|
|
|
|||
|
40 km/óra A hetvenes évekre hiány alakult ki a minőségi mopedek hazai kínálatában, erre találta ki az akkori forgalmazó, a Mobil 1978-ban az S50N-H kivitelt. Export Ungarn ez a kifejezés többször szerepel a Simson alkatrészkatalógusokban, minden piacon egyénileg kezelték a járműkategóriákat, hazánkban a segédmotoros kerékpár elé több követelményt állítottak, mint a baráti országok többségében. Nálunk az egy személy szállítására alkalmas, önálló erejéből 40 km/órás végsebességre képes és 50 ccm-et nem meghaladó hengerűrtartalmú járművet sorolták a moped kategóriába. Simson esetében ilyen volt a moped sorozat (SR1 SR2 SR2E), majd a Spatz Neckermann változata és végül a Mofa SL1(S), az utóbbit 1972-ig gyártották, utána gyakorlatilag csak a rendszerváltás után készült sorozatban ilyen motor már az egyesített Németországban a folyamatosan változó jogi környezet miatt. A forgalmazónak több kérése is volt a gyártó felé, míg végül a KERMI tesztelte is az új segédmotort 1978-ban és alkalmasnak találta a forgalomba hozatalra. S50N-H néven kerültek be az országba, igaz csak pár évig, mert 1980-ban jött az utód, az S51N-H kivitel néhány változtatással, de követve az elődnél bevált egyszerűsítéseket. Évente közel 10.000 db ilyen kismotor jött az országba, sokak életét könnyítette meg, akkor lássuk a különbségeket a belpiacos N kivitelhez képest. Legfontosabb eltérés magát a motort érintette, hiszen a teljesítményét csökkentették, melyet úgy értek el, hogy a henger kipufogónyílását szűkítették, a karburátor súbere fölé egy műanyag gyűrűt helyeztek, hogy ne lehessen teljes gázt húzni, illetve a kipufogórendszert is megváltoztatták, mely hosszabb könyököt és a dob beljesében is komolyabb változtatást jelentett. A végsebesség miatt még a lánckereket is kicsrélték eggyel kisebb méretűre, így már tényleg 40km/óra körül volt a végsebesség. A hazai kivitel egyszerűsített elektronikával készült, még a kürtöt és a szárazelemeket is elhagyták, mindössze egy kerékpárcsengőt kapott a kormányra, a világításkapcsolót a jobb oldalra szerelték a leállító gombbal együtt. Az ülésről elhagyták az utas kapaszkodóját és a csomagtartót is, természetesen a lengővillán lévő hátsó utaslábtartókat is a tartófülekkel együtt. A hosszú hátsó sárvédő végére gumilap került. Nem volt szükség a km órára, spirálra, de még a meghajtásra sem, mindössze egy műanyag dugó volt a gyújtásfedélen. A kék fényezést messziről ki lehetett szúrni, de a biztonság kedvéért még az adattáblán is jelölték a szokásos CM 50 ccm beütéssel a segédmotor kivitelt. 1980 második felétől már az S51N-H kivitelt kaptuk 4000 példányban még ebben az évben, az esztétikai változások mellett kicsit nyomatékosabbá és csendesebbé is vált az új típus. Szinte minden évben valamilyen apró változtatás segíti beazonosítani az aktuális évjáratot. 1987-ben kifutottak az utolsó S51 N-H segédmotorok is. Elvileg csak rendszámos Simson lehetett kapni 1989-ig. Megszűntették egy jogszabállyal a Simsonok segédmotorkerékpárosítását is. Ebben az időben elég sok S51 electronic is érkezett a B és az Enduro-k mellett. 1989-ben nem csak a 12V-os példányok bevezetése jelentette az újdonságot, hanem a Mobil és a Simson gyár közötti megállapodás eredményeképpen az S51/1B H40 és az SR50/1B H40 segédmotorok forgalmazása is megkezdődött. Igaz előtte még pár szállítmány fojtatlan kivitel is bejött az országba, de jellemzően ezekből a típusokból a 40 km/órás végsebességű érkezett több tízezres számban két év alatt. A Mobilnak kérése volt a gyártó felé, hogy ne lehessen utólagosan elemni a végsebességet, és jobban jelöljék meg a segédmotoros kiviteleket, de ezt nem tudta vállalni a gyár, nem érte meg módosítai olyan mértékben a motorokat, így maradt a sárga felfestés a henger szívócsonkján, illetve a BVF 16N3-12 típusú porlasztó, alacsonyabb súberházzal. A sors érdekes fintora, hogy később Németországban is korlátozták a végsebességet, 1992 után 50, majd a kétezres évek elejétől 45 km/órában, de ez csak az újan gyártott típusokra érvényes, az 1992 előtti 60km/órás Simsonokkal ma is szabályosan közlekedhetnek a 16 évesnél idősebbek és elhúzhatnak az új robogósok mellett, akik 45 km/órával haladhatnak csak legfeljebb. (Náluk ez komolyan is veszik, mert vannak a rend éber őreinek mobil teljesítménymérő eszközük is.)
Bogyay Norbert 2014.12.01. |
|
|
||
|
|
||||
|
.
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2014. |
|