Főoldal

Simson Sport 1961

Több, mint 20 éve gyűjtünk négyüteműeket, már az összes évjáratból van legalább egy darab, de egy Facebookos hirdetésben felbukkanó patinás darab nagyon megtetszett, rövid telefonos egyeztetés után elmentem megnézni a több. mint 400 km-re lévő motort.

Látszott élőben is, ami a gyenge minőségű képeken, hogy az első tulajdonosa nagyon vigyázott a motorra, nagyon kevés átalakítás történt a több, mint 60 év alatt. Alapváltozat, fekete fényezés, ezüst betétes tank és kerekek, viszont készült ritka Grünert alumínium kerekekkel is.

Egymás kezébe csaptunk és elhoztam az akkor még üzemképtelen motort. Hazafelé el is döntöttem, hogy ebben a patinás állapotban őrzöm meg az utókornak.

Egy alapos nagynyomású mosás, kis ápolás után a képen látható állapot fogadott. Gyakorlatilag minden része eredeti, védőhuzat alól előbújtak a gyári huzatos ülések, gyári a fényezés, természetesen a 60 év használati nyomai mindenhol látszanak, de a vonalazás is tökéletes minta.

Kerekeket felpolíroztam némileg, kaptak Heidenau gumikat, de a belsők még az eredeti Riesa gyártmányok a szelepekkel és a szelepsapkákkal együtt.

Első sárvédő a két rendszámtartó furattól eltekintve érintetlen állapotban megmaradt. vonalazása tökéletesen ép maradt. Láthatóan kézzel húzták ügyes kezű mesterek Suhlban.

32380 km-t futott, tökéletesen működik a MAW gyártmányú szöghajtásos km óra, meghajtó spirál is még az eredeti német darab. Visszajelzők a helyükön, semmi átalakítás,

ami talán még megdöbbentőbb, hogy a gyári gyújtáskulcs is a helyán maradt ennyi idő után.

Kíváncsiságból levettem a lámpa elejét, ez a látvány fogadott, eredeti kábelek, végükön az alu csíkok benne a számokkal.

1960 decemberi a kicsit bemattult foncsor, Narva még az izzó benne.

Lámpaüveg is gyári darab.

Bal oldali markolatgumi hiányzott, egy utángyártottal pótoltam ideiglenesen, fényváltó kapcsoló és a vezetéke viszont érintetlen., ahogy a MILA kuplungszektor és kar is. Ekkor már innen is lehetett kuplungot állítani, azt már meg sem jegyzen, hogy a tekerő is a gyári.

Gáz oldali szektor is rendben, karon rajta az első osztályú minőség jele, az egyes az íves oldalú felfelé álló háromszögben, alatta a cikkszám beütve.

Szépen megöregedett, megsárgult bowdenek és kábelcsatornák mindenhol, védettebb helyeken büszkén ragyog a gyári fényezés.

Galvanizált ESKA csavarok 8G feliratosak, villakifli ezüstre fényezett alul és felül is egyaránt.

Adattábla is érintetlen, szegecsei is a gyárban kerültek fel, nincs semmi idegen nyom. 1961 tavaszán készült a motor, ami az utolsó gyártási év volt a Sportokból. Nemsokkal ezután jelent meg a keskenyebb adattábla.

FER 6V-os kürt és a vázon a felső fém kábelkötegelő nagyon kevés motoron maradt meg ennyi ideig.

Üzemanyag tartály alatt két fém kábeltartót láthatunk, mely a gázbowdent, a kábelköteget és a km óra spirált tartja a helyén.

Jól látható a bowden, kábelköteg és spirál elvezetése a hátsó tanktartónál.

Másik két kábelkötegelő is a helyén. Motorból a gyújtókábel és a kábelköteg jön ki az alu csavaroknál.

Az első fedél levétele után újabb meglepetés fogadott, 1960 11. havi a gyújtómágnes, nagy eséllyel ez is a gyárban került a helyére.

15,5 lovas, lapos dugatyús négyütemű motor 248 ccm-es, jól látható az osztott hűtőbordás henger. Négy M6-os csavar rögzíti a 4 fokozatú sebességváltót a motorhoz. Teljesen behajtható tetejű berugókar ricnijei tökéletesek, krómozása a váltókarral együtt patinás.

Kézi sebességváltó kar alu, nem hajlott, sérült. Még a km óra spirál porvédő gumija is a helyén van. Kipufogó is az eredeti, sajnos a krómozása eltűnt.

BVF porlaszót tisztítani sem kellett, szerencsére nem volt benne az elmúlt jó 10 évben etanol tartalmú benzin, de ami megdöbbentőbb, hogy semmit nem kellett rajta állítani, tökéletes vele az alapjárat és szépen egyenletesen pörög vele  is a motor.

Tartályt négy M8-as csavar rögzíti, jól látható a furat a 14mm-es fején, egy kis drót volt itt átfűzve, ami a tanktartóhoz volt rögzítve két oldalt.

Gyönyörű a gyári fény a légszűrőházon. Látszik a szép arany színű kéder a dobozok alatt, helyén az oldalkocsi elektromos csatlakozója is.

Újabb meglepetés az akkufedél alatt fogadott, az eredeti lúgos akku.

Nikkel Kadmium, 6V 8Ah, hosszú  életű az biztos, ha lesz időm még újra hadra lehet fogni.

Doboz zárai is eredetiek, egy kulcs nyitja a kettőt. Ekkor már alu borításúak voltak a két fokozatban állítható hátsó teleszkópok.

Gyári belsőn a bakelit szelepsapka és az anya.

Kardánhajtás, de most nem is az az érdekes, hanem a fékkar és a fékrúd, illetve a gyári állítója is tökéletes állapotban a helyén maradt.

Az utasülés hátulján a mühlhauseni gyártó logója látható a gyári műbőrre rögzítve, fekete festése is szép állapotban megmaradt a védőhuzatnak köszönhetően.

Nagyon érdekes struktúrája van a kék felső résznek is, körben megsárgult kéder is hibátlan.

Végül egy kis videó a hangjáról:

Bogyay Norbert 2025.10.26.

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2025.