Főoldal

Simson S53CX 1993

A rendszerváltás után hamar nehéz helyzetbe került a Simson gyár, nagyon sok dolgozó az utcára került, de 1991 tavaszán, ha jóval kisebb mértékkel, de újra beindult a termelés, nemsokkal ezután új változat került a megváltozott piacra.

1990. harmadik negyedévében került sorozatgyártásra az S53-as típus, melyből ebben az évben mindössze pár ezer hagyta el a szalagot, N,B,E és C változatban készült 50 és 70 ccm-es hengerrel. Ennek az evolúciónak a csúcsára került a CX 1991-es bemutatkozásakor.

Az S53C volt ennek a típusnak az alapja, ezen felül több újdonság volt, nézzük sorban ezeket.

Elsőre talán feltűnő kárminpiros (karminrot RAL3002) nagyon jó minőségű fényezés, mely itt nem csak a benzintankon, hanem az oldalfedeleken, lámpaidomon és a sárvédőkön is megjelenik. Ezt kiemeli a krómhatású feliratos dekormatrica.

Újdonság az olasz Grimeca gyártmányú könnyűfém kerekek, elöl szintén ettől a gyártótól származó féktárcsa és a hozzátartozó féknyereggel,

hátul is olasz dobféket és fékkulcsot találunk. Az alufelnire közvetlen rácsavarozták a lánckereket.

Ez utóbbi miatt átmenő tengely került a lengővillára, megnehezíti a kerék kivételét. Egyedi lett a láncvédő bakelit is. A jól ismert K36/1 mintázatú, de már Heidenau márkájú gumikkal szerelték a motorokat ekkor már.

Alaposabban megnézve feltűnik a Marzocchi első teleszkóppár, a hozzá tartozó kék porvédő harangokkal, a hidraulikus csillapítás miatt érezhetően komfortosabb a motorzás.

Ekkor vezették be a tárcsafékes változatoknál a Magura markolatokat és szektorokat, illetve szintén Magura a főfékhenger.

A dúsítókar is átköltözött a bal oldalra a kuplungkar alá.

Jellemzően a Bing porlasztót kivéve teljesen fekete motorblokkal készültek ezek a változatok és a rövid fekete kipufogódobbal, de néhány a szomszédos Ausztriába, ahová a KAT matricás, katalizátoros variánsok kerültek.

Ebben az esetben az S51 enduróról is ismert, de meghosszabbított hővédő rács került a teljes kipufogódob elé, a nagyobb hőterhelés miatt.

De nézzük meg a többi érdekes részletet is a motoron.

Suhli Járműgyártó Kft szerepel az adattáblán, az alvázszámokból ítélve kevesebb, mint 10.000 db S53/83 sorozatú kismotor sem készült 3 év alatt.

Zadi gyújtáskapcsoló, ez a kulcs nyitja a kormányzárat és az oldalfedelet.

Kormányzár, az alatta lévő kis karral lehet állítani a lámpaidomot, nagyobb terhelés esetén érdemes átállítani, hogy ne zavarja a szembejövőt a fény.

A HS1 izzós fejidom alján kapott helyet a FER gyártmányú kürt. Elegáns, jó minőségű krómozott gyűrűk tartják a helyükön a kék műanyag porvédőket.

Simson feliratos visszapillantó tükör, rendszerváltás utáni darab, már csak a helye látszik a korabeli IFA feliratnak, eltér a rögzítő csavarok formája a megszokottól.

Az S51-es sorozatnál megismert kormányt használták ennél a változatnál is. Dupla órás műszerfal.

Jobb oldalt a km óra, míg balra a fordulatszámmérő kapott helyet, közötte a három visszajelző van központi helyen. Az S51 sorozatoktól eltérően természetesen nincs visszajelző az órákban. Sajnos itt is jelentkezett ezekre a műanyag mutatós óráknál előforduló elöregedés, így letörtek a mutatók.

Jó minőségű a fényezés, bordázott az üléshuzat.

4 sebességes, mechanikus fordulatszámmérő meghajtású motor már korábbról ismerős, itt éppen 3,3 lóerőre csökkentett teljesítménnyel, Bing porlasztóval, feketére porfestett váltó és berugókarral.

Ebben az évben még a gyújtásfedélről ment a km óra meghajtás.

Ebben az időben fogytak el az NDK-s készletek a lábtartógumikból, Alig látható kopás a fékpedálon.

Hagyományos tirisztoros gyújtás, DDR tirisztorral, jobbra mellette az ELBA feszültségszabályzó, irányjelzőrelé egysége, illetve balra alul az EWR hűtőbordás védőelektronika. Már nagyobb méretű a légszűrő.

1990-es újítás volt a könnyített kivitelű középállvány, mely itt még az alapfelszereltség része volt.

Több fokozatban állítható hátsó rugóstag, melyet körbevesznek a porfestett selymes fényű fekete elemek.

Rendszámtábla világításos hátsó lámpa, elöl hátul sárga fényvisszaverő prizmákat ragasztottak a motor sarkaiba.

Végül pedig egy rövid videó működés közben:

Bogyay Norbert 2020.06.06.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2020.