Főoldal

Simson Sport 1960, Superelastik 1978

Az első oldalkocsis élményem 4-5 éves koromban volt, amikor egy 1981-es MZ TS 250/1 fogaton gurultam pár métert, majd visszatoltuk egyik barátommal a TSZ parkolóba, utána párszor megismételtük a folyamatot.  Úgy alakult, hogy eladták pár éve a fogatot, pont egy barátom vette meg, aki hamar tovább is adta, kicsit sajnáltam, de nagyon rossz állapotban  volt az oldalkocsi...

A sors úgy hozta, hogy tavaly találtam egy egész jó állapotú, keveset használt oldalkocsit.

Többször gondolkoztam más típus vásárlásán, de általában hamar túltettem magam rajta, két kivételtől eltekintve. Szemezgettem MZ fogatokkal a gyerekkori emlékek miatt, de nem akartam megindulni a lejtőn, mert ugye látjuk mi lett, ha veszek egy Simsont :)

Tavaly februárban viszont csak egy oldalkocsit hirdettek, pont olyan évjáratot, mint amihez az elsőélmények kötöttek, nagyon szép állapotban, természetesen gyári fényezéssel, meglepően közel hozzánk, ami az előző 26 óra utazás és 2400 km-es beszerzés után vicces volt, az alig 50 km-es út.

Élőben is jól mutatott, így beruháztam kis alku után az oldalkocsira. A kérdés már csak az volt, mi mellé állítsam. Pár napos töprengés után egyik tapolcai barátom hirdetése adta meg az irányt. Egy 1960-as Simson Sport vázat hirdetett pár aprósággal

A Superelastik történetét már egy korábbi bemutatóban taglaltam, 1962 után az állam részesedése egyre nagyobb lett a Stoye oldalkocsigyárban, ami a hetvenes évek elejére gyakorlatilag teljes államosításhoz vezetett. Az MZ gyárba olvasztották, szinte a teljes termelés az MZ motorok mellé került, illetve külön is értékesítették.

Simson Sport mellé készültek továbbra is Superelastik oldalkocsik, értő szem könnyen észreveszi az eltéréseket, főleg a váz és a csatlakozók (első csatlakozó nagyon alacsony, stabilizátor rúd rövidebb, fékpedál helyzete más) esetén a leglátványosabbak. Simson szárnyas embléma a felnyitható orr részen

Gyári fényezés és gumialkatrészek. Ekkor az elejét színre fényezték, a díszítés polírozott alu maradt.

Könnyű a beszállás, csíkos gumiszőnyeg is gyári NDK gyártmány, üléshuzat is eredeti, itt éppen az első rögzítőfülek nincsenek a helyükön.

Közel 50 éves, mégis alig használt, mindössze pár ezer km-t futott ez idő alatt, jó helyen pihent...

Nagyméretű eredeti szélvédőkeret, alatta és a mögötte lévő műbőr takaró is igazi NDK illatot áraszt még most is. Pár patent oldásával levehető utóbbi, előbbit három M8-as szárnyas anya és két patent elforgatásával.

Ívelt alu kapaszkodó is felnyílik az elejével. Polikarbonát szélvédő már modern, eredeti elrepedt.

Könyöklő és oldalkárpit jár az üléshez, a bal oldali előtti kis karral lehet oldani a zárat.

MZ TS típusokhoz készült a dupla indexkonzol, csak érdekességként tettem fel, Simson Sporton nincs gyárilag irányjelző.

Nagyméretű helyzetjelző a sárvédő elején.

Természetesen gyári DDR, Ruhla gyártmány.

A hetvenes évektől minden változatra 16 colos alufelnis MZ kerék került. 160 mm-es a fékdob belső átmérője. Hidraulikus fékrendszer alapfelszerelés volt végig. Háttérben egy Simson Sport teleszkóp felel a kényelmes utazásért.

MEO pecsét tűnt fel a gumin az első ápolás után.

Speciális 3,50 - 16-os gumit fejleszett a Pneumant az oldalkocsi számára, illetve a gyárilag oldalkocsis MZ TS típusokra hátulra is ilyet szereltek. Tartósabb és jobb a fékút vele.

Hátsó kerék mögött is ilyen szép a gyári fényezés,

alja is pont ilyen szép állapotban maradt meg. Csavarvégekre újkorában műanyag csöveket húztak.

Adattábla az ülés és a csomagtérfedél között található, itt már az MZ feliratos.

Két könnyített alu bőröndtartó és a Doblina zár is járt mindegyik Superelastikhoz,

Egy kis emlék a fedél belső felén, műszaki vizsga érvényességi idejét jelölő matrica, 1982-ben járt le, akkor 3 évre adták az első három alkalommal az új járművekre.

Mindkét kulcsa megvan a zárnak. Alsó csat a korábbi típusokról ismerős.

Alig látható a fekete gyári fényezésen a H matrica, amit eredetileg szélvédőkre terveztek. A 60-as évek közepén jelent meg a módosított hátfal és a gumibakokon álló peremes csomagtérfedél.

Nagyméretű, MZ-kről ismert hátsó kombinált lámpa krómkerete sem rozsdás. Fekete kédergumi a csónak és a sárvédő között. A sárvédő közepén végigfutó alu díszléc egyben az elektromos kábeleket is elrejti.

Akkor még nem volt E jel a lámpákon, gyártó neve és alul az országjelzés olvasható.

Gyári kézikönyvek Superelastik oldalkocsikhoz 1962-1985 között MZ és Simson motorokhoz.

Hamarosan videó is készül a fogatról...

Bogyay Norbert 2025.05.15

vissza a Főoldalra

 

 Történetek

 

 Technika

 e-mail

 Bemutatók

 Linkek

 Gyártörténet

 Rólam

 Képgaléria

 Könyvajánló 

 Videók

 Adatvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (c) Bogyay Norbert 2025.