Főoldal

Simson SR50/1B H40 1990

Az 1989-es modellévre több ponton frissült az SR50 modellcsalád, egyik fontos újdonság a 12 voltos elektromos hálózat, másik pedig a modernebb porfestésre áttérés. Ekkor jelent meg a rózsaszín a kínálatban, illetve végre elkezdték a magyarországi értékesítést, a hazai piac igényei szerint, fojtott segédmotor változatban.

  

Talán az első simsonom miatt számomra kedvenc évjáratból szinte mindegyik színváltozatot sikerült begyűjteni teljesen újszerű állapotban, csak ez a változat hiányzott. Elég merész színt kevertek az NDK-ban, talán emiatt is sokat már újkorában átfényeztek valamilyen szolidabb, hétköznapibb színre.

Régóta ismerős ez az árnyalat, mert az utcánkban vettek egy szürkésfehér S51/1 endurót ebben az időben újat, de rendszám nélkül nem lehetett használni, többször figyelmeztették a tulajdonost, így végül megelégelte az édesapja és elcserélte egy SR50-esre, a merész színűre :) Természetesen az első nap röpültek a fojtások belőle...

De visszatérve erre a motorra mindenképpen újszerű, nagyon keveset használt, érintetlen példányt kerestem, szerencsére az egyre emelkedő Simson árak miatt sokan körbenéznek a garázsban, fészerben és meghirdetik az évtizedek óta csipkerózsika álomban pihenő alig használt gépeket is.

Végül egy tatai ismerősnél találtam meg ezt a példányt, melyet Siófokon vásároltak újan egy piros ikertestvérével együtt. Az előrelátó tulajdonos rögtön a feleségére is gondolt, de úgy alakult, hogy végül egyik motort sem járatták be rendesen. Nemrég pedig az unokához került az egyik, a másik pedig piacra.

Már messzebbről látszik, hogy alig használták, sérülés, karcolás nem látszik a fényezésen, kopásnak szinte semmi nyoma.

Szokásos színkombináció a hófehér kerekek és a tank, fekete sárvédők, műanyagok, gyakorlatilag a főváz, a térdvédők és a lábtartó lemezek rózsaszínűek.

A lábvédők sokat elárulnak egy motor használatáról, ebben az esetben inkább a jó tárolást emelnénk ki.

Többléle színkombináció létezett a matricára, itt éppen az évjáratnak legjellemzőbbet láthatjuk kopásmentesen. A teleszkópgumikon sincs semmi nyom, ami utalna a közel 30 éves korára.

Az adattábla is teljesen újszerű, számaiból kiderül, hogy a 1990. II. negyedévében készült a magyar piacra, nagy valószínűséggel kora nyáron már az első tulajdonoshoz kerülhetett.

Minimális a használati kopás 2000 km alatt, a gyújtáskapcsoló is határozottan kattan.

Pneumant logó, cikkszám és az egységes fogyasztói ár keletnémet márkában olvasható a gázmarkolat gumi oldalán.

Helyén az alu kábelkötegelő, trafó rögzítőlemezén a galvanizálás is hibátlan. A két kábelcsatlakozó alatti papíron egy kis segítség olvasható a bekötéshez. A 12 Voltos rendszerű ELBA egység tartalmazza a feszültségszabályzót és az indexrelét is egyben.

Nagy nyíláson kap friss levegőt az M542-es fojtott motor, mely kicsit előredöntve kapott helyet a préselt lemez vázban. Az első fék bowdene lóg bele a képbe.

Kopás és zörgésmentes a váltórudazat, öröm vele váltani. Csendes és nyomatékos a négy sebességes motor, minden része tökéletesen működik, egy laza rúgásra életre kel. Hibátlan a lábtartó fényezése, gumin sem látható kopásnyom.

BVF 16N3-12, alacsony súberházas porlasztó felel az üzemanyag, levegő keverékért. A gyártó külön felhívta a figyelmet a túlfolyó csövére, de még a hosszára is! Típusspecifikus az üllepítős Orsta benzincsap.

Nagyobbak a barázdák az eredeti üléshuzaton, mint a mostani szinte teljesen sima felületű utángyártotton. Jóval vastagabb is az anyaga.

Az üzemanyagtankra rögzítették az ülés első felfogatását, kényes pont, a remegéstől, a terheléstől és a sok kilómétertől a hegesztés mellett kilyukadhat a tank.

6,5 liter 1:50-es keverék fér a formás tankba. Fekete márkajelzés és kék IFA felirat, szintén jellemzi az évjáratot, előtte használtak teljesen feketét, fehéret, vagy a kombinációjukat.

A kiálló fül megnyomásával lehet felnyitni az ülést, természetesen, ha nyitva van a Doblina zár, melynek a kulcsa egyezik a gyújtáskapcsolóéval.

Itt éppen felváltva, hagyományos és kereszhornyú csavarok a hátsó lámpa és az irányjelző búrákon, ami kicsit szerencsétlen megoldás, mert a szerszámkészlet csak az előbbit tartalmazza. Így hiába van izzókészlet, de nem lehet kicserélni a kiégett izzót.

Kényelmesen elfér a porfestett rekeszben az izzó, gumijavító, szerszámkészlet, eü csomag, kézikönyv és a légszűrő mellett még a hagyományos ólomakkumlátor.

Száraz, fénytől és napsütéstől védett helyen töltött pár évtizedet, így nem látni színeltérést, fakulást. Láncvédő gumi makulátlan, repedésektől mentes, helyén a gyári km óra meghajtóspirál.

Cikkszám felül, márkalogó alul, ez bizony a korabeli kippufogó, mellette a láncvédő bakelit, ami nem egyezik meg az S51 sorozatéval, csak messziről hasonlít.

Végül pedig egy kis videó a teljesen újszerű motorról:

Bogyay Norbert 2018.03.14.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2018.