|
|
|
|||
|
Simson Sperber 80 Basic 20 éves 1997. november 17-én került hozzám egy véletlennek köszönhetően, azóta megbecsült tagja a motorjaimnak. Felidézem a vásárlás időszakát, közben pedig friss képeken megnézzük milyen állapotban maradt meg A kilencvenes évek közepéig kevésbé volt elterjedt az internet Magyarországon, jobbára az Autó Motor, Motorrevü és az évente megjelenő Motorkatalógus alapján lehetett tájékozódni az aktuális újdonságokról. Simsonnal 1990 után keveset foglalkozott a hazai sajtó, egészen az évtized közepéig, akkor az új importőr árlistái, reklámanyagai megjelentek pár helyen, ekkor kezdtem megismerni a modernizált suhli kismotorokat. A főiskolán megnyílt előttem az internet, alaposan utánajártam az összes új típusnak, megtetszett a Sperber sorozat. A helyi motorosboltban észrevettem egy szórólapot, melyen MZ és Simson modellek sorakoztak, mellette az aktuális árakkal, ott szerepelt a sárga-fekete Sperber. Innen már minden gyorsan zajlott. Megrendeltük a motort, de csak 70ccm-es változat volt a központi raktárban, így egyszerű volt a döntés, pár napra rá, egy csütörtök délután kaptam a jó hírt, hogy elhozták házhoz az új motoromat. Másnap vonatoztam haza lelkesen, már a garázsban fogadott az új Simson. Első ránézésre feltűnt, hogy magasabb építésű, mint az S51, de hamar hozzászoktam. A szép műanyag idomok, nagy első kerék miatt komolyabb motor benyomását kelti. Igényes a fényezés, sok kisebb, nagyobb matricázás jól mutat rajta. Talán a legnagyobb meglepetés a műszerfal volt, mert azt nem láttam képekről sem, csak a Beta enduró dupla kerek óráját, ahhoz képest pedig sokkal szebb ez a Facomsa kombinált óra. Az első körök óvatosan teltek, a nagyobb henger, hosszabb kuplung miatt egész más motorozni ezzel, mint a korábbi S51/1 enduróval, egész jól lehet a forgalom ritmusát követni városban. Természetesen újkora óta folyamatosan karban van tartva, koszosan sosem volt garázsba téve. Még a vásárlás évében az első garanciális szervízlátogatást is letudtam, ami gyakorlatilag egy olajcseréből és egy alapos átnézésből állt. Vidám színek dobják fel a sötét tankot, kopásnak semmi jele, meghálálta a gyakori viaszolást. A tank belül is újszerű, nem hagytam benne benzint télre. Szépen oldották meg a kipufogó burkolást. Mai napig olvasható a kábelköteg papír azonosítója az ülés alatt. Bordázott huzatos ülés, sajnos nem kaptam hozzá védőfóliát. Fordulatszámmérős motor oldalfedél, de elektronikus a mérő, ezért egy kis dugó van a kihajtásnál. Egyik legjobb ötlet ez a kúpos, rugós könyök rögzítés. Megbízhatóságból jeles, ami azt jelenti, hogy sosem volt leszedve még a gyújtás fedele sem. A Bing karburátort talán kétszer, ha alaposan átmostam, A zavarszűrős gyertyapipa is érintetlen. Hát igen, nem a legszebb megoldás, de védi a porfestést a fékpedálon :) Cikkszám matrica a dobon, mely rá van hegesztve a könyökre és egy kis krómozott lemez takarja. Újkora óta ilyen tisztaság van a blokk alatt is, galvanizálások is szépek. Km óra hajtás az első kerékagynál. Heidenau gumik, Grimeca tárcsafék jó partner a Magura féknyereggel, mert döbbenetes a különbség, ha nagyon behúzod, emeli a motor hátulját. Elöl német alufelni, gyári belsővel és szeleppel. Hátul ugyenez, csak spanyol peremes Akront a gyártó. Na igen, ha már minden így dokumentált, akkor én is vezettem, hogy mikor mennyi km-t mentem a motorral. Bemutató már volt róla korábban az oldalon: http://www.eredetisimson.hu/sperber.htm Végül egy kis videó a motorról:
Bogyay Norbert 2017.11.28. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2017. |
|