|
|
|
|||
|
Simson SR50B3 1987 1986 fontos év volt a Simson gyárban, a 22 éve futó Schwalbe gyártását befejezték, átadta helyét a modernebb SR50 típuscsaládnak. Hirtelen akkora érdeklődés lett az új modellekre, hogy alig győzte a gyár a termelést, több év telt el, míg a magyar piacra is jutott az újdonságból. Egy belpiacos borvörös színű B3 változattal bővült a gyűjtemény, ideje alaposan megismerni ezt a típust is.
1986-88 között készült az SR50 sorozat, az alapmodell viszonylag kis példányszámban készült SR50N, ebbe a három sebességes M531/2 KFS motor került, egyszerűsített elektronika, nem volt irányjelző, kerek visszajelző nélküli km óra.
A következő az SR50B3, szintén három sebesség, kerek kmóra, de már az S51 sorozatról ismerős irányjelzők, kombinált kapcsoló a kormányon, oldalcsomagtartó a kipufogó oldalon. Az SR50B4 az előbbitől a kombinált nagyméretű km órában, hátsó rugóstagban és a 4 sebességes motorban tért el.
Az SR50C már két visszapillantó tükröt, bordázott üléshuzatot, több fokozatban állítható hátsó rugóstagot, több alumínium elem fekete porfestést, illetve tirisztoros gyújtást kapott, míg a csúcsmodell az SR50CE lett, megfejelve az előbbi változatot önindítóval, ami miatt a jobb taposólemez eltérő kivitelben készült. Az önindító miatt ennél a változatnál jelent meg először a 12 Voltos elektromos hálózat. Utóbbi két kivitelt készítették 70 ccm-es motorral is SR80 néven.
Az ezredforduló környékén került Magyarországra ez a példány, az adattábláján csak SR50 jelzés olvasható. Ekkor még nem használták a porfestést, hagyományos vékony borvörös réteg került a világosszürke alapozóra. Ezüst színű kerekek, szürkésbarna tank, a sötét árnyalatot feldobják a fehér matricák.
Megszokott helyen látható a típustábla, mellette lévő préselt lemez idom eltért a későbbi változatoktól. Fekete műanyag élvédő fut végig a lábvédőkön.
6 Volt 25/25 Wattos teljesítményű Narva izzó az első fényszóróban, itt még nem találni E jelet az üvegen, csak a speciális DDR szimbólumokat.
Az irányjelzőket krómozott tartókra csavarozták, egy kis elhúzható műanyag borítás került a rögzítő bilincs felé, amúgy teljesen megegyezik az S51 sorozatnál használttal.
Pneumant feliratos markolatgumik a kormányon, cikkszám és egységes fogyaszói ár DDR márkában.
Már a lekerekített formájú karokkal, de még a kisebb gömbbel a végén készültek a markolatok, alatta látszik az első féklámpa kapcsolójának gumi porvédője.
Feketére fényezett lemezt csavaroztak a kormányidomba, abba tették bele a 100-as km órát, melyen nincs visszajelző, csak a világítás izzóját tartalmazza. Az utolsó fehérre fényezett fém mutatós óra, nem sokkal ezután váltottak a műanyag mutatóra.
Külön helyen vezették el a bowdeneket, innen kap levegőt a léghűtéses kétütemű motor. Nincs meglilulva a gyári kipufogókönyök. Simson feliratot préseltek a vázra.
Két fekete állítható műanyag kábelkötegelő tartja a vezetékeket, hogy ne érjenek a motorhoz. A már jól ismert M531-es sorozatú erőforrás, üresvisszajelző nélküli változata. Jelen esetben három sebességel gazdálkodhatunk. Fojtatlan kivitel, tehát 60km/h körül van a végsebessége.
Préselt lemez árnyékolású RFT gyártmányú gyertyapipával szerelték az összes Simsont ebben az időben, a KERMI többször ragaszkodott, hogy NDK partner küldje el az E tanusítványt erről.
BVF 16N3-2 porlasztó, helyesen van beállítva, mert hidegen és melegen is egy laza lendítéssel indul a motor. Keveset piszkálták, látszik az összes csavaron.
Elektronikai központ, 6 Voltos elektromos hálózat, 12 Voltos gyújtótrafó, a változatosság kedvéért itt már az ELBA korai változata a feszültségszabályzó és az irányjelző reléje is egyben.
Első dobfék, polírozott teleszkópszár szép sárgára galvanizált ESKA anyával, itt még 19-es kulccsal lehet szerelni.
Újszerű állapotban megmaradt eredeti Pneumant gumi 3.00-12 méretben, kivehető a meo pecsét és a szövet betéten is a felirat.
Lábfék pedál megoldása látható, felül a féklámpakapcsoló gumi porvédővel, ez teljesen megegyezik az első féklámpa kapcsolóval.
Márkajelzés Ifa felirattal, alatta pedig a km óra spirál és a múanyag rögzítő csavarja látható. A gumi alkatrészek is jól viselték az elmúlt 33 évet.
Ekkor még szériában lehajtható aljú oldalcsomagtartóval készült mindegyik SR50, a rögzítési pontok a későbbi motorokon is megtalálhatóak. Nem csak a pakolás miatt előnyös, de megvédi a kipufogócsövet is a sérülésektől. Az N és a B3 is a fekete műanyag porvédős hátsó rugóstaggal készült.
Itt még számozatlan krómozott kipufogóvég, de ebben az évben volt a váltás a cikkszámos, gyári jeles újabb változatra.
Védőhuzat védte a gyári ülést, így szépen átvészelte a három évtizedet, fotózás előtt levettem. A középállvány merevítése is egyszerűbb, illetve nincs külön gumibetétes ütközője, ezért hangosan csattan.
Az S51N-H típusról ismerős hátsó lámpa, rendszámvilágítás nélkül. A kis hely miatt az irányjelző burkolatok alul és felül is lyukasak, hogy le lehessen szedni az indexeket. A vékonyabb tartók miatt a komplett hátsó kapaszkodó nem egyezik meg az újabb típuséval.
Egy kis szemléltetés a fényezési minőségről a tank és a váz hátsó részénél. Még nem volt időm leviaszolni a fényezést.
Érdemes egyenesbe állítani a kormányt, ha felnyitjuk az ülést, ekkor nem nyomja be a kormánykapcsoló a huzatot. Jól kivehető a két piktogram és a kürt mellett a fénykürt nyomógombja.
Narva izzókészlet 6 Voltos változata és egy újabb színű szerszámkészlet. Nagy segítség a porlasztó szereléséhez a hajlított végű 10-13-as Super Steel márkájú villáskulcs. A jobb oldalon domborodik a fehér műanyag gumijavító készlet.
Hátsó dobfék lezárt lyukas fékfedéllel. SR50 specifikus a hátsó fékbowden megtámasztása miatt a fedél.
Ilyen Simson feliratos borítékban mellékelték a kézikönyvet és a garanciafüzetet. Természetesen itt német nyelvű az irodalom, mert az NDK-ban adták át újan a motort, 2190 márkába került akkor.
A hosszú rugóutak és a nagy ülőfelület miatt a mai napig egy kényelmes robogó. Végül pedig egy rövid videó a motorról: Simson SR50 B3 1987 - YouTube
Bogyay Norbert 2020.12.30. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2020. |
|