| 
 |   | 
 | |||
| 
 | Fachkunde für Kraftfahrzeugschlosser 1955 Ádám barátommal beszélgettünk a siófoki veteránbörzén, megakadt a szeme a régi német könyvön, felkaptam, kinyitottam találomra és pont egy pirostankos AWO képe fogadott, kis alku után megvettem, mert sok érdekességet találtam benne, lássuk részletesen. 
 A hajdani Ikarus műszaki könyvtár tulajdona volt a Szakmai ismeretek tanműhelyeknek című kiadvány. Ebből tanultak a korabeli lakatosok és autószerelők. 
 1954-ben zárták le a szerkesztését és 1955-ben adták ki Berlinben. Ewald Dahn neve feltűnik az AWO 425 tervezésénél is, emiatt külön érdekes a kiadvány. 
 A főbb járműtípusok bemutatása természetesen képekkel illusztrált, a motorkerékpároknál egy 1951-es évjáratú AWO 425 szerepel. 
 A vázgeometria résznél is feltűnik egy korai vázlatrajz egyik prototípus szemlélteti az első villa kialakítását. 
 Az első villa felépítése és alkatrészei. 
 Hátsó bakteleszkóp részletes metszeti rajza. 
 A kerekek fejezetben a felnyitható sárvédővég megkönnyíti a kerék ki és beszerelését. Ez még az 1950-es motor. 
 Motor metszeti rajzán jól látható a korai kipufogó menet nélküli hengerfej, illetve a szórótárcsa nélküli főtengely.Három helyen csapágyazott főtengely, OHV motor két szeleppel, száraz egytárcsás kuplunggal. 
 Két tömítés között az öntöttvas henger látható, felette a szelepemelő rúd és az üreges hengerfejcsavar látható. Helytakarékos SUM porlasztó. 
 Főtengely és részei a dugattyúval. 
 Az első két évjárat vezérműtengelye az olajszivattyú hajtással és az egybeépített fogaskerékkel. 
 Szelepemelő kialaktások és a szelephimba, hézag állítása csavarral és kontraanyával 
 Szeleprugó változatok, Simson esetében a hajtűrugókat alkalmazták végig. 
 Hengerfej felújítás lépései... 
 illetve a szelep becsiszolás. 
 Sebességváltó metszeti rajza (felső nézetből) 4 sebességes, a Hardy tárcsa előtt kilóméteróra meghajtással 
 Konplett hátsó hajtás fékbetétekkel. 
 Kardáncsukló (porvédő előretolva lehet hozzáférni a kereszt zsírzógombájához) és a Hardy tárcsa. 
 Úsztatás az 1953-ban bevezetett lapsúberes BVF prolasztón. 
 Az első három évjárat még a SUM három fúvókás karburátorral készült... 
 majd áttértek a modernebb BVF karburátorra. 
 Üzemanyagcsap, 1954-től használták ezt a típust. 
 A szikráról az IKA gyújtómágnes gondoskodik, hasznos a sematikus rajz a megismeréséhez. 
 Megszakítóhézag beállítása fontos a megfelelő szikra miatt. 
 Tetszik ez a metszett motor fotója, jól látszik a korai ZS2 mágnes, a dinamó, alatta pedig a feszültségszabályzó. 
 Gyújtás beállításához segítség a korai modelleken. 1952-ben megjelent a furat a motorblokk oldalán és a lendkeréken a megfelelő jelölésekkel, melyed egy gumidugó takar. 
 Középső lámpafej érdekes, nincs benne km óra. 
 Lámpafej és részeinek metszeti rajza (1953-ig használt egy visszajelzős változat). 
 Egy prototípus fényképe az elejéről, még a Bosch lámpaüveg jól kivehető. 
 Pirostankos motoron izzócsere. 
 Az ún. boszorkányorr hátsó lámpában izzócsere. A kis bakelit lámpához mindig tartozott a rendszámtábla alatt egy fényvisszaverő prizma, ezt váltotta 1954-ben a modernebb egybe épített hátsó lámpa. 
 EFR kürt és felépítése, természetesen ez is a háború előtti Bosch egy továbbfejlesztett másolata. 
 Bekötési rajz 1950-52-es modellekhez (csak töltésvisszajelző és bowdenes fényváltó kapcsoló) 
 Végül pedig egy összehasonlító táblázat a korabeli NDK motorokról. (EMW R35 gumimérete helyesen 3,50-19) 
 
 Bogyay Norbert 2023.05.04. | 
 | 
 | ||
| 
 | 
 | ||||
| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | ||||
| 
 | (c) Bogyay Norbert 2023. | 
 | |||