Főoldal

Simson Sport eredetiség felmérés 10+1 pontban 2.rész

Folytatódjon az eredetiség felmérés újabb 11 ponttal...

A váz: az 1956-os megjelenéskor még oldalkocsi csatlakozók nélküli vázzal szerelték az Awo Sportokat, a 150.000–es számtól, az 1958-as évben tértek át az újabb vázra. A fő változás a fékpedál környékén, a hátsó lengővilla felfogatásánál, illetve a merevebb és nagyobb tankrögzítőknél. Apróbb változások voltak ekkor az oldaldobozoknál és oldalkocsi csatlakozókat hegesztettek a vázra.  Az eltérő kipufogó rögzítés miatt egy rögzítő fül is került a váz jobb oldalára hátra.

1959 végére kisebb módosítás volt a blokkfelfogatásban és a hátsó teleszkóp felső tartója szögletesebb lett. Az 1961-es évjáratnál még a kipufogó rögzítést elegánsabbal cserélték le, illetve az adattábla kisebb lett.

Ülés: az első 2 évben a sportos egybeülést és a különálló ülést is használták a gyárban, később a kényelemre helyezték a hangsúlyt és elhagyták az egybeülést. 1957-ben alu kerete kapott az egybeülés is, míg az osztott ülés a gyártás kezdete óta alu díszléccel készült, az utasülés elején kihúzható kapaszkodóval, amin a jó fogás miatt szürke, vagy bézs gumi biztosította a kényelmes fogást. Jellemzően két szín kombinációjában készültek, kédergumival ellátva. Jellemző volt a kék és fehér, szürke és fekete szín a fekete motoroknál és a bézs és piros a bordó motoroknál.

Henger: az alapméretű hengerek 68-as furattal készültek. 1959-ig osztatlan bordákkal gyártották és kúpos végű dugattyúkkal szerelték a motorokat,

majd az osztott bordás hengerek lapos dugattyúval készültek. Természetesen eltért a hengerfej belső kialakítása, alkalmazkodva a dugattyúformához.

Karburátor: a Simson Sportokat eleinte lapossúberes  25,5 mm-es torokátmérőjű BVF porlasztóval szerelték ( N 261-1, VEB Berliner Vergaserfabrik) , majd 1960-tól változtattak rajta, és BVF 25,5 KN 2-1 re cserélték, immár hengeres súberrel. Sok motoron már nem is BVF karburátor van….

Fényváltó kapcsoló: többfajta kapcsolóval szerelték a motorokat, a Hella hasonmás kapcsolót és a modernebb bilincses NDK kapcsolót is szerelték a kormány bal oldalára.

Kormányszorító: a mai kormány lengéscsillapítók ősét alkalmazták a Simsonokon, fő célja a kormány csapkodásának a csökkentése volt rossz útviszonyok között is. Alul 2 db fékbetét van a kormányhatároló két oldalán, ezt a kormányszorítóval tudjuk szabályozni a megfelelő mértékben.  2 db kis golyó biztosítja a megfelelő helyzetben a kormányszorítót

Benzincsap: a bakelitülepítős benzincsap jellegzetes formája könnyen felismerhető. Az ülepítő pohár lecsavarása után egy benzinszűrőt látunk. A tankban egy réz csőszűrő is van gyárilag.

Tanksapka: 1956-ban még AWO feliratos, 1957-től már Simson logós alumínium tanksapkát használtak a Simsonnál, eltérés van az oldalsó performációnál.

Oldalkocsi elektromos csatlakozó: A légszűrőház jobb oldalán van egy nagyobb furat, ott az oldalkocsi elektromos csatlakozó helye, ez sok motorból hiányzik, de hasznos szervizlámpa csatlakoztatására is. Ne tévesszen meg senkit a 24 V-os felirat rajta…

Kulcs a gyújtáskapcsolóhoz: íves fejű, az MZ típusoknál is alkalmazott tollú kulcsot adtak minden Simson Sporthoz az 50-es 60-as években. Többféle felirattal készültek pl EFR vagy E&M W.

+1

Pumpa: az első pár évjáraton vastagabb átmérőjű, kihajtható lábtámasszal, illetve a szárból kivehető és felcsavarozható tömlőjű pumpával szerelték, majd egyszerűsítették az 1957-es évjárattól vékonyabb kivitelű váltotta fel szürke színben.

 

Bogyay Norbert 2011.04.05.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2011.