|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tümmler csónakmotor A birodalmi németországban több neves cég is foglalkozott csónakmotor gyártással. Az NDKs időszakban Berlinben készítették a Delfin névre keresztelt oldal csónakmotort, ezt szeretném bemutatni Az ötvenes években a VEB Fahrzeugfabrik Treptow készített 75ccm-es csónakmotort 1,5 lóerős kivitelben SB2 néven. Könnyen felismerhető a háromrészes nagy kipufogódobról. A gyújtást a Simsonnál megismert Optima cég készítette, míg a porlasztót a BVF Berlinben. Lassan futott fel a termelés, mert 1955-ben még csak az első ezer motornál tartottak, 1958-ban is 8.000 környékén. Ennek a továbbfejlesztése volt az SB75, itt a gyártó neve már VEB Motoren- u. Machinenbau Berlin-re változott a hatvanas években. A vízhűtéses motoron annyit változtattak, hogy a teljesítmény 2,5 lóerőre nőtt. A merülő csövön felszívott vizet a hengerfejbe vezették, majd egy csövön távozik a kipufogó oldalon a szabadba (egy benzincsőnél kicsit vastagabb tömlőn). Lendkerékmágneses gyújtás két világítótekerccsel. A Simson Sportról is ismerős elektromos csatlakozóval, melyre 4 db helyzetjelző izzó köthető. Nem sokkal ezután módosítottak a konstrukción, megjelent az SB75/1 sorozat, itt már a kipufogódobban távozott a gázokkal együtt a hűtővíz. A hatvanas évek közepére érték el az 50.000. példányt, majd nemsokkal ezután, 1967-ben átvette a BVF (Berliner Vergaser und Filterwerke) az irányítást. Modernizálták a karburátort, megjelent itt is a BVF 16N1. Egészen az 1980-as évek első feléig kellett várni, hogy elérje a gyártás a 100.000. példányt. A nyolcvanas évek közepétől megjelent az SB75/2 minimális változtatással, új színekben. Gyújtás kicsit megbízhatóbb lett. Műszaki adatok a leggyakoribb típushoz az SB75/1 hez:
Bogyay Norbert 2016.09.22. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(c) Bogyay Norbert 2016. |
|