|
|
|
|||
|
Simson S51 sorozat Típusbizonyítványai A típusbizonyítvány az a dokumentum, amellyel a jóváhagyó hatóság hivatalosan igazolja, hogy a jármű, rendszer, alkotóelem vagy önálló műszaki egység típusa típusjóváhagyásban részesült. Hosszú lesz, úgyhogy essünk neki részetesen az S51-es sorozat magyarországi történetének. 1979-ben még csak prototípusok készültek az S51 sorozatból, mert 1980. július elején adta át az S50 sorozat helyét az utódjának, mégis addigra már elkészült a KERMI a szakvéleménnyel. Az S51N-H segédmotorkerékpár, így rendszám nélküli kategóriába sorolták, közvetlen utódja az S50N-H típusnak. A négy fojtásnak és az egy foggal kisebb lánckeréknek köszönhetően 40 km/órás a végsebesség. 2,45 lóerőt 5500-as percenkénti fordulatszám mellett adta le eredetileg. A három sebességes motor áttételeit is részletezték. Természetesen nem szerelték szét a motort, gyári dokumentációt mellékeltek minden esetben a tesztmotorokhoz. Külön kiemelték a fékeket. A magyar piacra készült változat szerepel a rajzon. Nagyon alacsony a vázszám, még télen elkészült az okirat. Érdekességképpen mellékeltem a korabeli vizsgalapot... A következő S51-es típus a B1-3 változat, mely már motorkerékpár kategória, azaz rendszámmal és érvényes műszaki vizsgával, illetve A kategóriás jogosítvánnyal lehetett használni . 1980 második felében indult a gyártása az N változathoz hasonlóan, még ebben az évben megindult a magyar piacra is a szállítás, de csak ideiglenes Típusbizonyítványt kaptak a Schwalbe (KR51/2 N-H) kismotorral együtt. Kétszemélyes kivitel, 60 km/órás végsebesség. Természetesen mindegyik motor kicsit többet tudott a valóságban, nem csak az óra szerint. A 3,7 lóerős három sebességes motor gyári érték szerint 2,8 litert kért 100 kilométerre vetítve, ez legalább tartósan 50 km/ órás sebesség feletti érték A sebességváltó áttételei megegyeztek a segédmotoros változattal. Elöl bowden, hátul rudazatos a fék. Nem volt általános az Európai jelölés még ebben az időben. Nem sokat törődtek a részletekkel, mert a rajzon még az S50 hátsó fékpedálja látható. Nem ragasztották be a képeket a megfelelő helyre, hanem mellékelték a suhli rajzokat. Jól láthatóan egy S51N-H típusra rajzolták rá az irányjelzőket és a gyújtáskapcsolót, a csomagtartó a hátsó lábtartók, a kürt és a rendszámtábla tartók lemaradtak. Az 1982-es dátumozás oka a rádió zavarszűrés hiánya, a lassú paprírozás és bevizsgálás miatt tolódott el több, mint két évet. 1982/83-ban több S51E változat érkezett a KERMI-hez, először egy olcsóbb megszakítós gyújtásos, majd egy sorozatgyártmány tirisztoros kivitel. Utóbbi mellett tették le a voksot, hamar el is készült a bizonyítvány. A B változattal megegyezik a motorkerékpár kategória. M541, azaz 4 sebességes kivitel, fojtatlan, azaz 60 km/órás végsebesség. Az áttételi arányokból is jól látható, hogy a kettes fokozat ékelődött be a három sebességes váltóhoz mert a végáttel megegyezik mindkettőnél. A fékek mindhárom változatnál megegyeznek, az eltérő gumiabroncs miatt a tapadási felület más. Egyre több az E jel. Rajzokon semmi változás, az S50 fékpedál úgy néz ki mindegyik kivitelnél megmaradt. Szintén mellékletbe került a körvonal rajz, itt az 1981-es prototípus enduró kivitel látszik a rövid első és hátsó sárvédővel. Fontos megjegyezni, hogy a hátsó sárvédőgumi alól felmentést kapott a típus, illetve hiába az 1984-es bizonyítvány, de a valós magyar piacra érkezés csak 1986-ban történt. Két évvel később, 1986 novemberében érkeztek meg az első electronik kivitelek az KERMI-hez, ezzel készítették elő az 1987-es értékesítést. A Közlekedési Főfelügyelet nem sokkal ezután kiterjesztette a Simson S51B1-3 Típusbizonyítányát az S51B2-4/1 változatra. Egy évvel később már újabb típusváltozat az S51B1-4 is megjelenhetett a magyar piacon, mert kibővítették erre a modellre is a B1-3 bizonyítványát. Ettől az időponttól már három négy sebességes Simson is kerülhetett a vas és járműboltok kínálatába. Egy érdekes számla, melyet a KERMI állított ki az akkori Simson forgalmazónak, 7000 Forintba került a forgalomba hozatal előtti típusvizsgálat. 1988 végén beérkezett az első 12 voltos prototípus a KERMI-hez, 1989 januárjában a sorozatgyártás megkezdése idején már a Közlekedési Főfelügyelet elkészült a megfelelő típusbizonyítványok kiterjesztésével. 1988.10.21-i a megrendelés keltezése, import előminta a 12 Voltos electronik megnevezése. 1990. januárjában beérkezett a régóta várt segédmotor kivitel, mely az S51N-H 1987-es nyugdíjazása után nem volt elérhető hazánkban sem. Sajnos a KERMI számára küldött két segédmotor is ugyanabban a vagonban utazott, mint a többi, így nem kerülhetett piacra egyik sem. Márciusra készült el a KERMI a szakvéleménnyel, többször sürgette az importőr őket levélben. Pontos méretek, tömegek... A kapkodásnak meglett az eredménye, tévesen SR 50 feliratok is megjelentek több helyen... Újra visszatért a fojtott segédmotor, 2,45 lóerő, viszont most a kipufogó megegyezett a többi fojtatlan változattal, csak a könyök volt jóval hosszabb. Itt is több helyen tévesen SR50, viszont a végsebesség 40 km/óra. Érdekesség a fékút hossza, jelentős a különbség a csak hátsó és az összekerék fékezés esetén. 1989-es vázszám, nagyon közeli számmal sok S51/1B-H fojtatlan kivitel is érkezett az országba. Gyors számítások a fékútra. Érdekesség, szintén 1980-as dátumozású mellékleten még a K30-as mintázat szerepel, de az S51/1B kivitelek már mind K36/1 gumikkal érkeztek. Itt is az ismerős S50 fékpedál, pedig ezeken a segédmotorokon már az féklámpa kapcsoló rugótartója miatt módosított pedál van. Henger palást kiterítve, jól láthatóan kisebb nyílás a kipufogónál. Végül pedig a szemléltető rajzok, melyen egy gyártás eleji kis hátsó lámpás példányra rajzolták rá a jobb teleszkópszárra szerelt 100dB-es kürtöt. Bogyay Norbert 2021.11.15. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2021 |
|