|
|
|
|||
|
Simson Sport 1957
1957 február elején érkezett hazánkba az első Simson szállítmány, mely mopedekből és négyütemű kardános motorokból állt. Ez utóbbiak 158 és 159.000 környéki váz és motorszámúak voltak, így könnyen beazonosíthatóak. Egyet mutatok be a több, mint 200 darabból. 1956-ban mutatták be az AWO 425 modernizát változatát az AWO 425S típust, melyet rögtön el is neveztek AWO Sportnak. Több, mint 7000 darab legyártása után 1957 elején az exportpiacok miatt átnevezték Simson Sportnak a típust, nagy eséllyel a magyar ÁVO rossz hírének is köszönhető volt ez a lépés Vonattal érkeztek vagonokban a motorok Budapestre, ahonnan elosztották megyékre, városokra, településekre, hol és mennyit vihetnek, elsősorban a bányavidékek élveztek elsőbbséget, korabeli újságok szerint például Komlóra egy került és rögtön 33 vevő is akadt a 20400 Ft-os keletnémet motorra. (1960-ban 1575 Ft volt az átlag havi kereset a KSH szerint) Rövid kitekintés után térjünk rá erre a példányra, melyet még 1958 nyara előtt értékesítettek, melyet bizonyít a két betű három számos rendszám beütése a váznyakba, majd rá egy évre átrendszámozták az 1958-1990 között használt két betű, kettő-kettő számos formátumra. Ezek a korai modellek még az oldalkocsi csatlakozó nélküli vázzal készültek Banán alakú fékpedállal Keskeny tartós tankkal Ívesebb kialakítású hátsó rugóstag felfogatással, ülés mellett kis alu kapaszkodó nagy segítség az középállványra húzásban Első teleszkóppár porvédője is árulkodik Fényezett felső részes és kétrészes króm hátsó teleszkóppárral Látványos formájú a kétszemélyes barna nyereg Lámpafej két visszajelzővel (üres és töltés visszajelző) Gyújtáskapcsoló eltolható fekete műanyag fedeles burkolattal. Szöghajtásos MAW km óra (sebességváltó kihajtásáról kapja a hajtást betűkkel vannak jelölve a hajtáspárok) Kis ívű, viszonylag keskeny kormány, két (14 mm-es kulcsnyílású) M8-as csavar segítségével forgatható Bilincses kivitelű kormányszektorok, korai évjáratra jellemző krómozott teleszkóprögzítő felső csavarok. VEB MILA feliratosak a szektorok és a gáztám Szimmetrikus első fényszóróüveg, 6V 35/35W Narva izzó. Slusia visszapillantó tükör a kormányvégbe rögzítve Első osztályú minőségjel a gázmarkolat végében. Oldaldobozok nagyon kicsi peremesek és két szegecs tartja a zárakat Vastag pumpa, tartója felül egy cső, alul pedig egy kúp forma AWO 425-ről ismerős középállvány, de a magasabb kialakítás miatt hosszabb szárral Lábtartók négy irányban is állíthatók a tartócsavarok lazítása után. Krómozott váltókar ovális gumival Ezek a motorok még ezüst betétes tankkal és kerekekkel érkeztek hozzánk Kerekek 18 colosak, 3.25-18-as méretű Riesa gumikkal szerelték 180 mm-es átmérőjű fékdobok alumíniumból készültek, vas betét van bennük Oldalfedelek és az első sárvédőn arany vonalazás, hátul nincs, csak a Suhl címere alatta Simson felirattal Lengővilla kialakítása is némileg eltér, a zsírzógomb egyben a porvédő kupak rögzítését is ellátja 1954-ben megjelent AWO 425-höz hasonló három részes hangtompító, de itt 35 mm-es könyökkel és némileg eltérő felfogatással készül, a lábtartó mellett horpaszással. 247 ccm-es négyütemű motor két szeleppel, alul vezérelt, OHV kialakítás, 68 mm-es furattal és szintén 68 mm-es lökettel. Olajzás a vezérműtengelyről hajtott olajszivattyúval 14 LE, kicsivel több, mint 6000 f/min mellett jelentkezik, végsebesség 105 km/óra, de az utazási tempó 80 környékén az ideális Érdekes a BVF porlasztó kialakítása, döntve szerelték a hengerfejre, emiatt az úszóház dőlése és magassága is állítható Motorról lecsavarozható a 4 sebességes váltó, melynek a száma egyezik a váz és motorszámmal. Kézzel és lábbal is könnyen kapcsolható. Kézi váltókarral egy mozdulattal akár 4-ből üresbe kapcsolhatunk. Hardy tárcsán keresztül viszi a hajtást a szöghajtáshoz, melyből létezik szóló és oldalkocsis kivitel, lengővillán egy furaton keresztül vezették el a kardántengelyt Kardánkereszt a motor színére fényezett lemez alatt található Két fokozatban állítható a hátsó teleszkóp, hosszú a fékkar a korai modelleken. Légszűrőház egyben a szívászajtompító, oldalán egy elektromos csatlakozó mely akár oldalkocsi elektromos csatlakozójának, vagy szerelőlámpának is ideális Fekete féklámpás hátsó lámpával szerelték, 1957-ben jelent meg a rendszámtáblatartó préselése a sárvédőn. Bemutató videó itt található... Bogyay Norbert 2024.04.20 |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2024. |
|