Főoldal

Simson Star SR4-2/1 1973

1973-ban vásárolták  a dombóvári Vas és Műszaki boltban, több, mint 30 évig használták jó időben munkába járásra, közel 50 ezer km-t futott bontatlan motorral, lássuk a történetét.

Egy oldalkocsis DKW, majd egy Csepel 125 után 1973 tavaszán László elhatározta, hogy vesz egy új motort. Mindenképpen NDK gyártmány volt a cél, 125-ös MZ és Simson  közül, végül egy szép piros Star lett a befutó.

A többi motor mellett árválkodott, azért maradt ott, mert nem indult. Nem vette el ez sem a kedvét, eltolták  pár 100 méterre lévő motorszervizbe, ami a garanciális javításokért is felelős volt. A gyújtást kellett csak beállítani, majd az első tankolás után boldogan haza motorozhatott.

Március 29-ére kapott időpontot a pécsi rendőrkapitányságra, ahol LU-54-20 rendszámot kapott a motor. Felkerült egy baloldali magyar tükör is a kormányra. Három év műszaki vizsga érvényesség lejárta után Komlón sikeresen újra vizsgázott, így 1979-ig rendszámos motorkerékpár volt. Ezután levette a rendszámot és segédmotorrá minősítette át.

Precíz tulajdonosként vezette a futásteljesítményt papíron (olajcsere időpontok), láthatóan évente nagyságrendileg 2000 km-t hajtotta. Szigorúan tavasztól őszig, jó időben járt dolgozni vele, persze párszor elkapta egy egy zápor hazafelé.

50.000 km alatt 5 gyújtógyertya, egy megszakító, kondenzátor, kupung bowden, néhány izzó és természetesen több gumiabroncs fogyott el, tolni egyszer kellett, de akkor is csak pár métert kollégájához, pont a gyújtás miatt.

Az eltelt évek alatt nagyon sok gyári új alkatrész gyűlt össze a motorhoz, szerencsére azonban ezekre nem volt szükség.

Hozzám ebben az állapotban került, működésképtelenül, igazából egy alapos mosás, porlasztó, üzemanyagtartály és benzincsap alapos tisztítása után azonnal használható volt.

Karburátorban is minden eredeti, még a tömítést sem kellett cserélni, sőt a csavarjai és a vékony alátétei is eredetiek. (Tipikusan az a tulajdonos aki az anyákat is úgy teszi vissza, hogy a kopottabb fele legyen az alátét felé)

Légszűrőt párszor benzinben kimosta és beolajozta a tulajdonos.

Fényezése viszont nagyon érdekes, a tundra szürke elemek szinte hibátlanok, ellenben a piros részek teljesen kifakultak, elszürkültek, csak az eldugott részeken maradtak szépek.

Benzintartály vizes matricája sajnos lekopott már, viszont benne a serleges tanksapka alatt a durva benzinszűrő, a finomszűrőt megette a benzin azt cserélni kellett. Benzincső viszont  még az eredeti.

Üléshuzatra újkorában került egy védő műbőr huzat, így nagyon szép és rugalmas állapotban van, hátul helyén a Simson felirat, az üléslap alján a fekete Saxonia pumpa.

Felnyitva elénk tárult a szerszámos egy kincsesbánya, sok rongy közül előkerült a gyári szerszám, gumijavító és az izzókészlet, kicserélt és új Isolator gyújtógyertyák, megszakító, kondenzátor, sebkötöző és egy karton papír évekkel és km értékekkel.

Nagyon keveset használták a szerszámokat

Csomagtartón a mai napig megmaradt a gyári csomagrögzítő gumi.

Hátsó lámpa és kerete, mint az új, pedig újkora óta a helyén van.

Markolatok kopottak a kormányon, a burkolat fényezése és az embléma mint az új,

.a fényváltó kapcsoló krómozása is ellenállt az időnek.

Foncsor sem vakult meg, a lámpakeret viszont megsárgult, szokás szerint porlad.

Km óra valós értéket mutat (49760 km), gyújtáskapcsoló kulcs is az eredeti darab, maga a kapcsoló is határozottan kattan

Az első próbakör tapasztalata, hogy az első kormánycsapágyat kenni és meghúzni kell, motor kis érintésre indul, szépen egyenletesen jár, kezelőszervek szépen működnek, fékek jók, világítás rendben.

Indítás után nem sokkal az olajat lecseréltük, szép tiszta volt, gondos gazdára utal ez is

Mai motoros szemmel nézve a csillapítás nélküli teleszkópok miatt rosszabb úton nem kényelmes.

Hidegen-melegen nagyon könnyen indul, 40-50 km/óra között szép csendesen jár a motorja harmadik fokozatban.

Visszakerült több, mint 40 év után az eredeti rendszám a helyére. Egy régi kovácsműhelybe tette a tulajdonos, emlékezett rá, így megkaptam a motor mellé ezt is.

Sokan kérdezik mi a feltétele, hogy a gyújteményembe kerüljön egy egy Simson, nálam a gyári fényezés, eredeti üléshuzat és a bontatlan motorblokk. Jelen esetben a fényezés patinás, de ez nem von le az értékéből semmit számomra, mert így hiteles, természetesen marad ebben az állapotban.

Konklúzió,  hozzáértéssel nagyon sok km-en keresztül megbízhatóan használható a Star, míg gondos kezekben van.

Végül pedig egy rövid video a motorról itt található

Bogyay Norbert 2022.06.04.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2022.