|
|
|
|||
|
Simson S51B 2-4/1 1988 Az előző rendszerben sok oktatási intézmény rendelkezett segédmotorral, az általános iskolánkban Verhovina volt a technikai szertárban, főiskolán viszont két zöld S51B pihent teljesen új állapotban, az egyik tolna megyei Ipari Szakmunkásképző intézményben viszont egy electronic Simson aludt csipkerózsika álmot. Napokban bővült a gyüjtemény egy alig használt jól felszerelt példánnyal, a képeken látható okker színű motorral. Részleteiben is teljesen újszerű állapot, alig látszik használati nyom az eltelt 30 év alatt. A nyolcvanas évek második felében az enduró mellett megjelent a másik négy sebességes, megszakító nélküli tirisztoros gyújtású motorkerékpár a magyar boltok kínálatában is. Ahogy kivezették az S51N-t a piacról az S51B vette át az alapmodell szerepét. Az electronicot néhány jól észrevehető alkatrész különbözteti meg ettől. Gumiharmonika az első teleszkóppáron, Kisméretű trafó a tank alatt (nem látszik, de a jobb oldali dobozban kapott helyet a tirisztor, Vigyázat Nagyfeszültség feliratos matrica mögött). Ekkor még S51 szerepelt csak az adattáblán a B és az electronic esetében is. Még ki sem volt szedve a kerék, teljesen érintetlenek a csavarok. Helyén a fékbowdent tartó műanyag pöcök is. Pneumant K36-os mintázatú gumikkal szerelték már ekkor ezeket a példányokat. A gumik DOT száma alapján 1988. 33. hetében készültek. Kombinált kapcsoló is jellegzetes volt ebben az évben. A kuplung és a fékkar még a szögletesebb régi forma, de a markolatok már a Pneumant feliratos bordázott műamyagok A barnított keretes, kék távolságifény visszajelzős km óra már a törésre és felhajlásra képes fehér műanyag mutatós. Részleteiben is tökéletes állapot, krómozás és a galvanizálás is jól bírta az elmúlt 30 évet. Vizes matrica a tankon, nem volt szükség polírozásra, ilyen szépen megmaradt a fényezés. Nagyon keveset lehetett napon. Nem koptatta semmi a gyári fényezést, látszik a fényezés előtti utolsó csiszolás nyoma az egész tankon. Oldalfedeleken S51 electronic vizes matrica. Az electronic kivitel az enduróhoz hasonlóan végig fojtatlan kivitelben készült, így 60 km/óra környékén van a gyári végsebesség. Polírozott oldalfedelek a már megszokott M541-es típusjelzésű 4 sebességes 3,7 lóerős motoron. BVF 16N3-4 porlasztó, cikkszámos 1987-es gyártású henger, bontatlan motorblokk, melyet még rendesen be sem járattak. 1988. 07. havi gyártású EMZA kisméretű 12 voltos gyújtótrafó a tank alatt kapott helyet. Nagyméretű, személyautókon is használt kürt segít beazonosítani az exportváltozatot. Ebben a modellévben kezdték el az átállást a modernebb féklámpa kapcsolóra, itt még csak a helye van meg a blokktartón. Láncvédő gumik cikkszáma a belső felére került. Magasfényű feketék a vázelemek, csavarok sárga galvánrétege is szépen kivehető. Bordázott üléshuzat, hátul emelt ülésvázzal, akárcsak az enduro modellnél. Egyedi fekete porfestett rugós hátsó teleszkóppár. Még az üléshuzat varrása sem koszolódott be, megvédte a fólia a huzatot. Helyén a pumpa, az ülés alatt. Alumínium kábelkötegelők tartják a vezetékeket a helyükön. Itt jelent meg a porfestett hátsó lámpatartó, jobban ellenáll a kopásnak. Minden érintetlen és teljesen újszerű. Magas fényű króm az indextartón. Felni szép fényes, látszik a gyári Pneumant belső, fém szelepsapka. Lengővilla festése makulátlan. Rendszámtáblatartó furatok ekkor már az endurón is használt három csavaros rögzítésűt használták ezen a modellen is. Alig látható kopás a középállványon, a kis gumi ütköző miatt szép halkan csapódik a helyére. .Az 1988-as évjárat volt az utolsó teljes év, hogy a 6V-os elektromos hálózattal készültek a Simsonok (legutolsókat még 1989 legelején készítették). Bogyay Norbert 2018.05.27. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2018. |
|