|
|
|
|||
|
Simson Schwalbe KR51/1 1970 5550 forintért árulták a hetvenes évek elején, sok vidéki vas és műszaki boltban is széles körben elérhető volt, egyedül a jogosítvány szabott határt a gyors elterjedésének, mivel motorkerékpárként árulták. A világos szürkés zöld szín háttérbe szorult a kék mellett, mára már jóval kevesebb maradt belőle. A hetvenes években már a KR51/1 modellek kerültek az üzletekbe. Ekkor már az újabb varrású, fekete üléshuzattal, szintén fekete csomagtartó borítással... ... fekete kormánymarkolatokkal, de még szürke lámpakerettel... ... és szivarvégű kipufogóval készültek, melyben még a duplacsövű sípot használták. A hatvanas években modern forma a nyolcvanas évek közepére már elég konzervatívnak hatott. Első ránézésre nagy a hasonlóság, de sok részlet különbözik, főleg a lemezek alatt vannak az eltérések a KR51/2-es utódhoz képest. A hazai modelleket a gyárban rendszámtábla-tartóval látták el, a kormányvégek zártak, nincsenek indexek benne, illetve tükör sem volt mindegyiken. Lábkapcsolású sebességváltó, kapaszkodó az ülésen és hátsó lábtartók. Rugalmas és állítható gumival rögzíthetők a csomagok. Kényszerlevegő hűtés, de már BVF 16N1 karburátor és módosított szívászajtompító rendszer. A levegőszűrő a kormány alatt kapott helyet. Belső tekercses gyújtású M53/1 KFR jelű motor 60 km/órás végsebességre gyorsítja akár két személlyel is a kis robogót. Az ülés alatti zár kihúzása után lehet hozzáférni az üzemanyagtartályhoz és itt kapott helyett a szerszám-, égő- és gumijavító készlet a pumpával együtt. Itt éppen a polírozott alumínium díszléces, de Simson felirat nélküli gyári fekete huzatos ülést láthatjuk, de erre az évjáratra inkább a díszléc nélküli, de feliratos a jellemzőbb. Szép krómozott kapaszkodót is szereltek a csomagtartóra, amely megkönnyíti a középtámaszra állítást. A kormány alatt szürke műanyag szegély veszi körül a kormányzárat. Ilyet találunk az ülés alatti zárnál is. A másik oldalán lévő fedél alatt kapott helyet a 6V-os savas akkumlátor, ami a kormányon lévő helyzetjelző és a fényszóró alatti elektromos kürt miatt volt szükség. Volt sárgított és szürkére eloxált Schwalbe felirat is, itt az előbbi látható szépen megőrizve. Gyönyürűen ragyog a lassan 45 éves gyári fényezés. A KR50 és a prototípus KR51-eseken még szürkére fényezték a domború csíkokat, de a sorozatgyártásban elhagyták ezt a díszítést. Itt már egységesen piros a hátsó lámpabúra, egészen 1980-ig maradt ez a harmónikus forma, jól kiolvasható a Made in Germany felirat. Természetesen alul a rendszámtábla világítás miatt átlátszó betéttel készítették. Nem sárgult be a parkolólámpa, de a Simson jelvény fehér festése lekopott az évek alatt. Gyári a gyújtáskapcsoló kulcs, mögötte kapott helyet a zöld színű üresvisszajelző. Szerencsére nem fúrták meg a burkolatot a távolságifény visszajelzőnek. Pneumant K30-as gumiabronccsal szerelték, Heidenauban készült és szerepel az első osztályú minőség jele is a márkajelzés mellett. Szép fényesek még a küllők, az alumínium felnire egy polírozás már ráférne. Forgalmi engedély, kézikönyv, garanciafüzet és az alkatrészkatalógus, minden magyar nyelvű. Mindössze pár kis rozsdapötty jelzi az idő múlását a fecskén, az első teleszlópok fekete porvédőjén kivül (már beszereztem a korabeli szürke porvédőket is, csak még nem került sorra a csere) gyári állapotban őrizték meg az utókornak a Schwalbe-t. Bogyay Norbert 2015.02.09. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2015. |
|