Főoldal

Simson S51 sorozat

A hetvenes évek végén újra nagyot alkottak a suhli mérnökök. Az 1974-ben nagy port kavart S 50-es szériát felváltó S 51 igen szép karriert futott be Európa keleti részében. Nagyon sokan még most is a Simson szó hallatán e típusra gondolnak.

A legnagyobb újdonság a motor volt, hiszen a három (M531) illetve négysebességes (M541) erőforrás jelentősen eltért az s50-esétől. Nagyobb bordázatú henger, keverék által olajozott főtengelycsapágyak, vonóékes váltó, kicsit megnövelt teljesítmény (3,6 ról 3,75 LE-re). Modern kombinált kapcsoló foglalta magába a fényváltót, az irányjelző kapcsolóját és a kürt gombját. A dúsítókar figyelemfelkeltő start feliratot kapott.

Az első példányok még kis Simson matricával, merevített első sárvédővel, két csavaros hátsó lámpával készültek. Az S51N -H modell volt a legegyszerűbb kivitelű. Könnyen megismerhető a kék fényezéséről; indexekkel, csomagtartóval, gyújtás és kombinált kapcsolóval, km órával nem rendelkezett. Kizárólag egy teljesítményben fojtott 3 sebességes motorral készült a magyar piacra.

A korabeli hazai szabályok értelmében segédmotoros kerékpár volt. Ezért elhagyták a hátsó lábtartókat (még a helyét is az ülésről) és a kapaszkodót.

 

Az S51 B 1-3 már egy jobban felszerelt 3 sebességes változatot jelöl. Az elbőbb említett hiányosságokat természetesen taralmazza, ezeken felül alumínium felnikkel készült. E típusnak a négysebességes változtata az S51 B 1-4. Főbb színválaszték: világos és sötétzöld, sárga, piros

 A kínálat csúcsán először az S 51 B 2-4, azaz az electronic állt. A megnövelt teljesítményű világítás, a karbantartást nem igénylő elektronikus gyújtás, nagyobb méretű km óra és tükör számított főbb eltérésnek a többi kismotortól.

 

Az 1982-es modellévtől bővült a kínálat az E jelű Enduro modellel. Emelt kormányt, K32-es enduro mintázatú Pneumant gumikat, magasabb ülést,emelt és védőráccsal ellátott kipufogót szereltek rá. A nagyobb igénybevétel miatt merevítettek a vázon, módosult a lábfékkar, illetve hátul az MZ-kről ismert állítható rugóstagokat kapott. Kizárólag 4 sebességes és megszakító nélküli gyújtással készült. A légszürőfedél és a jobb hátsó lábtartó felfogatása is más volt a kipufogó miatt Hátul a sárvédő gumi helyett műanyag ívet helyeztek fel. A berúgókar már függőlegesen állt, behajtható felső résszel. Elég nagy számban készült ezüstszürke színben.Az első sárvédőről elhagyták a merevítést, elegánsabb lett. A hátsó lámpa is új lett. Nagyobb méretű Simson leáztatós matricát kapott. 

A következő évben az S51 C, azaz Comfort verzió jelentette az újdonságot. Itthon kevésbé ismert típusról van szó. Az enduroról ismert emelt, kényelmesebb ülés, állítható hátsó teleszkóp, zömében feketére festett motorblokk, merevített váz, két nagy tükör, akár színre fényezett sárvédők, fordulatszámmérő igen elegánssá tették. Ekkor muatták be az S 70-es sorozatot is, amelyből Comfort és Enduro modell készült 5,6 LE-s kivitelben.

Az 1984-es modellévre mindegyik típus megkapta a nagy tankmatricát, ekkor már nem volt merevítés az első sárvédőn és már a háromcsavaros hátsólámpával szerelték a Simsonokat.

A következő változás 1986-ban történt, amikor megjelent az új, kicsit letisztultabb üzemanyagtank, változtattak a kormánymarkolatokon is. A porlasztó volt a legnagyobb újdonság. 1987-ben készültek az utolsó S 51 N-H-s segédmotorok is tudomásom szerint.

A következő nagyobb módosítás az 1989-es modellévben volt, amikoris 12V-os elektromos rendszert kapott a sorozat, a neve is s51/1-re módosult. A kürt a jobb első teleszkópra került, változtattak a kombinált kapcsoló dizájnján, első féklámpa kapcsoló, módosított hátsó féklámpakapcsoló, illetve egyes modelleken a halogén HS1-es fényszóró jelentette az újdonságot. A kuplung és a kézifékkar is ívesebb formát kapott.. A tankmatrica immár nem leáztathatós, hanem hagományos felragasztós volt. Ez már nem repedezet be, ellenben lekopott a festés róla. Az Enduro kis oldaltámaszt kapott, amit a motor kis dőlési szöge miatt elég veszélyes használni.

Az utolsó kisebb módosításokat az 1990-es modelléven végezték. Ekkor fekete sárvédőket, új S51 12 Volt feliratú oldaldekni matricákkal szerelték, új ívű lett a középállvány. Az S51N helyét az S51/1B H40 vette át. E modellen nem volt elöl teleszkópvédő gumiharang, hátsó lábtartó rögzítésével együtt, illetve 40 km/órára csökkentett végsebességgel. Elég  gyakori volt a szürkésfehér szín.

A legutolsó S51-esek már az S53-as műanyag első sárvédőit is megkapták.

Bogyay Norbert 2006.08.06.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2006.