|
|
|
|||
|
Grünert, a keletnémet könnyűfémfelnigyár története Kalandos történet a Simsonokon is használt alufelnigyártó üzem életútja, kicsit ezt bogozom ki ebben a bemutatóban. Nemrég vásároltam egy pár Simson Sport alufelnit, kíváncsi voltam ki és hol készítette, de lássuk a részleteket...
Reinhold Grünert a háború vége után megalapított a R. Grünert & Co vállalkozást, mely fő tevékenysége az alumínumból készült termélek gyártása volt Oederánban, Szászországban. 1950-ben Hetzdorf-Flöhatal településre költöztek a nagyobb üzemméret és a kapacitásbővítés miatt. Nagy eredményket értek el a kerékpáralkatrészekkel, könnyű alkatrészek a versenysportban gyors eredményekhez vezettek, folyamatos reklámoknak is köszönhetően nagy népszerűségnek örvendtek az alufelnik és a kormánytartók. Új piac volt a motorkerékpár és mopedfelnik, de az autógyártásban is a különféle alu díszlécekkel jelen voltak a beszállítók között. 1958-tól az ismert logót kezdték használni, az MZ motorok mellett már a Simson mopedekhez, a friss KR50 és a Simson Sporthoz is készült alumínium felni 2,15B x18-as méretben. A belső felén jelölték a méretet és szemben vele gyártó beütése a szelep két oldalán. 1962-től a Simson moped SR2E változata kizárólag alu kerékkel készült. 1964-től a Schwalbe és a Star, majd két évvel később a Sperber is ilyen kerekekkel startolt. A könnyűfém tárcsák esetében monopolhelyzet állt elő, évi milliós példányszámban készültek a kerékpár, moped és motorfelnik. A társaság részvényeit az NDK Minisztertanácsa 1956 év eleji határozatának következményeként elkezdték felvásárolni a családtól, így 1961-re már 50% alá, majd 10 évvel később már csak a részvények alig a harmada volt a kezükben. 1972-ben a gyárat teljesen államosították és MZ Werk III Mühlbach/Hetzdorf néven a zschopaui motorgyárhoz csatolták. A korábbi tulajdonosokat eltávolították minden pozícióból, részvényeiket elvették. Megjelentek az MZ feliratok a felniken, reklámanyagokon a korábbi családnév helyett. A többi NDK üzemhez hasonlóan a fejlesztések nagyon visszafogottak voltak ezután. 1974-77 között kísérleteztek az egy keresztes fűzésű kerekekkel, rövidebb küllőkkel anyagot spóroltak, de ezután mégis visszatértek a korábbi két keresztes megoldáshoz. A nyolcvanas években jelölték a felni gyártási évét és hónapját, gumi levétele után így könnyen kideríthető, hogy cseréltek kereket a motoron. 1990-ben a német vagyonkezelő az örökösöknek adta el a privatizálást követően a hetzdorfi üzemet, ettől fogva az MZ márkanevet a patinás Grünertre cseréltek. Azonban hamarosan megszűnt a motorkerékpár felnik gyártása, kerékpár alkatrészekre koncentráltak. Ezért kezdetek használni Simsonokon is német Behr, spanyol Akront, majd drágább változatokon az olasz öntött Grimeca és végül a rozsdamentes szintén itáliai Raedelli kerekeket. 2001-ben a gazdasági nehézsgekkel kűzdő, majd csődvédelmet kérő vállalatot felvásárolta a Fuldai székhelyű Büchel cégcsoport, majd nem sokkal ezután modernizálta a keréktárcsagyártó üzemet a mai napig évi több, mint 5 milliót gyárt belőle saját márkanév alatt... Érdekesség, hogy szintén ez a vállalat a tulajdonosa a korabeli KEBA láncgyárnak is Barcfeldben 1991 óta. 2015-ben ISO:9001 minősítést értek el Oederanban
Bogyay Norbert 2024.12.15 |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2024. |
|