|
|
|
|||
|
Simson S51/1E1 H 1989 A nyolcvanas évek végének legjobban felszerelt Simsonja volt Magyarországon, a közel 18.000 Ft-os vételárával mindenki számára könnyen elérhető motorkerékpár volt. Az Alföldön éppen csak bejáratott, egygazdás szépen megőrzött példánya nemrég került a gyűjteménybe, így részeltes képes bemutató következik.
Ebben az évjáratban még az ezüstszürke sárvédőkkel készült mindegyik változat, de az év második felére megjelent az oldalfedélen az S51 12 Volt felirat.
A fotó kedvéért hagytam oldaltámaszon, valószínüleg egy kisebb szél el is döntené.
Szép, eredeti állapotban maradt meg, egyedüli átalakítás a dupla órás tartó, amelyet itthon készítenek azóta is kapható a boltokban. Bal oldalra egy elektronikus fordulatszámmérőt tettek, amelyet szintén Magyarországon gyártanak.
Érdekesség, hogy ekkor már szinte mindegyik tankmatrica hagyományos volt, de ezen a példányon még a régi vizesmatricát használták.
Napon nem sokat állt, mert a fényezés, de még a matrica sem fakult meg.
A hővédő rács, a kürt, lábtartó, motor és kipufogótartó, villakiflik, illetve a hátsó lámpatartó már porfestett bevonatot kapott.
A védőfólia tökéletesen megvédte a bordázott üléshuzatot, így nem repedezett ki, illetve a feliratok is rikító fehérek még a hátulján. A csomgtartón helyén a rögzítő, öregedésnek semmi nyoma.
Ekkor még Eska csavarok voltak mindenhol, igaz a vésett feliratosok mellett több domború feliratos. A krómozási minőség kiemelkedő, indextartó, csomagtartó, teleszkóprugó és a küllők is újkori fényükben ragyognak.
Ezen a képen jól látszik a magasított ülés, alacsony csomagtartó, a kipufogó miatt szélesebb hátsó lábtartó tartóvas és a háromfuratos hátsó sárvédő, amire a nagyméretű rendszámtábla tartót csavarozták. Két fokozatban állítható hátsó rugóstag az egyszemélyes beállításon van jelenleg.
Jól látható a szép gyári fényezés a vázon és az oldalfedeleken is. A jobb fedelet rögzítő csavar alatt lapos alátét, alatta pedig a gumi védi a lakkozást.
Közelről nézve az légszűrőház viszont öntési hibás, csíkozások vannak benne. Egyedi lehet, mert eddig még nem láttam ilyen hibát egyik motoron sem.
A vázszáma alapján az utolsó negyedévben készült.
HS1-es lámpafej, nagy fényerővel, állandó menetfénnyel, Narva izzóval.
Jobb teleszkópszáron lévő, nagy hangerejű duda.
Egyenlőre marad a szimmetriát biztosító órapár. Két kisméretű tükörrel jöttek az országba ezek a motorok.
Első féklámpa kapcsoló a fékkonzolba van integrálva, gumi burkolat védi a nedvességtől.
Szép fényesek az alufelnik és a teleszkópszárak, igényes részletmegoldások, még a szelepsapka is galvanizált. Pneumant K32-es mintázatú gumik 1989. 35. hetéből származnak, 2,75-16 a méretük.
Itt még a hagyományos középtámaszra állíthatjuk a gépet, nem sokkal ezután cserélték egy könnyítettebb kivitelre.
Kis oldaltámasz, erős rugóval. Ezek a kivitelek polírozott motor oldalfedelekkel érkeztek.
Jól látszik a sárgított csavar és a nagy alátét a teleszkóp tetején.
Préselt kipufogó tartó, hibátlan fényezésel.
Itt közelről látható az enduró kivitelek horpasztott kipufogódobja. A középrész krómozása kevésbé fényes és sima felületű, mint a végének,
Szintén enduró specifikus a lábfékkar kialakítása.
Itt még a gyári láncszett a helyén, nem tört szét mindent az öngyilkos patentszem. Az első szerelésű patentszem rögzítése belül van. A biztonság kedvéért egy minőségi darabra cseréltem.
4 sebességes blokk, 1988-as gyártású hengerrel, nagyon szép kipufogókönyökkel.
Polírozott Simson felirat kerete. A fekete műanyag rögzítőcsavaros km óra spirált szerelték a gyárban mindegyik modellre.
Megszakító nélküli gyújtás, értintetlen fekete lendkerékkel 1989. harmadik negyedévéből. Csak a fotó kedvéért vettem le a fedelet, érintetlenek voltak a rögzítő csavarok mindenhol.
BVF 16N3-4 porlasztó, alacsony fogyasztással, lezárt CO csavarral.
Elég csak óvatosan rálépni a berugókarra, a gyújtáskapcsoló elfordítása, benzincsap megnyitása és a dúsítókar elhúzása után lelkesen beindul a jellegzetesen búgó hangú kismotor.
Végül egy kis videó a motorról Bogyay Norbert 2016.05.01. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2016. |
|
|||