|
|
|
|||
|
Simson S53CX 1993 A rendszerváltás után hamar nehéz helyzetbe került a Simson gyár, nagyon sok dolgozó az utcára került, de 1991 tavaszán, ha jóval kisebb mértékkel, de újra beindult a termelés, nemsokkal ezután új változat került a megváltozott piacra. 1990. harmadik negyedévében került sorozatgyártásra az S53-as típus, melyből ebben az évben mindössze pár ezer hagyta el a szalagot, N,B,E és C változatban készült 50 és 70 ccm-es hengerrel. Ennek az evolúciónak a csúcsára került a CX 1991-es bemutatkozásakor. Az S53C volt ennek a típusnak az alapja, ezen felül több újdonság volt, nézzük sorban ezeket. Elsőre talán feltűnő kárminpiros (karminrot RAL3002) nagyon jó minőségű fényezés, mely itt nem csak a benzintankon, hanem az oldalfedeleken, lámpaidomon és a sárvédőkön is megjelenik. Ezt kiemeli a krómhatású feliratos dekormatrica. Újdonság az olasz Grimeca gyártmányú könnyűfém kerekek, elöl szintén ettől a gyártótól származó féktárcsa és a hozzátartozó féknyereggel, hátul is olasz dobféket és fékkulcsot találunk. Az alufelnire közvetlen rácsavarozták a lánckereket. Ez utóbbi miatt átmenő tengely került a lengővillára, megnehezíti a kerék kivételét. Egyedi lett a láncvédő bakelit is. A jól ismert K36/1 mintázatú, de már Heidenau márkájú gumikkal szerelték a motorokat ekkor már. Alaposabban megnézve feltűnik a Marzocchi első teleszkóppár, a hozzá tartozó kék porvédő harangokkal, a hidraulikus csillapítás miatt érezhetően komfortosabb a motorzás. Ekkor vezették be a tárcsafékes változatoknál a Magura markolatokat és szektorokat, illetve szintén Magura a főfékhenger. A dúsítókar is átköltözött a bal oldalra a kuplungkar alá. Jellemzően a Bing porlasztót kivéve teljesen fekete motorblokkal készültek ezek a változatok és a rövid fekete kipufogódobbal, de néhány a szomszédos Ausztriába, ahová a KAT matricás, katalizátoros variánsok kerültek.
Ebben az esetben az S51 enduróról is ismert, de meghosszabbított hővédő rács került a teljes kipufogódob elé, a nagyobb hőterhelés miatt. De nézzük meg a többi érdekes részletet is a motoron. Suhli Járműgyártó Kft szerepel az adattáblán, az alvázszámokból ítélve kevesebb, mint 10.000 db S53/83 sorozatú kismotor sem készült 3 év alatt. Zadi gyújtáskapcsoló, ez a kulcs nyitja a kormányzárat és az oldalfedelet. Kormányzár, az alatta lévő kis karral lehet állítani a lámpaidomot, nagyobb terhelés esetén érdemes átállítani, hogy ne zavarja a szembejövőt a fény. A HS1 izzós fejidom alján kapott helyet a FER gyártmányú kürt. Elegáns, jó minőségű krómozott gyűrűk tartják a helyükön a kék műanyag porvédőket. Simson feliratos visszapillantó tükör, rendszerváltás utáni darab, már csak a helye látszik a korabeli IFA feliratnak, eltér a rögzítő csavarok formája a megszokottól. Az S51-es sorozatnál megismert kormányt használták ennél a változatnál is. Dupla órás műszerfal. Jobb oldalt a km óra, míg balra a fordulatszámmérő kapott helyet, közötte a három visszajelző van központi helyen. Az S51 sorozatoktól eltérően természetesen nincs visszajelző az órákban. Sajnos itt is jelentkezett ezekre a műanyag mutatós óráknál előforduló elöregedés, így letörtek a mutatók. Jó minőségű a fényezés, bordázott az üléshuzat. 4 sebességes, mechanikus fordulatszámmérő meghajtású motor már korábbról ismerős, itt éppen 3,3 lóerőre csökkentett teljesítménnyel, Bing porlasztóval, feketére porfestett váltó és berugókarral. Ebben az évben még a gyújtásfedélről ment a km óra meghajtás. Ebben az időben fogytak el az NDK-s készletek a lábtartógumikból, Alig látható kopás a fékpedálon. Hagyományos tirisztoros gyújtás, DDR tirisztorral, jobbra mellette az ELBA feszültségszabályzó, irányjelzőrelé egysége, illetve balra alul az EWR hűtőbordás védőelektronika. Már nagyobb méretű a légszűrő. 1990-es újítás volt a könnyített kivitelű középállvány, mely itt még az alapfelszereltség része volt. Több fokozatban állítható hátsó rugóstag, melyet körbevesznek a porfestett selymes fényű fekete elemek. Rendszámtábla világításos hátsó lámpa, elöl hátul sárga fényvisszaverő prizmákat ragasztottak a motor sarkaiba. Végül pedig egy rövid videó működés közben: Bogyay Norbert 2020.06.06. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2020. |
|