Főoldal

Simson Sport 1960

1958-tól a magyar piacra is a díszesebb export kivitel érkezett, több ezer darab. Két tucat a kormányőrséghez  került az 1960-as évjáratból, melyeket delegáció kíséretre is használtak. Pár éve hozzám került egy szépen megőrzött darab, lássunk részletesen.

Az export kivitel a gazdagabban krómozott változatot jelöli, jelen esetben a felni és a tankbetét az árulkodó jel. 29.900 Ft-ba került a korabeli járműboltokban a 60-as évek elején!

Feketére fényezett motor, arany vonalazás az első sárvédőn és az oldaldobozokon, a tankon pedig a króm mellett közvetlenül egy vastagabb kék vonal húzódik.

Mindegyik fekete motoron felül kék, alul körben törtfehér üléshuzat volt 1958-61 között.

Egy közeli kép a delegációkísérő motorról, teljes az egyezés.

Szép vonalú, gyári fényezésű első sárvédő, polírozott alu kerékagy. A 18 colos keréken még az eredeti Riesa 3,25-18-as gumik, nem repedezett és nem porlad, akkor még gumiból voltak.

Lámpatartókon némi patina, lámpatökön ezen az oldalt a töltésvisszajelző, másik oldalt pedig az üresvisszajelző látható. Szép íves gyújtáskulcs is eredeti darab.

Lámpaüveg márkajelzése jól látszik alul középen a szimmetrikus üvegen.

Kormánytartók között jól látszik a kormányszorító alu tekerője, oldalkocsis üzemben is nagy segítség.

MAW szöghajtásos km óra 120-ig skálázva, feketére fényezett kerettel. Jellegzetes  a kormány formája és a gázbowden a ráhegesztett lemez alól bújik ki a csúszkás gázkartól.

Kormány végébe illeszkedik a Slusia gyártmányú tükör.

Márkajelzéses tanksapka alumínium borítású és polírozott.

Szépen kifestették a gyárban az emblémákat, Simson felirat fehér, alatta a villám piros.

Az alu márkajelzést sárgára eloxálták akkoriban. Hátulján L és R felirattal jelölték melyik oldalra való.

Egymással nem felcserélhetőek a térdgumik és a lemez tartóik, volt balos és jobbos kivitel.

Négyütemű, 250 ccmes egyhengeres motor OHV vezérlésű, rudak emelik a szelephimbákat, melyeket a vezérműtengely bütykei emelnek. Itt már az újabb gumiba ágyazott motortartókat látunk.

BVF oldalsó úszóházas 25,5 mm-es átmérőjű hengeres súberes porlasztó döntve van a könnyűfém hengerfejre rögzítve. Itt már az úgynevezett szektorhenger, azaz 4 helyen osztott hűtőbordás és lapos a dugattyú teteje.

Külön levehető a 4 fokozatú sebességváltó, melyen szép íves behajtható berugókar, mögötte pedig a gyári fényezésű légszivattyút látjuk. Bakelit ülepítős a benzincsap.

Hardy-tárcsa a váltó kihajtásánál, a kardántengely a lengővillán keresztül megy a hátsó hajtáshoz.

Kézi váltókar és a lábtartó alatt vezetett fékpedál, melyet belül egy rugó húz vissza az M6-os csavarral beállított alaphelyzetbe.

Gyári huzatos ülés szép arany színű kéderrel, alul alu díszléccel.

Utasülés hátulján a Möve gyár madara hirdeti a mühlhauseni származást. Struktúrája is érdekes az NDK műbőrnek.

Feketére fényezett vas felső teleszkóppohár, alja polírozott alu és állítható két fokozatban. Oldaldoboz is gyári fény és vonalazás. Ez már az utolsó változat biztonságosabb zárral, melyet külön nyelvvel láttak el és két szegecs tartja.

Pici kopás a szerszámfedél vonalazásán. hátsó sárvédő is gyári fényezés.

Utolsó változat az utaslábtartóra és az íves tartójára.

Vizesmatrica a lámpa felett, ekkor már ezüst színűre fényezték a hátsó lámpa házát, féklámpa még borostyánsárga volt.

Világítás kerek piros üvege egyben fényvisszaverő prizma szerepét is betölti.

1989-ben kapta (az eredeti E bertűs rendszámokat visszavonták, mert kiadták autókra is) a  BI-st, azóta nem volt forgalomban a motor.

 

Bogyay Norbert 2025.08.16.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2025.