|
|
|
|||
|
Simson tanksapkák Több mint egy tucat féle tanksapkát használtak a Simson gyárban az ötvenes évektől a gyár bezárásáig, azaz 2003-ig. Egy kis segítséget szeretnék nyújtani az eligazodásban. Az ötvenes évek elején az AWO-kon kizárólag vasból préselt rezezett és krómozott AWO feliratos tanksapkát használtak. Az 1956-os modelleken áttértek az alumíniura. Egy év múlva a néváltozás miatt Simson feliratosra váltottak. Ez is kétféle kivitelben készült. A mopedgyártás beindulásakor még krómozott tanksapkával készültek az SR1 mopedek. Az SR2 modedeket már alu tanksapkával készítették, létezett feliratos és felirat nélküli kivitelben 1957-től. Az SR2E mopednél a hatvanas években már egyszerűbb formát használtak, ami egészen a 90-es évekig használatban volt az NDK-ban. Ilyen került a fűnyírókra és a kerti gépcsaládra is. 1964-ben a Hatnapos versenyeken elért ezüstérem miatt az új sorozatokra díszesebb tanksapka készült, amit egészen a hetvenes évek közepéig használtak a Star/Spatz/Schwalbe/Habicht vonalon. Ez alól kivételt képez a Sperber, amit a nagyobb átmérőjű betöltőnyílás miatt, méretesebb változatban készítettek. Szintén kivétel a hetvenes évek legelején készített mofa SL1 sorozat, ami műanyag csavaros tanksapkát kapott. Részben az S50-es sorozat és a tűgörgős főtengely miatt az 1:50-es keverékarányt hirdető fedél került a tankra. Ezt használta az S50, S51, KR51, SR50 sorozat is egészen 1991-ig. Az S53-as gyártásának 1990-es beindulása után műanyag váltotta az alumínium tanksapkát. Ez maradt egészen 2003-ig. Az utolsó típusokon, az SRA50 robogón és a 125-ös modellcsaládon is műanyag tanksapka volt, az utóbbin zárható kivitelben. Mind az NDK, mind a hazai ipar kínált a gyári mérettel megeggyező zárható kivitelű tanksapkát, ezeket be lehetett szerezni. Érdekesség, hogy a 70-es évekig a tömítése parafából volt, míg utána már gumit használtak erre a célra. Illetve a tankban kis üzemagyagszűrő volt a tanksapka alatt. Ez sok esetben elveszett a motorokból az idő folyamán.
Bogyay Norbert 2010.09.12. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2010. |
|