|
|
|
|||
|
Delegáció kísérő Simsonok a hatvanas években A nyolcvanas években fizettem elő az Autó Motor újságra, nem sokkal ezután elkezdtem gyűjteni a korábbi példányokat, szinte az összeset sikerült beszerezni, Akkor még gyakrabban nézegettem az évfolyamokat diákként. Eltelt pár évtized és megakadt a szemem az 1964-es 7. szám címlapján... Mikor már volt itthon Simson Sport az ember fia jobban megismeri a részleteket és több export kivitel szerepelt a címlapon. Ekkor már tag voltam az AWO Simson Veteránmotoros Baráti Társaságban, sokat beszéltem az alapító Elnök Úrral, Pista bácsival, aki még emlékezettt, hogy a hatvanas években ilyen motorokat is alkalmaztak delegációk kísérésére. Azóta már alaposan körbejártam ezt a témát, több internetes archívumban találtam érdekesnél érdekesebb képeket Hazánkban a meghatározott védett vezetők (államfők, kormányfők stb.) részére 1960-ban szóló motorkerékpárosokból álló kísérő alegységet hoztak létre. Mint ahogy az történni szokott, a vadonatúj Simson típusú motorkerékpárokat az első „éles” feladat előtt mindössze 15 nappal korábban adták át a forgalomellenőrző motoros alosztálynak. Az alosztályon belül a feladatra 24 legmegfelelőbb személy kiválasztása nem ütközött nehézségekbe, az új motorok bejáratása azonban igen. Ezért két héten át minden egyes nap a Budapest-Szeged-Budapest útvonalon közlekedve kellett bejáratni a motorokat, hogy meglegyen a kellő kilométer, s a motor szolgálatra alkalmas állapotban legyen. Ez igen nehéz feladat volt akkoriban, hiszen gyorsforgalmi út fogalmát akkoriban hazánkban még nem ismerték, továbbá a Simsonok és a mai járművek között ég és föld volt a különbség. A kísérő egység tagjai új díszruhát is kaptak a szolgálat ellátására, mely a közlekedők és a járókelők is megcsodáltak. (Kemenes Miklós ny. r. ezredes )
ezekről a motorokról, folyamatosan gyűltek az információk. 1960-ban alapították a Rendőrségen belül a delegáció kísérő egységet Simson Sport motorokkal. Kiderült, 1960 év elején érkezett Simson Sportok közül két tucatot használtak erre a célra. Export kivitelek, azaz a gazdagon krómozott változatok, a felnik és a tank oldalsó dísz íve is fényes bevonatot kapott. Fekete színben készültek arany vonalazással az első sárvédőn, tankon és az oldalfedeleken. Az osztott ülések felül kék, oldalt törtfehér színűek voltak Az alvázszám 205 kezdetú volt, ez alapján különböztették meg egymástól a motorosok. Érdekesség, hogy a pumpákat levették, egyik képen sem láthatók, illetve kizárólag fekete felső porvédősek a hátsó rugóstagok, melyek alu helyett vasból készületek. Slusia tükör sem volt egyik képen szereplő motoron sem. Elegáns és kimondottan drága motor volt akkoriban a Simson Sport, nem csoda, hogy felfigyeltek rá a hivatalos szervek. Talán ezen a képen látható a legtöbb, közel két tucat Simson és a hozzá öltözött motoros. illetve a kíváncsi tömeg és a végeláthatatlan fényűző kocsisor 1960 április 17.én az Indonéz elnök látogatott Budapestre Nagy tömeg kísérte a menetet a fővárosban. Látványos és praktikusan közre fogták az elnöki szovjet luxusautókat. Elöl az ékparancsnok vezette a motorosokat, a szilvásváradi spanyol lovasiskola adta az ötletet a motoros karuszel megszervezéséhez. Annyira jól sikerül, hogy külföldön is lemásolták. Vászontetős Zisz vezeti a sort Hátulról még jobban látható, ahogy a Simsonokon nincs rendszám Érdekes, Gagarin 1961 augusztus 19-ei látogatásakor csak, oldalkocsis BMW-ket használtak (közben kiderült biztonsági okai voltak, hatalmas tömegből esetlegesen kilépő miatt stabilabb egy oldalkocsis motor). Tito érkezése 1964 szeptember 11-én Baross tér macskakövein gurultak éppen Elöl a nyitott Csajka, majd a többi limuzin követi őket. Pont a Simsonok lettek homályosak a képen Novotny, a Csehszlovák elnök, ( a motoros ék és előtte az oldalkocsis BMW) budapesti látogatása 1964 szeptember 28-án. Közre fogták a nyitott Csajkát, mögötte Mercedes Benz szinte eltörpült. Meglepően jól dokumentáltak ezek a protokoll események. A hatvanas évek második felében átvették a Simsonok helyét az oldalkocsis és szóló boxer BMW-k, a rendszám nélkül használt Simson Sportokat pedig értékesítették, bárki megvásárolhatta a fiatal, teljesen újszerű motorokat 1967. május 10-én érkeztek a BMW R69/S-ek, melyek kiemelkedően megbízhatóan szolgáltak 1979-ig. 160-as végsebesség miatt az akkori hazai járműpark 99 százalékánál dinamikusabbak voltak ezek a motorok. Végül pedig pár korabeli Filmhiradós videó, melyen ha jól figyelünk mozgásban is láthatók az elegáns Simsonok: Filmhíradók Online / Sukarno, az Indonéz Köztársaság elnöke Magyarországon Filmhíradók Online / Dahomey-i küldöttség Budapesten Filmhíradók Online / Szenegáli kormányküldöttség Magyarországon Filmhíradók Online / Gagarin Budapesten
Bogyay Norbert 2025.07.16. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2025. |
|