbi típusú féklámpakapcsoló nyoma, de a furat már nincs a fékfedélen. 18-as fejű keréktengely. Emiatt a szerszámkészletben is a 19-es helyett 18-as villáskulcs van. Nincs szakadás a forrasztott huzaton. Meglepően magas fényű végig a kipufogó. Csak ferdén fér el a nagyméretű rendszámtáblatartó a hátsó lámpa és a műanyag Pneumant sárvédővég között A sok fekete árnyalat mellett kifejezetten kellemes a világos fényezés a tankon és az oldalfedeleken. A horpasztott légszűrőfedél alatt található a tirisztor, az ELBA nevű indexrelé, feszültségszabályzó egység és az EWR, mely a HS1 izzó védő elektronika. Jól látható a kipufogóvégen a három hegyes Simson márkajelzés és a cikkszám. Érdekesség, hogy az utolsó évjáratokon már a hátsó irányjelzők kábelei is egy csatornában futnak a fék és világítás vezetékeivel. Világos háttéren látszik igazán, mennyire nem hófehér az árnyalat. Végül pedig a kézikönyv, forgalmi engedély, türkök és a tartalék izzókészlet, a Narva égőkkel. Bogyay Norbert 2018.12.22. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2018. |
|