|
|
|
|||
|
Simson S51E 1986 Nagypapa motorszerelő, egy Berva volt korábban a szőlőhegyre járós moped, majd a 60-as évek elején sikerült egy Simson SR2E mopedre szert tenni. Ez klasszisokkal megbízhatóbb motornak bizonyult. 13 ezer km került bele munkagépként. Nagymama vezette, a váz közepén egy zsák kukorica, csomagtartón még egy, plusz édesapám testvére a kukorica tetején, présházkulcs a kormányra akasztva, völgynekbegurulva indult a motor. Benzincsap sosem volt elzárva, egyszer fennakadt azúszó, megtelt a henger benzinnel, indítás során elgörbült a hajtórúd. Nagypapa kiegyengette, majd kesőbb sikerült kicserélni egy gyári újra. Fater meg tanult rajta motorozni, esett is vele egyet az utca végi kereszteződésben, pedál viseli a nyomát. 1986-ban kismotoros jogosítványt szerzett. Már csak egy saját motor kellett. A spóroltpénzét befektette a család. Édesapa nem tudta milyen motor lesz. Apuka Balatonalmádi Áfor kútfőnök volt, így volt ismerős a veszprémi Vertikál üzletben. Jött az infó, van egy S51B-s, alig használt. Aztán kiderült van egy vadiúj enduro is. 17800/16800 Ft volt a bolti számlán, tankon volt egy karcolás. Potom 22000 Ft-ért megvásároltak neki. Akkoriban kb. 2000 Ft volt egyhavi fizetés. A kornyéken ez volt az első enduro. Rendőrök is gyakranigazoltattak, mert 51 köbcentis és hátsó lábtartói is vannak. Egy hónapos korában fellökték egy Ladával, kuplungkar, lábtartógumi sárvédő eleje sérült.Kuplungkar még mindig megvan. 1990-ig belekerült 60 ezer km. Egyszer kifordulta gyújtás alatti szimmering. Ez volt a legkomolyabb meghibásodása. Egy másik esés alkalmával eltört a kormány, így kapott egy MZ kormányt. Amikor eladta a motort szeretett volna helyette egy új Simson SR50-es robogót, de sajnos kiderült nem szállítanak többet az enyingi műszaki boltba. Így nem volt motorozás a következőévtizedekben. 2016-ban sikerült találni egy szép állapotú 1986-os endurot, és újra enduro tulajjá vált édesapám. |
|
|
||
|
|
||||
|
|
||||
|
(c) Bogyay Norbert 2019. |
|