Főoldal

Tümmler csónakmotor

A birodalmi németországban több neves cég is foglalkozott csónakmotor gyártással. Az NDKs időszakban Berlinben készítették a Delfin névre keresztelt oldal csónakmotort, ezt szeretném bemutatni

Az ötvenes években a VEB Fahrzeugfabrik Treptow készített 75ccm-es csónakmotort 1,5 lóerős kivitelben SB2 néven.

Könnyen felismerhető a háromrészes nagy kipufogódobról. A gyújtást a Simsonnál megismert Optima cég készítette, míg a porlasztót a BVF Berlinben.

Lassan futott fel a termelés, mert 1955-ben még csak az első ezer motornál tartottak, 1958-ban is 8.000 környékén.

Ennek a továbbfejlesztése volt az SB75, itt a gyártó neve már VEB Motoren- u. Machinenbau Berlin-re változott a hatvanas években. A vízhűtéses motoron annyit változtattak, hogy a teljesítmény 2,5 lóerőre nőtt.

A merülő csövön felszívott vizet a hengerfejbe vezették, majd egy csövön távozik a kipufogó oldalon a szabadba (egy benzincsőnél kicsit vastagabb tömlőn).

Lendkerékmágneses gyújtás két világítótekerccsel. A Simson Sportról is ismerős elektromos csatlakozóval, melyre 4 db helyzetjelző izzó köthető.

Nem sokkal ezután módosítottak a konstrukción, megjelent az SB75/1 sorozat, itt már a kipufogódobban távozott a gázokkal együtt a hűtővíz.

A hatvanas évek közepére érték el az 50.000. példányt, majd nemsokkal ezután, 1967-ben átvette a BVF (Berliner Vergaser und Filterwerke) az irányítást. Modernizálták a karburátort, megjelent itt is a BVF 16N1.

Egészen az 1980-as évek első feléig kellett várni, hogy elérje a gyártás a 100.000. példányt.

A nyolcvanas évek közepétől megjelent az SB75/2 minimális változtatással, új színekben. Gyújtás kicsit megbízhatóbb lett.

Műszaki adatok a leggyakoribb típushoz az SB75/1 hez:

Motor kétütemű Otto motor
Hengerszám fekvő 1 hengeres
Hengerfurat

45 mm

Dugattyúlöket 46 mm
Lökettérfogat 73 ccm
Teljesítmény 2,5 Le 4500 f/min értéknél
Üzemanyag benzin/olaj keverék 1:33 arányban
Üzemanyagfogyasztás 0,6-1,3 l/óra terheléstől függően
Hajtócsavar fordulatszám 2630 f/min maximum
Hajtóműház olajmennyiség 65 ccm SAE90 hajtóműolaj
Csapágyház olajmennyiség

40 ccm SAE90 hajtóműolaj

Porlasztó BVF 16N1-2
Világítás 6V 20W
Gyújtógyertya Isolator M14-225 0,4 mm elektródaköz
Megszakítóhézag 0,4 mm
Motor tömege kb. 11 kg
Tartozék tömege kb 3 kg
Üzemanyagtartály 2.75 l
Csónaktest max. szabad magassága 450 mm
Menetsebesség 20 km/óra terhelés és csónakforma függvényében

 

Bogyay Norbert 2016.09.22.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2016.