|
|
|
|||
|
AWO 425 Stoye SML 1958 A második világháború után Walter Stoye már a 40-es évek végén új koncepcióval állt elő, 1950-ben már elkezdődött az AWO 425 mellé a Stoye SM oldalkocsi gyártása Lipcsében. A napokban elkészült fogat lesz a mostani bemutató témája.
Korábban csak a nagy ccm-es motorok mellé készültek oldalkocsik, az új világrend miatt a 250-es és 350-es motorok vették át a nagyok helyét a szovjet megszállási zónában, így az ezekhez passzoló, könnyű oldalkocsi fejlesztése foglalta le Walter Stoye és csapata idejét a háború utáni költözés és újjáépítés mellett.
Már az első 1950-es prospektusokban is szerepelt az új SM (standard modell), de a tényleges gyártás áttolódott 1951-re. Az első kivitelek még felül pikkelyezett alul fényezett kivitelben készültek, hátul oldalt látható rugókkal,
de a fenti képen látható 1953-as modell már az elterjedtebb, nagy felületen pikkelyezett kiadás.
Először az AWO 425, majd az EMW R35 és az MZ BK350 mellé is kínálták ezt a típust.
Közös vonás a három pont csatlakozás, elöl és hátul a szokásos gömb csatlakozó, középen felül pedig a lapos, kézzel is állítható csatlakozási ponttal szerelték.
A gumi szilentekbe ágyazott lengőkar két tekercsrugón biztosított némi rugózást a váznak, míg elöl stabilizátorrúd, hátul pedig húzó rugó biztosította a kényelmet az oldalkocsi utasának a csónakban.
Hosszú orrú, rövid farú csónak nagyon a háború előtti formavilágot tükrözi.
Tökéletes az összhang az Awo 425-össel.
Talán szemből néz ki a legérdekesebben. Kétségtelen, hogy a lehető legkisebb légellenállás elérése volt a cél.
19 colos kerékkel szerelték, levételéhez az alu dísztárcsa és egy M18x1,5-es menetű anya oldására van szükség, utána le lehet húzni a kereket a tengelyről (megfelelő alátámasztás esetén természetesen).
A normál SM változathoz képest az SML a szélvédőben, a sárvédőre helyezett kapaszkodóban különbözött.
Jellegzetes a hosszú, hegyes csónakorr, könnyen beazonosítható a típus emiatt.
Két oldalra került a márkajelzés, volt AWO, Stoye vagy Simson emblémás változata az MZ és az EMW mellett.
Rövid farkialakítás miatt felnyíló csomagtartó nem jöhetett számításba, csak az ülés kivétele után férhetünk a tárolóhelyhez. Emiatt került a két alu bőröndtartó hátra.
Műbőr az ülés, melynek a háttámlája fa, alsó része pedig vas keretes, rugós és drótos megoldású. Az ülőlap elejének magassága tág határok között állítható két bőr szíjnak köszönhetően.
Három M8-as szárnyasanya tartja a helyén az alu keretes szélvédőt, az alatta lévő kapaszkodót műbőr takarja előről.
Jellegzetes NDK-s műbőr takarót elöl 6, hátul 2 ponyvarögzítő tartja, gyorsan levehető, az ülés mögötti kis csomagtartóban kényelmesen elfér.
44 mm-es átmérőjű fehér helyzetjelzőt szereltek a sárvédő elejére, három M5-ös csavar rögzíti, hátra szintén ekkora méretű, de piros zárófényt terveztek. Érdekes a három csavar helyzete, míg elöl kettő van felül egy alul, addig hátul fordítva.
A kellő dinamika miatt külön B jelű hátsó hajtást készítettek az oldalkocsis használathoz Suhlban, így a fogat végsebessége 85 km/órára csökkent.
Egy rövid videó itt található a ritka oldalkocsis Simsonról. Bogyay Norbert 2021.09.25. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2021 |
|
|||